DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4324

Title: แผนธุรกิจขนมจีนอบแห้ง ตรา MJ
Other Titles: Business Plan for MJ Dried Rice Noodles
Authors: อรสา ธรรมกิจวัฒน์
Keywords: แผนธุรกิจ
ขนมจีนอบแห้ง
ขนมจีน
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อเพิ่มยอดขายในตลาดต่างประเทศ ร้อยละ 20 ต่อปี และ 2) ครอบคลุมพื้นที่การส่งออกภายในประเทศอเมริกา รัฐแคลิฟอร์เนีย และจะขยายพื้นที่อีก 4 รัฐ ภายในระยะเวลา 5 ปี ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ได้ทำการวิเคราะห์สิ่งแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน การวิจัยตลาด โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูล 2 กลุ่ม คือ ผู้บริโภคไทยที่อยู่สหรัฐอเมริกาที่เคยรับประทานขนมจีน และชาวเอเชียที่เคยทานขนมจีนและชื่นชอบ การรับประทานเส้น จำนวนกลุ่มละ 2 คน และใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูล จากผลการวิเคราะห์พบว่า จุดแข็งของธุรกิจ คือ โรงงาน มีกระบวนการการผลิตที่ได้รับ มาตรฐานสินค้าที่มีคุณภาพสูง และผ่านเครื่องมือการตรวจสอบโดยผู้เชี่ยวชาญผู้ผลิตมีความเชี่ยวชาญ ในการผลิตผลิตภัณฑ์ จุดอ่อน คือ ช่องทางการจัดจำหน่ายยังไม่ครอบคลุมในตลาดต่างประเทศ มากนัก ขณะที่โอกาส คือ ตลาดส่งออกอาหารสำเร็จรูปของโลกมีแนวโน้มเติบโตเพิ่มขึ้น และอุปสรรค คือ มีคู่แข่งจำนวนมาก การวิเคราะห์การแข่งขันพบว่า การแข่งขันอยู่ในระดับสูงโดยคู่แข่งที่สำคัญ คือ ขนมจีนอบแห้งสมุนไพร ตราน้ำแรง เส้นขนมจีนอบแห้งเส้นเหนียวนุ่ม จำหน่ายปลีก–ส่ง รับตัวแทน จำหน่าย จุดแข็ง เป็นร้านที่ก่อตั้งมายาวนาน มีฐานลูกค้าอยู่ในระดับนึง มีชื่อเสียงการันตรีความอร่อย สำหรับผลการวิจัยตลาดพบว่า ผู้บริโภคผู้ให้ข้อมูลชอบรับประทานอาหารประเภทเส้น เช่น ก๋วยเตี๋ยว บะหมี่กึ่งสำเร็จรูป เพราะไม่ค่อยมีเวลา จึงเลือกจะรับประทานอาหารง่าย ๆ อาหารสำเร็จรูปที่ซื้อ ส่วนมากเป็นบะหมี่กึ่งสำเร็จรูปเพราะทานง่าย เคยทานขนมจีนอบแห้งและเคยเห็นตามร้านที่ขายของ จีนและร้านของไทยแต่ส่วนมากจะมีขายแต่ไม่มากและที่สำคัญคือ หาซื้อยาก เมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุนเพื่อจัดทำธุรกิจขนมจีนอบแห้ง ตรา MJ พบว่า มีอัตราผลตอบแทนตลอดโครงการอยู่ในระดับสูงเหมาะแก่การลงทุน โดยใช้งบลงทุน 750,000 บาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิ (Net Present Value) เท่ากับ 1,230,128 บาท ผลตอบแทนโครงการเท่ากับ 93.27% ระยะเวลาคืนทุน 1.176 ปี เหมาะแก่การลงทุน
The objectives of this business are 1) to increase 20% of sales in overseas market per year and 2) to cover the area of export in California, America and expand to 4 states within 5 years. I analyze market environment and competition and do market research by using in-depth interview with 2 group of informants, including Thai consumers who live in America and used to eat rice noodles (Khanom Chin) and Asian people who used to eat rice noodles (Khanom Chin) and like to eat noodles (2 people per one group) for. Moreover, I use content analysis for data analysis. The analytical results found that the strength of the business is factory that has production process which meets the product standard with high quality and passes inspection equipment by expert who is good at production of goods. The weakness is distribution channels don’t cover overseas market. Opportunity is export market of instant food tends to increase. Threat is there are many competitors. When I analyze the competition, I found that there was a competition at high level. The important competitor is “Nam Rang dried rice noodles (Khanom Chin)” which are gooey noodles. This brand has wholesale and retail. Moreover, it has sales agents. The strengths of this brand are it has established for a long time. It has some levels of customer database, and it is famous for deliciousness. The results of market research found that consumers and informants like to eat noodles such as noodles and instant noodles. Because they have no time, they choose to eat food easily like instant food, especially instant noodles. They used to eat dried rice noodles (Khanom Chin) and see in Chinese and Thai shops. Most shops have dried rice noodles (Khanom Chin), but there are few brands. The important thing is it difficult to buy dried rice noodles (Khanom Chin). When I consider investment possibility for doing business about “MJ dried rice noodles (Khanom Chin)”, I found that there is return on investment through this project at high level. It is suitable for investment by using budget 750,000 Baht. Net present value is 1,230,128 Baht. Return on investment is 93.27%. Payback period is 1.176 year which is suitable for investment.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ช่องทางการตลาด
ขนมจีน
ผลิตภัณฑ์ข้าว
อาหาร -- การอบแห้ง
คุณภาพผลิตภัณฑ์
เทคโนโลยีการผลิตอาหาร
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4324
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Orasa_thum.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback