DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3827

Title: การเปิดรับข่าวสารผ่านสื่อออนไลน์ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยวประเทศไทย ของนักท่องเที่ยวชาวจีน
Other Titles: Online Media Exposure and its effect on of Chinese Tourists Behavior visiting Thailand
Authors: LanQi Wang
Keywords: การเปิดรับข่าวสาร
สื่อออนไลน์
พฤติกรรมการท่องเที่ยว
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณที่มีวัตถุประสงค์ในการศึกษา วัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยทางประชากรของนักท่องเที่ยวชาวจีนแตกต่างกัน มีพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารผ่านสื่อออนไลน์เพื่อท่องเที่ยวประเทศไทยแตกต่างกัน 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารผ่านสื่อออนไลน์เพื่อท่องเที่ยวประเทศไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการท่องเที่ยว โดยผู้วิจัยได้ใช้วิธีการศึกษาโดยใช้แบบสอบถาม เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล 400 ชุด จากกลุ่มตัวอย่าง วิธีการทางสถิติที่เลือกใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ร้อยละ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ความแปรปรวนแบบทางเดียว (One-way Anova) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการหาความสัมพันธ์แบบ Pearson Correlation ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ช่วงอายุ 26-33 ปี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ตั่งแต่ 6,001-9,000 หยวน วุฒิการระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือเทียบเท่า มาเที่ยวประเทศไทยครั้งเดียว มาเที่ยวกับเพื่อน มาเที่ยว 5-7 วัน และส่วนใหญ่คิดว่าจะมาเที่ยวประเทศไทยอีก จากการทดสอบสมมติฐานพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างที่มีอายุ ระดับอาชีพ รายได้ ระดับการศึกษา แตกต่างกัน มีพฤติกรรมการท่องเที่ยวแตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญ .05 2) กลุ่มตัวอย่างที่มีเพศแตกต่างมีพฤติกรรมการท่องเที่ยวไม่แตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญ .05 3)พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารผ่านสื่อออนไลน์ในด้านเว็บไซต์ท่องเที่ยว รูปแบบข้อมูล และข่าวสารของโรงแรมมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่ระดับนัยสำคัญ
This research is a quantitative analysis aiming at as follows: 1) To study how differently Chinese tourists perceiving the news through online media for travel in Thailand. 2) To study the Chinese tourists’s behavior on news perception through online media for travel in Thailand.The researchers use questionnaire as a survey tool to collect 400 datas from a sample group. The statistical methods we use are percentage, frequency, mean, one-way anova, standard deviation, and Pearson correlation by statistical program. The result is found that most of responders are women between 26 - 33 years old working as employees for private organizations, earning around 6,001 - 9,000 CNY, and graduated in bachelor’s degree or e qual.They once travelled in Thailand as an individual or with companions for 5 - 7 days, and most of them would like to go back again. The hypothesis testing shows that 1) The sample group that has different age, career, earnings, and education will have different behaviors of travel at 0.05 as a significance level. 2) The sample group that has different gender will have the same behaviors of travel at 0.05 as a significance level. 3) The behaviors of news perception through online media in terms of tourism website, information type, and accommodation are related to tourism behaviors of Chinese people at 0.01 as a significance level.
Description: การค้นคว้าอิสระ(นศ.ม.)สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัฌฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุเทพ,2560
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3827
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
lanqi_wang.pdf6.81 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback