DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4104

Title: ปัจจัยการสื่อสารดิจิทัลที่มีอิทธิพลต่อการเลือกเรียนหลักสูตรหุ้นออนไลน์ ของประชากรอายุ 25-34 ปี ในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล
Other Titles: The Factors of Digital Marketing Communication that Affect Stock E-Learning Course Selection of 25-34-Year-Old Population in Bangkok and Metropolitan Area
Authors: ธนัชชา จำลองรัตน์
Keywords: การตลาดดิจิทัล
หุ้น
หลักสูตรออนไลน์
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ช่องทางการสื่อสารดิจิทัลที่มีอิทธิพลต่อการเลือกเรียนคอร์สหุ้นรูปแบบออนไลน์ 2) รูปแบบเนื้อหาที่เป็นปัจจัยการสื่อสารดิจิทัลที่มีอิทธิพลต่อการเลือกเรียนคอร์สหุ้นรูปแบบออนไลน์ และ 3) ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเรียนคอร์สหุ้นรูปแบบออนไลน์ในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์กับผู้ผ่านการเรียนคอร์สหุ้นรูปแบบออนไลน์ และผู้ที่สนใจเรื่องการลงทุนหุ้นที่มีแนวโน้มที่จะเลือกเรียนคอร์สหุ้นรูปแบบออนไลน์ อายุ 25-34 ปี ในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล จำนวน 200 คน ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อยู่ในช่วงอายุ 30-34 ปี มีสถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพพนักงานเอกชน และมีรายได้โดยเฉลี่ยอยู่ระหว่าง 15,000-25,000 บาทต่อเดือน มีการใช้งานอินเทอร์เน็ตผ่านโทรศัพท์มือถือมากที่สุด นิยมใช้งาน Facebook ใช้อินเทอร์เน็ตอยู่ระหว่างช่วงเวลา 18.01-24.00 น. โดยส่วนใหญ่ทำการสืบค้นข้อมูลผ่าน Google มากที่สุด โดยผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เปิดรับข่าวสารการลงทุนหุ้นผ่าน Facebook ค้นหาความรู้การลงทุนผ่านช่องทาง Website เกี่ยวกับหุ้น และใช้อินเทอร์เน็ตหาความรู้การลงทุนหุ้นน้อยกว่า 1 ชั่วโมงต่อวัน มีความเห็นต่อการลงทุนหุ้นว่าจำเป็นต้องมีความรู้ และทางด้านการซื้อขายหุ้นตัดสินใจซื้อขายหุ้นจากการวิเคราะห์จากงบการเงิน และเลือกรูปแบบเนื้อหาที่นำเสนอเน้นรูปภาพแนะนำวิธีการประยุกต์จริง นอกจากนี้ ผลการวิจัยยังพบว่า ช่องทางการประชาสัมพันธ์สื่อสารดิจิทัลที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกเรียนหลักสูตรหุ้นรูปแบบออนไลน์ คือ เฟซบุ๊ค ยูทูป บล็อกหรือเว็บไซต์ ไลน์ อีเมล ทวิตเตอร์ และปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเรียนหลักสูตรหุ้นรูปแบบออนไลน์มากที่สุด คือ ด้านการให้บริการ (Service) รองลงมา คือ ด้านเนื้อหาหลักสูตร (Course Outline) ด้านกระบวนการใช้งาน (Process) และด้านการประชาสัมพันธ์ (Public Relation) โดยเหตุผลที่สำคัญมากที่สุดในการตัดสินใจเลือกเรียนหลักสูตรหุ้นออนไลน์ คือ เนื้อหาหลักสูตรน่าสนใจ รองลงมา คือ ราคาสมเหตุสมผล และชื่อเสียงของวิทยากร ตามลำดับ
The research is aim to study 1) Consumer behavior for digital media affects the decision of the samplings in choosing  stock e-learning courses 2) How Outlining and content of each channels affect the selection of stock e-learning courses 3) Factors that affect decision of choosing stock e-learning courses in Bangkok and Metropolitan Area. It is the quantitative study by collecting data through online questionnaires from 200 students between 25-34 who have attended stock e-learning classes in Bangkok and metropolitan area that are interested in investments in stock securities and are likely to learn stock online courses. The research result stated that most of the sampling are female, age between 30-40 years old, single, undergraduate, working in private sector and earn between 15,000-25,000 bahts per month. The sampling above are surfing the Internet mostly on mobile. The most popular time for Facebook is between 18.01-24.00. Most of them use Google as a search engine as a first tool for information, Facebook for receiving news and Website for acquiring knowledge about the investment. They spend one hour or less per day. The sampling feel the need to study in order to invest in stock and analyze the financial statement for each company in making decision whether to buy the stock or not. Moveover, from the research showed that Digital communication channels pay an important role in decision making among the samplers in choosing which channel to learn from. Those channel above are Facebook, Youtube, Blog, Website, Email and Twitter and the factors that affect the decision of the sampling in which channel is the most effective are services, course outing, process and public relation. The samplings most concerned about the outlining of the course, pricing and reputation of the lecturers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: หุ้นและการเล่นหุ้น
การสื่อสารทางการตลาด
การสื่อสารด้วยระบบดิจิทัล
หุ้นและการเล่นหุ้น -- การตัดสินใจ
ราคาหลักทรัพย์ -- การตัดสินใจ
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4104
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tanatcha_juml.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback