DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3301

Title: แผนธุรกิจเครื่องแต่งกายสตรีสำหรับผู้สูงอายุ
Other Titles: Business Plan for Women Apparel for the Elderly
Authors: วิตสุดา อัปสรภาสกร
Keywords: การวิจัยแบบเชิงคุณภาพ
ช่องทางในการจัดจำหน่าย
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของธุรกิจและเพื่อเป็นแนวทางวางแผนในการทำธุรกิจ โดยใช้การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขันและการวิจัยการตลาดแบบเชิงคุณภาพ โดยสัมภาษณ์คน 2 กลุ่ม คือกลุ่มซื้อฝาก และผู้ที่มีอายุ 60 ปีขึ้นไป ผลจากการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ พบว่า จุดแข็งคือ บุคลากรภายในร้านมีประสบการณ์ในการขายเสื้อผ้ามาระยะเวลาหลายปี และมีความชำนาญในด้านการบริการเป็นอย่างดี จุดอ่อนคือ เนื่องจากทางร้านเพิ่งได้ทำการขยายกิจการ ทำให้ต้องสต็อคสินค้า เลยต้องใช้เงินในการลงทุนเป็นอย่างสูงขณะที่ โอกาสคือ มีนโยบายการจ่ายเงินเพิ่มขึ้นสำหรับผู้สูงอายุที่เป็นผู้ที่มีรายได้น้อยและอุปสรรคคือ ผู้บริโภคเกิดปํญหาสภาวะค่าครองชีพที่มีรายจ่ายไม่สอดคล้องกับรายรับจึงทำให้ผู้บริโภคไม่กล้าจับจ่ายสินค้า สำหรับการวิเคราะห์การแข่งขันพบว่า ถึงแม้ว่าการแข่งขันธุรกิจเครื่องแต่งกายสำหรับผู้สูงอายุมีระดับการแข่งขันที่สูงขึ้นแต่อัตราการขยายตัวของตลาดเสื้อผ้าสำหรับผู้สูงอายุนั้นเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่อง ส่วนผลการวิจัยตลาดโดยการสัมภาษณ์ พบว่า กลุ่มที่ซื้อฝาก จะมีความถี่ในการซื้อส่วนใหญ่จะอยู่ที่ 1-2 ครั้ง/ปี ส่วนใหญ่จะซื้อตอนกลับภูมิลำเนาและซื้อกลับในช่วงเทศกาล โดยจะเลือกซื้อเสื้อผ้าที่มีเนื้อผ้าสวมใส่สบายและงบประมาณในการซื้อส่วนใหญ่จะอยู่ที่ 1,000-2,000 บาท/ครั้งและกลุ่มผู้ที่มีอายุ 60 ปีขึ้นไป จะมีความถี่ในการซื้อส่วนใหญ่จะอยู่ที่1-2 ครั้ง/ปี โดยส่วนใหญ่จะเลือกซื้อเสื้อผ้าเป็นผ้าฝ้าย ผ้าป่าน เป็นสีเรียบๆเข้มๆ ส่วนปัจจัยในการซื้อจะขึ้นอยู่กับราคาตามความเหมาะสมกับคุณภาพและเลือกซื้อที่มีคุณภาพดีโดยไม่เกี่ยงราคา งบประมาณส่วนใหญ่ในการซื้อจะอยู่ที่ 2,000-3,000 บาท/ครั้ง จากผลการวิเคราะห์ กลยุทธ์ของธุรกิจ คือ กลยุทธ์ประชาสัมพันธ์ กลยุทธ์พัฒนาบุคลากร กลยุทธ์สร้างความแตกต่างในด้านผลิตภัณฑ์ และกลยุทธ์การเป็นผู้นำในด้านต้นทุน ธุรกิจนี้ต้องใช้เงินลงทุนเริ่มแรกประมาณ 718,000 บาทโดยอัตราผลตอบแทนของโครงการจะอยู่ที่ 156 % ระยะเวลาคืนทุนประมาณ 6 เดือน ธุรกิจนี้จึงเหมาะแก่การลงทุนอย่างยิ่ง
This research aims to study business feasibility and to be the idea to conduct business planning by using business environment analysis, competition analysis and qualitative marketing research and by interviewing 2 sample groups which are group to buy as gifts and group with above 60 years old. Result of business environment analysis is found that the strength is that employees in the shop has more than 10 years of experience in selling cloth and is also experience in servicing very well. The weakness is that our shop just expands the business so we need huge investment during this period. We have policy to pay more for the elder who has low income because if their actual income is not enough, they will be worry too spend. For competition analysis, it is found that even though the competition in clothing for elderly business is high, the expansion rate in this marketing is constantly grown. For marketing research by interviewing, it is found that the group to buy as gifts has frequency to buy for 1-2 time/year and most of them buy when they go back to their hometown or during the long holidays. Also, they prefer to buy casual cloths and the budget will be 1,000-2,000 bath/time. For the group with above 60 years old, the frequency to buy is 1-2 time/year. Most of them buy cotton and ramie cloth with plain but dark color. For the factors to buy depend on appropriate price and quality. If the quality is high, they do not hesitate to pay more and the budget can be from 2,000-3,000 bath/time. Result of the analysis is found that business strategy is promotion strategy, personnel development strategy, product differentiate strategy and cost leadership strategy. This business requires primary investment for around 718,000 bath. Return of the project is 156% and back period is around 6 months. Therefore, this business is defiantly good for investment.
Description: การค้นคว้าอิสระ(บธ.ม.)--สาขาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2558
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ผู้สูงอายุ -- การแต่งกาย
เครื่องแต่งกาย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
เครื่องแต่งกาย -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการธุรกิจ
อุตสาหกรรมเสื้อผ้าสตรี
เสื้อผ้าสตรี -- วิจัย
เสื้อผ้าสตรี -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3301
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Witsuda_Aups.pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback