DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4010

Title: กลยุทธ์เชิงคุณภาพในการให้บริการของสายการบินต้นทุนต่ำแก่ชาวไทยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้สายการบินแอร์เอเชียในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Service quality strategy of low cost airlines to Thai people affecting decision making on using Air Asia in Bangkok
Authors: ศิลา ไชยมงคล
Keywords: คุณภาพการให้บริการ
การตัดสินใจเลือกใช้บริการ
สายการบินแอร์เอเชีย
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สำรวจการตัดสินใจเลือกใช้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชียของลูกค้าที่ใช้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชีย 2) วิเคราะห์ระดับความมีอิทธิพลของ กลยุทธ์คุณภาพการให้บริการสายการบินแอร์เอเชีย ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชีย และ 3) ศึกษาความคิดเห็นของผู้เลือกใช้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชียต่อกลยุทธ์คุณภาพการให้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชีย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรที่เป็นลูกค้าสายการบินไทยแอร์เอเชียชาวไทยที่สนามบินท่าอากาศยานดอนเมือง โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จำนวน 400 ตัวอย่าง วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ การแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า อิทธิพลของกลยุทธ์คุณภาพการให้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชีย ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชีย โดยคุณภาพการให้บริการก่อนการบิน ด้านความน่าเชื่อถือ มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจเลือกใช้สายการบินไทยแอร์เอเชีย สูงที่สุด รองลงมา ด้านความพร้อมและเต็มใจให้บริการ และด้านการให้บริการอย่างรวดเร็ว ตามลำดับ คุณภาพการให้บริการบนเครื่องบิน ด้านมีความชำนาญในสายงาน มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจเลือกใช้สายการบินไทยแอร์เอเชียสูงที่สุด รองลงมาด้านมีความเต็มใจให้บริการ ด้านมีความสะอาด ที่นั่งกว้างขวาง และด้านมีอัธยาศัยดี สุภาพและอ่อนน้อม ตามลำดับ และคุณภาพการให้บริการหลังเที่ยวบิน ด้านการจัดสัมภาระมีประสิทธิภาพ มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจเลือกใช้สายการบินไทยแอร์ สูงที่สุด รองลงมา ด้านมีการติดตามความพึงพอใจ ด้านให้สิทธิประโยชน์คุ้มค่า ด้านถึงที่หมายตามเวลาที่กำหนด และด้านมีมาตรฐานในการจัดการสัมภาระ ตามลำดับ
The objectives of this study were to 1) Survey the decision of choosing AirAsia Airlines service of customers using of Thai AirAsia Airlines; 2) Analyze the level of influence of the service quality strategy of AirAsia Airlines that affects the decision of choosing to use the service; and 3) Study the opinions of those who to choosing AirAsia Airlines service on Thai AirAsia Airlines service quality strategy. The sample group used in the study comes from the population that is Thai customers, using Thai AirAsia Airlines at Don Mueang Airport. By using convenient random sampling to selected 400 samples. Data were analyzed using descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and multiple correlation coefficient analysis. The hypothesis testing found that the influence Thai AirAsia Airline service quality strategy that affects the decision to choosing Thai AirAsia service. The quality of pre-flight services, reliability has a positive influence on the decision to choosing Thai AirAsia Airlines service the highest, followed by the availability and willingness to provide fast service and services respectively. The quality of on-flight services, in terms of expertise in the field, there is a positive influence on the decision to choosing Thai AirAsia Airlines as the highest, followed by the willingness to provide the side is clean, spacious seats, and the side is courteous, polite and submissive, respectively. The quality of post-flight service, In terms of efficient baggage handling, there is a positive influence on the decision to use Thai Air Airways, the highest, followed by satisfaction tracking. In terms of benefits, cost-effectiveness, up-to-the-point, on time and with the standard of baggage handling, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: สายการบิน
สายการบิน -- ต้นทุน
การตัดสินใจ
โฆษณา -- สายการบิน
สายการบิน -- การตัดสินใจ
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4010
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sila_chai.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback