|
DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4255
|
Title: | แผนธุรกิจข้าวไรซ์เบอร์รี่ควินัวพร้อมทาน Easy2Eat |
Other Titles: | Business Plan for Easy2Eat |
Authors: | กรวรรณ คงคะรัศมี |
Keywords: | ข้าวพร้อมทาน ควินัว ออร์แกนิก แผนธุรกิจ |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | แผนธุรกิจฉบับนี้จัดทำขึ้นเพื่อ 1) ศึกษาความเป็นไปได้ในการสร้างยอดขายและกำไรเติบโต
อย่างน้อย 10% ต่อปี 2) สร้างการรับรู้ ภาพลักษณ์ของสินค้าเพื่อสุขภาพ และ3) มีระยะเวลาคืนทุน
2 ปี ในการจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้ มีการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมของธุรกิจ การวิเคราะห์คู่แข่งขัน
และทำวิจัยเกี่ยวกับผู้บริโภคด้วยการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลจำนวน 16 คน เป็นผู้ที่เคยทานข้าวไรซ์เบอร์
รี่หรือข้าวกล้อง หรือทานข้าวขาวผสมข้าวไรซ์เบอร์รี่หรือข้าวกล้อง และใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหาใน
การวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้สัมภาษณ์
ผลการวิเคราะห์ จุดแข็งของบริษัท คือ สินค้ามีความแปลกใหม่ เป็นสินค้าออร์แกนิก จุดอ่อน
คือ ราคาสูงกว่าข้าวสวยนึ่งในท้องตลาด ในขณะที่โอกาส คือ กลุ่มคนรักสุขภาพเพิ่มมากขึ้น ผู้บริโภค
คำนึงคุณภาพสินค้ามากกว่าราคา ยังไม่มีคู่แข่ง อุปสรรค คือ ช่องทางจำหน่ายยังมีจำกัด ต้องขยาย
เพิ่มขึ้นเพื่อให้ลูกค้าซื้อสินค้าได้สะดวกขึ้น และผลวิจัยที่ได้จาการสัมภาษณ์พบว่า ผู้บริโภครู้จักควินัว
ส่วนผสมที่ Easy2Eat คัดสรรมาส่วนประกอบของข้าวพร้อมทาน และมีบางส่วนยังไม่รู้จัก โดย
ผู้บริโภคมีความสนใจในผลิตภัณฑ์ และหากมีวางจำหน่ายจะซื้อในราคาเฉลี่ยไม่เกิน 35 บาท สำหรับ
การวิเคราะห์คู่แข่งพบว่าข้าวหอมมะลิผสมข้าวไรซ์เบอร์รี่ อีซี่โก จำหน่ายใน 7-11 มีจุดแข็ง คือ หาซื้อ
ง่าย ราคาไม่แพง จุดอ่อน คือ เป็นข้าวผสมและต้องจัดเก็บไว้ในตู้เย็นเท่านั้น
เมื่อพิจารณาข้อมูลแล้ว พบว่า กลยุทธ์ที่เหมาะสมในการทำธุรกิจนี้ คือการเพิ่มคุณค่าให้กับ
ผลิตภัณฑ์ โดยที่จะมีการประชาสัมพันธ์ให้ทราบคุณประโยชน์ของผลิตภัณฑ์ ความสะดวกในการทาน
เพื่อตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคในปัจจุบัน และเมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ในการลงทุน
เงินทุนเริ่มแรกที่ใช้ในการลงทุน 5,100,000 บาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิเท่ากับ 8,526,968.90 บาท
อัตราผลตอบแทนภายในโครงการเท่ากับ 98% และมีระยะเวลาในการคืนทุนเพียง 1 ปี ดังนั้น
โครงการนี้เหมาะสมที่จะลงทุน The primary purposes of this research business plan are 1) Study the
feasibility of generating sales and profit growth at least 10 percent per year 2) Create
awareness and the image of healthy products and 3) Having a payback period of
2 years in the preparation. Moreover, this business plan also is an analysis of the
business environment and competitor analysis. The research collects data from the
consumer by interviewing 16 participants, who had eaten Rice berry, brown rice,
white rice mixed Rice berry or brown rice. The researcher also uses content analysis
to analyze the data get from the interview.
The analysis found that the strength of a company is the uniqueness of the
product, which is organic. In contrast, the weakness is that product price is higher
than regular steamed rice in the current market. However, the opportunity is that the
health and wellness customers group continuously increases. Most consumers are
considering product quality rather than price. There is no competitor. For the
obstacle, the selling channel is limited and needed to expand selling channels to
serve convenience to customers. Interestingly, the research results from the
interview revealed that consumer knows quinoa, which is an ingredient that Easy2Eat
selects to produce ready-to-eat rice, while some customers still do not know quinoa.
However, the consumer interested in a product if the selling channel becomes more
available than today, and the average price is no more than 35 baht. The competitor
is that Jasmine rice mixed Rice berry of EASYGO brand that sold in 7-11. The strength
of the product is easy to buy and inexpensive. The weakness is mixed rice and must
be stored in the refrigerator only.
When considering the information, the appropriate strategy for doing this
business is to create product value which will be publicized to know the benefits of
the product. Also, when considering the possibility of investment, the initial capital
used to invest is 5,100,000 baht, the net present value is 8,526,968.90 baht. The
internal rate of return is 98%, and the payback period is only one year. Therefore,
this project is suitable to invest in. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560 |
Subjects: | การวางแผนธุรกิจ ข้าว ข้าว -- การค้า อุตสาหกรรมธัญพืช |
Advisor(s): | ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4255 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master Independent Studies
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|