DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3896

Title: การสื่อสารการตลาดเพื่อส่งเสริมการประกวด Miss Thailand World
Other Titles: Marketing communication in promoting Miss Thailand World
Authors: นฤทธิ์ น่วมศิริ
Keywords: การสื่อสารการตลาด
มิสไทยแลนด์เวิลด์
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาการสื่อสารการตลาดเพื่อส่งเสริมการประกวดมิสไทย แลนด์เวิลด์ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ดําเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธี การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (In-Depth Interview) รูปแบบคำถามแบบกึ่งโครงสร้าง (Semi-Structure) กับผู้บริหาร เจ้าหน้าที่กองประกวดมิสไทยแลนด์เวิลด์ และผู้เข้าร่วมการประกวดมิสไทยแลนด์เวิลด์ ที่เข้ารอบเก็บตัวกับกองประกวด รวมทั้งสิ้น 6 คน พร้อมกับการค้นคว้าและวิเคราะห์ข้อมูลจากเอกสารต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง ผลวิจัยพบว่า กองประกวดมิสไทยแลนด์เวิลด์ ใช้การสื่อสารการตลาดหลัก ๆ 4 ด้าน ตลอด การประกวด คือ 1) การประชาสัมพันธ์ ซึ่งมีบทบาทสำคัญที่สุดตลอดระยะเวลาการประกวด เพราะ ต้องสร้างการรับรู้เรื่องแนวคิด Beauty with a Purpose และแจ้งข่าวสารให้ประชาชนติดตามชม ผ่านหลายช่องทาง อาทิ โทรทัศน์ หนังสือพิมพ์ อินเทอร์เน็ต และสื่อสังคมออนไลน์ อย่าง Facebook, Instagram และ Twitter 2) การตลาดโดยการจัดกิจกรรมพิเศษ เป็นการสื่อสารการตลาดที่ทำขึ้น เพื่อเชิญสื่อมวลชนมาทำข่าว และเป็นช่องทางหนึ่งในการประชาสัมพันธ์สินค้าให้ผู้สนับสนุนการ ประกวด 3) การขายโดยใช้พนักงานขาย เป็นการสื่อสารการตลาดที่ให้ผู้ร่วมประกวดมิสไทยแลนด์เวิลด์เป็นโอกาสในการสร้างความสัมพันธ์ที่ดีกับประชาชนระหว่างลงพื้นที่ทำกิจกรรมการประกวด และผู้เข้าประกวดสามารถนำภาพกิจกรรมนี้สื่อสารผ่านช่องทางสังคมออนไลน์ที่แต่ละคนมีอยู่ เพื่อสื่อสารกับ แฟนคลับของแต่ละคน และ 4) การโฆษณา เป็นการสื่อสารการตลาดที่กองประกวดมิสไทยแลนด์เวิลด์ เลือกใช้ในกรณีพิเศษเท่านั้นเพื่อประหยัดงบประมาณ เช่น ช่วงหลักใช้การ Boost Post บน Facebook Page เช่น การเปิดรับสมัคร และช่วงที่เป็นกิจกรรมของผู้สนับสนุนการประกวด ส่วนสปอตโฆษณาถือเป็นโฆษณาฟรี เพราะออกอากาศผ่านช่วงเวลาของช่อง 3 และบริษัท บีอีซี-เทโร เอ็นเตอร์เทนเม้นท์ จำกัด (มหาชน) เจ้าของลิขสิทธิ์การประกวด
This research objective is to study Marketing Communication in order to support Miss Thailand World’s contest. This research is Qualitative Research by collecting data from In-depth Interview and documentary research. Key informants of In-depth interviews are totally 6 persons as follows: Executive, Authority Worker and Contestants of Miss Thailand World’s contest. Results show that Miss Thailand World’s contest has already used 4 tools of Marketing Communication during this contest. First, Public Relation is the most important role because of creating awareness of theme “Beauty with a Purpose” and informing to people who are interested in this contest by multiple channels as Television, Newspaper, Internet and Social Media as Facebook, Instagram and Twitter. Second, Marketing by event Activities are also marketing communication which invite all media press to create news and also one of public relation products of Contest’s Sponsorship. Third, Personal Selling is one of marketing communication in which give a chance to contestants to build up good relationship with people by doing community activities during contest time. And contestants are also used activities photo to release in their social media in order to communicate with their fanclub. And fourth, Advertising is marketing communication which Miss Thailand World uses in special occasion in order to save budget, for example, use in order to booth post in Facebook Fanpage during opening announcement for contest, supporting Sponsorship activities. For Advertising spot should be free because of release during airtime of Channel 3 and BEC Tero Entertainment Company is hold this content’s license.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การสื่อสารทางการตลาด
การประกวด
การประกวดความงาม
การตลาด
นางงาม
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3896
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
narit.nuam.pdf3.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback