DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4255

Title: แผนธุรกิจข้าวไรซ์เบอร์รี่ควินัวพร้อมทาน Easy2Eat
Other Titles: Business Plan for Easy2Eat
Authors: กรวรรณ คงคะรัศมี
Keywords: ข้าวพร้อมทาน
ควินัว
ออร์แกนิก
แผนธุรกิจ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจฉบับนี้จัดทำขึ้นเพื่อ 1) ศึกษาความเป็นไปได้ในการสร้างยอดขายและกำไรเติบโต อย่างน้อย 10% ต่อปี 2) สร้างการรับรู้ ภาพลักษณ์ของสินค้าเพื่อสุขภาพ และ3) มีระยะเวลาคืนทุน 2 ปี ในการจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้ มีการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมของธุรกิจ การวิเคราะห์คู่แข่งขัน และทำวิจัยเกี่ยวกับผู้บริโภคด้วยการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลจำนวน 16 คน เป็นผู้ที่เคยทานข้าวไรซ์เบอร์ รี่หรือข้าวกล้อง หรือทานข้าวขาวผสมข้าวไรซ์เบอร์รี่หรือข้าวกล้อง และใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหาใน การวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้สัมภาษณ์ ผลการวิเคราะห์ จุดแข็งของบริษัท คือ สินค้ามีความแปลกใหม่ เป็นสินค้าออร์แกนิก จุดอ่อน คือ ราคาสูงกว่าข้าวสวยนึ่งในท้องตลาด ในขณะที่โอกาส คือ กลุ่มคนรักสุขภาพเพิ่มมากขึ้น ผู้บริโภค คำนึงคุณภาพสินค้ามากกว่าราคา ยังไม่มีคู่แข่ง อุปสรรค คือ ช่องทางจำหน่ายยังมีจำกัด ต้องขยาย เพิ่มขึ้นเพื่อให้ลูกค้าซื้อสินค้าได้สะดวกขึ้น และผลวิจัยที่ได้จาการสัมภาษณ์พบว่า ผู้บริโภครู้จักควินัว ส่วนผสมที่ Easy2Eat คัดสรรมาส่วนประกอบของข้าวพร้อมทาน และมีบางส่วนยังไม่รู้จัก โดย ผู้บริโภคมีความสนใจในผลิตภัณฑ์ และหากมีวางจำหน่ายจะซื้อในราคาเฉลี่ยไม่เกิน 35 บาท สำหรับ การวิเคราะห์คู่แข่งพบว่าข้าวหอมมะลิผสมข้าวไรซ์เบอร์รี่ อีซี่โก จำหน่ายใน 7-11 มีจุดแข็ง คือ หาซื้อ ง่าย ราคาไม่แพง จุดอ่อน คือ เป็นข้าวผสมและต้องจัดเก็บไว้ในตู้เย็นเท่านั้น เมื่อพิจารณาข้อมูลแล้ว พบว่า กลยุทธ์ที่เหมาะสมในการทำธุรกิจนี้ คือการเพิ่มคุณค่าให้กับ ผลิตภัณฑ์ โดยที่จะมีการประชาสัมพันธ์ให้ทราบคุณประโยชน์ของผลิตภัณฑ์ ความสะดวกในการทาน เพื่อตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคในปัจจุบัน และเมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ในการลงทุน เงินทุนเริ่มแรกที่ใช้ในการลงทุน 5,100,000 บาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิเท่ากับ 8,526,968.90 บาท อัตราผลตอบแทนภายในโครงการเท่ากับ 98% และมีระยะเวลาในการคืนทุนเพียง 1 ปี ดังนั้น โครงการนี้เหมาะสมที่จะลงทุน
The primary purposes of this research business plan are 1) Study the feasibility of generating sales and profit growth at least 10 percent per year 2) Create awareness and the image of healthy products and 3) Having a payback period of 2 years in the preparation. Moreover, this business plan also is an analysis of the business environment and competitor analysis. The research collects data from the consumer by interviewing 16 participants, who had eaten Rice berry, brown rice, white rice mixed Rice berry or brown rice. The researcher also uses content analysis to analyze the data get from the interview. The analysis found that the strength of a company is the uniqueness of the product, which is organic. In contrast, the weakness is that product price is higher than regular steamed rice in the current market. However, the opportunity is that the health and wellness customers group continuously increases. Most consumers are considering product quality rather than price. There is no competitor. For the obstacle, the selling channel is limited and needed to expand selling channels to serve convenience to customers. Interestingly, the research results from the interview revealed that consumer knows quinoa, which is an ingredient that Easy2Eat selects to produce ready-to-eat rice, while some customers still do not know quinoa. However, the consumer interested in a product if the selling channel becomes more available than today, and the average price is no more than 35 baht. The competitor is that Jasmine rice mixed Rice berry of EASYGO brand that sold in 7-11. The strength of the product is easy to buy and inexpensive. The weakness is mixed rice and must be stored in the refrigerator only. When considering the information, the appropriate strategy for doing this business is to create product value which will be publicized to know the benefits of the product. Also, when considering the possibility of investment, the initial capital used to invest is 5,100,000 baht, the net present value is 8,526,968.90 baht. The internal rate of return is 98%, and the payback period is only one year. Therefore, this project is suitable to invest in.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ข้าว
ข้าว -- การค้า
อุตสาหกรรมธัญพืช
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4255
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
korrawan_kong.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback