DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4002

Title: การศึกษาเนื้อหาและเทคนิคการนำเสนอข้อมูลต่อการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิต
Other Titles: A study of content and presentation technique in which affects consumer engagement of facebook fanpage: Chao Nee Tee Mor Chit
Authors: วาเนสสา สมัคศรุติ
Keywords: เนื้อหา
เทคนิคการนำเสนอข้อมูล
การมีส่วนร่วม
ผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ในการวิจัย 3 ประการ ดังนี้ (1) เพื่อศึกษาเนื้อหาต่อการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิต (2) เพื่อศึกษาเทคนิคการนำเสนอข้อมูลต่อการมีส่วน ร่วมของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิต (3) เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามเฟซบุ๊ก แฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิต ซึ่งเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research Method) ด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา และศึกษาเทคนิคการนำเสนอข้อมูลต่อการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิต ตั้งแต่วันที่ 15 เมษายน–15 พฤษภาคม 2562 จำนวน 402 โพสต์ โดยใช้ตารางบันทึกข้อมูล (Coding Sheet) จากนั้นผู้วิจัยใช้การสัมภาษณ์ทางโทรศัพท์ (Phone Interview) กับผู้ติด ตามแฟนเพจ เพื่อยืนยันผลของการมีส่วนร่วมในเฟซบุ๊กแฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิต ซึ่งเป็นผู้ติดตาม แฟนเพจมาเป็นระยะเวลาไม่ต่ำกว่า 3 เดือน จำนวน 5 คน ผลการวิจัยพบว่า ประเภทของเนื้อหา ต่อการมีส่วนร่วมสูงสุด คือ เนื้อหาประเภทข่าว (News) โดยมีโพสต์ที่มีเปอร์เซ็นต์การมีส่วนร่วม สูงกว่าค่าเฉลี่ยอยู่จำนวน 162 โพสต์ จาก 351 โพสต์ หรือคิดเป็นร้อยละ 46.15 ส่วนเทคนิคการ นำเสนอข้อมูลต่อการมีส่วนร่วมสูงสุด คือ เทคนิควิดีโอ (Video) โดยมีโพสต์ที่มีเปอร์เซ็นต์การมี ส่วนร่วมสูงกว่าค่าเฉลี่ยอยู่จำนวน 139 โพสต์ จาก 292 โพสต์ หรือคิดเป็นร้อยละ 47.60 ในขณะ เดียวกันสอดคล้องกับผลการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจเช้านี้ที่หมอชิตที่พบว่า ผู้ให้สัมภาษณ์ทั้ง 5 คน มีส่วนร่วมกับเนื้อหาประเภทข่าว (News) ที่นำเสนอด้วยเทคนิควิดีโอมากที่สุด เพราะมีทั้งภาพและเสียงทำให้เข้าใจง่าย โดยเฉพาะข่าวอาชญากรรมเนื่องจากข่าวในลักษณะนี้ ทำให้เกิดความระมัดระวังตัวเอง เป็นเนื้อหาที่สามารถสร้างคุณค่ากับผู้ติดตามแฟนเพจได้
This research “A Study of Content and Presentation Technique in which Affects Consumer Engagement of Facebook Fanpage: Chao Nee Tee Mor Chit” has 3 objectives as followings (1) to study the content which affects consumer engagement (2) to study presentation technique which affects consumer engagement and (3) to study consumer engagement. The research methodology is qualitative research method by analyzing content and presentation technique on Facebook Fanpage: Chao Nee Tee Mor Chit from 15th April–15th May 2019, using coding sheet on 402 posts, follow by phone interview with 5 top fans of Facebook Fanpage. Result from content analysis shows that News content affects consumer engagement the most, there are 162 posts from 351 posts that are above average which is 46.15%. Result from presentation technique shows that video affects consumer engagement the most, there are 139 posts from 292 posts that are above average which is 47.60%. While the finding from phone interview with 5 top fans shows that all of them have engaged with news content which presented by video the most, because it provides both visual and sound, make it easy to understand especially criminal news. This news caused self-consciousness and it’s the content that can create value with followers of the fanpage.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: เครือข่ายสังคมออนไลน์
การวิเคราะห์เนื้อหา
ช่องทางการสื่อสาร -- วิจัย
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4002
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vanessa.samu.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback