DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4272

Title: แผนธุรกิจการจำหน่ายผลิตภัณฑ์ข้าวกล้องงอกไทยเข้าสู่ตลาดประเทศจีน
Other Titles: Business Plan for Export Thai GABA Rice to China
Authors: Yutong Xie
Keywords: ข้าวกล้องงอกไทย
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์ของแผนธุรกิจฉบับนี้เพื่อได้สร้างตราสินค้าข้าวกล้องงอกไทยในเขตประเทศจีนให้เป็นสินค้าทั่วไปใครก็รู้จัก เพื่อได้มีสัดส่วนในตลาดจีน บรรลุถึงเป้าหมายการเข้าสู่ตลาดจีนและได้รับความสำเร็จ เพื่อจำหน่ายข้าวกล้องงอกจากไทยไปจำหน่ายที่เมืองคุนหมิงของประเทศจีน ซึ่งดำเนินการเกี่ยวกับปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อข้าวสารของผู้บริโภค ประเภทข้อมูลที่นำมาใช้ในการจัดทำแผนได้จากการสำรวจการสัมภาษณ์ ผลสรุปของแผนธุรกิจกล่าวได้ แผนธุรกิจครั้งนี้เป็นแผนธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับการเริ่มทำธุรกิจใหม่คือธุรกิจสั่งซื้อข้าวกล้องงอกมาจากประเทศไทยโดยตรง เป็นสินค้าสำเร็จรูปไม่ต้องผลิตเอง ไปจำหน่ายที่ประเทศจีน ในปัจจุบันนี้ผู้บริโภคจีนมีกำลังซื้อซื้อสินค้ามีคุณภาพแต่ราคาค่อนข้างสูง จะพิจารณาถึงปัจจัยต่างๆ สนใจในเรื่องอาหารการกินมีโภชนามีประโยชน์ต่อสุขภาพ ทำให้ธุรกิจได้มีโอกาสสามารถเติบโตได้ในตลาดจีน ถือว่าเป็นโอกาสที่ดีในการจัดธุรกิจครั้งนี้ จุดแข็งคือ ตอนที่ลูกค้าเลือกซื้อจะพิจารณาถึงคุณลักษณะของสินค้า เป็นสินค้าที่มีคุณภาพและทีประโยชน์ต่อร่างกายสุขภาพด้วย และข้าวที่นำเข้าจากประเทศไทยรสชาติอร่อย มีคุณภาพดี ซึ่งก็ได้รับความนิยมในตลาดจีน แม้แต่ว่าประเทศจีนก็เป็นประเทศที่ผลิตและนำเข้าข้าวที่ใหญ่ที่สุดในโลกแต่ข้าวสารจีนไม่ได้รับการจัดให้เป็นข้าวสารที่มีคุณภาพที่สูงสุด แต่ข้าวกล้องงอกไทยได้บรรลุถึงคุณภาพดีอยู่แล้ว จุดอ่อนคือ แผนธุรกิจครั้งนี้เป็นการเริ่มกิจกรรมใหม่ยังไม่มีประสบการณ์ในการบริหารนักมาก อาจจะมีความผิดพลาดตอนที่ดำเนินงาน และข้าวกล้องงอก ไม่สามารถเก็บไว้ได้นานมาก อุปสรรคคือแม้ว่าข้าวสารจากประเทศไทยมีสัดส่วนใหญ่ในข้าวสารตลาดจีน แต่การแข่งขันในตลาดจีนยังมีค่อนข้างสูงมีข้าวจากประเทศอื่นๆ เช่น ญี่ปุ่น เวียดนาม ทำให้การแข่งขันเพิ่ม เพื่อได้บรรลุถึงเป้าหมายของธุรกิจ กลยุทธ์มีความสัมพันธ์กับสภาพแวดล้อม ได้แก่ กลยุทธ์การวิเคราะห์SWOT กลยุทธ์ทางการบริหารทรัพยากรบุคคล กลยุทธ์ผลิตภัณฑ์ กลยุทธ์การจัดซื้อ กลยุทธ์ทางการตลาดและกลยุทธ์ทางการเงิน
The purpose of this business plan is to establish a household name brand of Thai GABA rice in Thailand in the Chinese market, occupy a certain share in the Chinese market, and achieve the goal of entering the Chinese market successfully. Therefore, relevant investigations were also made on various factors affecting consumers' decision to buy rice. It can be concluded that this business plan is a new business. Thai GABA rice is wholesaled and imported from Thailand and imported into China for sale directly. It is a finished product and does not need to be produced and processed by ourselves. Nowadays, Chinese consumers also have a certain purchasing power. They have the ability to buy good quality but slightly more expensive products. They are more concerned about whether the nutrition of food is good for their health or not. This makes the business have the opportunity to grow in China. It can be said that this is the opportunities for a business plan. The strength is that when the customer chooses to buy the goods, the quality of the goods will be taken into consideration, and whether the quality is good or not is beneficial to the health of the body. The rice imported from Thailand is good in taste and good in quality. So it has been welcomed in the Chinese market in the past. Although China is also a big country producing and importing and exporting rice products, the quality of rice has not reached the highest level. But the quality of brown rice in Thailand has reached a higher quality of life. The weakness is that this business plan is a new business. There is no prior management experience. And maybe there are some mistakes in the implementation work.And Thailand brown rice cannot be preserved for too long time. The threat is that although Thai rice has gained some market share in China, competition from other countries is still very high.For example, Japan and Vietnam make the competition more fierce. In order to achieve the goals of this business plan, the main strategies related to the environment are : SWOT analytical strategy, Human resource management strategy, Product strategy, Market strategy and financial strategy.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ข้าวกล้องงอก
ข้าวกล้องงอก -- การตลาด
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4272
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Xie_Yutn.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback