DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3403

Title: พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ และการตอบสนองต่อโฆษณาแบบ True View In-Stream Ad. บนยูทูบ ของผู้บริโภคกลุ่ม GEN M
Other Titles: Media Exposure and Response to True View in-Stream Advertisement on Youtube of Gen M
Authors: ปิยะ อ่อนจันทร์
Keywords: พฤติกรรมเปิดรับสื่อ
พฤติกรรมการตอบสนอง
โฆษณา
ยูทูบ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อ และการตอบสนองต่อโฆษณาแบบ True View In-Stream Ad. บนยูทูบ ของผู้บริโภคกลุ่ม GEN M โดยผู้ให้ข้อมูลหลักที่ใช้ในการศึกษา คือ กลุ่ม Gen M จำนวนทั้งสิ้น 39 คน ทำการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก และทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) และมุ่งหวังจะนำประโยชน์จากผลการศึกษาครั้งนี้ไปปรับปรุงพัฒนาการทำโฆษณาผ่านช่องทาง YouTube ให้มีประสิทธิภาพ คุ้มค่าการลงทุน ตรงใจและตรงกับพฤติกรรมของผู้บริโภคได้อย่างแท้จริง จากผลการศึกษาพบว่าผู้ให้ข้อมูลหลักทั้ง 39 คน ส่วนใหญ่จะมีพฤติกรรมการเปิดรับสื่อทาง YouTube ผ่านโทรศัพท์มือถือแบบสมาร์ทโฟนมากที่สุดคิดเป็น 72% โดยเข้ารับชม คอนเท้นท์ มากกว่า 2 ครั้งต่อวัน คิดเป็น 54% และใช้เวลาในการรับชมแต่ละครั้งละไม่ต่ำกว่า 30 นาที คิดเป็น 31% โดยคอนเท้นท์ที่มีการรับชมสูงสุด ได้แก่ ประเภทเพลง และ ประเภทให้ความบันเทิง ซึ่งมีจำนวนเท่ากันคือ ประเภทละ 35 % ในส่วนของพฤติกรรมการตอบสนองต่อโฆษณา จากตัวอย่างทั้ง 5 ตัวนั้น ผู้ให้ข้อมูลหลัก ยังไม่กดปุ่มข้ามโฆษณาเมื่อชมครบ 5 วินาทีแรกคิดเป็น 100% ซึ่งจากการศึกษาพบว่าปัจจัยที่จะทำให้กลุ่มเป้าหมายยังไม่กดข้ามโฆษณาในวินาทีที่ 5 คือ เพลง, สุนัข, พรีเซ็นเตอร์, การเล่าเรื่องที่กินใจ และการนำเสนอแบบตรงไปตรงมา ตามลำดับ โดยโฆษณาแต่ละตัวก็มีจุดสิ้นสุดของการรับชมที่แตกต่างกันดังนี้คือ ELE Tujaaส่วนใหญ่รับชมถึงช่วงตอนจบ นาทีที่ 2:25-6:28 (76%) / ธนาคารเกียรตินาคินส่วนใหญ่รับชมถึงช่วงตอนจบ นาทีที่ 2:21-2:30 (58%) / JeleBeautieส่วนใหญ่รับชมถึงช่วงเสนอปัญหา นาทีที่ 1:23-1:30 (83%) / ไทยประกันชีวิตส่วนใหญ่รับชมถึงช่วงตอนจบ นาทีที่ 2.59-3:03 (93%) / อลิอันซ์อยุธยา ส่วนใหญ่รับชมถึงช่วงจุดเปลี่ยน นาทีที่1:00-1:30 (79%)โฆษณาที่ผู้ให้ข้อมูลหลักสามารถรับชมจนจบมีทั้งหมด 3 ตัว คือ ไทยประกันชีวิต,ELE Tujaaและธนาคารเกียรตินาคิน ตามลำดับ ดังนั้นเพื่อให้การผลิตภาพยนตร์โฆษณาในรูปแบบ In Stream Ad. บนยูทูบได้ผล โฆษณาควรมีความยาวไม่เกิน1.30 นาที และดึงดูดใจด้วยเพลง, สุนัข, พรีเซ็นเตอร์, การเล่าเรื่องที่กินใจ และการนำเสนอเรื่องราวแบบตรงไปตรงมา เพื่อให้กลุ่มเป้าหมายรับชมโฆษณาได้จนจบ
The independent study was intended to study the media exposure and response to True View In-Stream Ad. On YouTube advertising of the Gen M (millennial Generation) consumer, the primary data provider used in education is the total Gen m group. 39 people collect information by in-depth interviews and analyze data by means of content analysis and to take advantage of the results of this study to improve advertising through YouTube channel. It's truly true to the cost of investment and meets consumers ' behavior. The findings found that all of the 39 master respondents have the most common features to access to YouTube media via mobile phone, as 72%, with the content of more than 2 times a day to 54%. It takes up to a minimum of 30 minutes to view each time, as much as 31%, with a high content of music and entertainment genre and the number of identical songs are 35% per category. A group of parents will press on the Advertising Video immediately as 77%, or if they continue to view the Advertising Video, it won't end up. From this study shown that the major factor for continue to view until end up the Advertising Video are how story present, more engagement and interesting of content as 67%. And most of them are view within 15 seconds, as 62%, and the length of ads that the main group is considered appropriate that can be able to make Advertising Video. It shouldn't be longer than 15 seconds because it can be remembered from the first time and won't be viewable when you see the same Advertising Video more than once. This study confirms the way for improvement and development of YouTube Advertising Video by to create and encourage viewers or audiences to recognize the brand. ; The Advertising Video should be no more than 15 seconds and must be subject to a compelling, more interesting and purchase intentions from the beginning of the ad or within the first 5 seconds. To attract an interest and want to continue to see without having to press the button across the Advertising Video immediately when there is a chance.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การจัดการโฆษณา
โฆษณา -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สื่อสังคมออนไลน์
พฤติกรรมผู้บริโภค
ระบบสื่อสารข้อมูล
การสื่อสารทางการตลาด
Advisor(s): ชุติมา เกศดายุรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3403
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
piya_onju.pdf4.64 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback