DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3278

Title: แผนธุรกิจมหาสารคามอินดี้ไนท์มาร์เก็ต
Other Titles: Business Plan for Mahasarakham Indy Night Market
Authors: สุคันณา ผู้ฐานิสสร
Keywords: ตลาดนัด
ตลาดอินดี้
ตลาดกลางคืน
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์จัดทำขึ้นมาเพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของการสร้างตลาดมหาสารคามอินดี้ไนท์มาร์เก็ต โดยการพัฒนาที่ดินเปล่าที่อยู่ไม่ไกลจากมหาวิทยาลัยมหาสารคามให้เกิดประโยชน์ มีมูลค่าด้วยการใช้เงินลงทุนน้อย มีความเสี่ยงต่ำ แต่ให้ผลตอบแทนดีกว่าการทำธุรกิจหอพักนักศึกษา ซึ่งจะเป็นทั้งแหล่งที่เที่ยว หารายได้พิเศษ และเป็นที่พักผ่อนหลังจากเลิกเรียนหรือเลิกงาน รวมไปถึงเป็นแลนด์มาร์คของจังหวัดมหาสารคาม ที่จะดึงดูดผู้คนจากจังหวัดใกล้เคียงรวมไปถึงประเทศเพื่อนบ้าน ให้มาเที่ยวและรู้จักมหาสารคามมากขึ้น ตลาดแห่งนี้ยังเป็นสถานที่ตอบสนองพฤติกรรมการใช้ชีวิตในตอนกลางคืน ทั้งเรื่องของ อาหาร เครื่องดื่ม และ แฟชั่น ของผู้คนในจังหวัดมหาสารคามและพื้นที่ใกล้เคียง การวิจัยครั้งนี้ ใช้แบบสอบถามออนไลน์จำนวน 200 ชุด และ การสุ่มสัมภาษณ์กลุ่มลูกค้าเป้าหมาย จำนวน 20 คน โดยการศึกษาปัจจัยภายใน ปัจจัยภายนอก และพฤติกรรมของผู้บริโภค ทั้งในมุมของผู้ซื้อสินค้า และ ผู้เช่าแผงสินค้า โดยมีเรื่องของที่อยู่อาศัย การเดินทาง ความถี่ในการเดินตลาด งบประมาณในการซื้อสินค้า และความคาดหวังสินค้าและบริการ ในพื้นที่ตลาด ทั้งนี้จะใช้สถิติเชิงพรรณนาในการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิเคราะห์ข้อมูลจากปัจจัยสิ่งแวดล้อมภายในและภายนอก พบว่า ปัจจัยภายใน ได้แก่ เรื่องงบประมาณการลงทุน และกลยุทธ์ด้านราคา นั้นมีผลกับผู้บริโภคในพื้นที่ และปัจจัยภายนอกที่ส่งผลต่อพฤติกรรมผู้บริโภค ได้แก่ เรื่องเศรษฐกิจ การเมือง ภัยธรรมชาติ ที่เป็นตัวกระตุ้นให้เกิดการรับรู้ในทางบวกหรือลบที่จะส่งผลต่อการจับจ่ายใช้สอย รวมไปถึงคู่แข่งทางอ้อมต่าง ๆ ในขณะที่เป็นตลาดใหม่ กลุ่มลูกค้าเป้าหมายอาจจะยังไม่รู้จักและอาจจะได้รับอิทธิพลของคู่แข่งในธุรกิจประเภทเดียวกัน คู่แข่งหลักของมหาสารคามอินดี้ไนท์มาร์เก็ต คือ ตลาดไนท์มหาสารคาม ซึ่งมีระยะทางห่างจากมหาวิทยาลัยมหาสารคาม ในระยะทางที่เท่ากัน ทั้งนี้สิ่งที่ทำให้มหาสารคามอินดี้ไนท์มาร์เก็ตมีความแตกต่างจากคู่แข่งขันทั้งหมดจะมีเรื่องของการบริการ สิ่งอำนวยความสะดวก ทั้งสำหรับตัวผู้ค้าและผู้ที่มาซื้อของ การจัดระเบียบพื้นที่ร้านค้า การจัดล็อกร้านค้าให้มีความเหมาะสม สวยงาม เป็นส่วนหนึ่งกับชุมชนบริเวณใกล้เคียง รวมไปถึงการเป็นที่ท่องเที่ยวแลนด์มาร์คของจังหวัดมหาสารคาม ภายในจะมีสะพานข้ามที่ตกแต่งอยู่ภายในบ่อน้ำเพื่อให้เป็นทางเดินและที่ถ่ายรูป มีกิจกรรมคล้องพวงกุญแจคู่รัก ด้านหน้าจะมีไดโนเสาร์สายพัน Apatosaurus (อะแพทโทซอรัส) คอยาวตัวใหญ่ยืนคู่กันทางเข้า เพื่อให้เป็นหนึ่งในจุดดึงดูดนักท่องเที่ยวให้เห็นได้อย่างชัดเจนว่ามาถึงมหาสารคามอินดี้ไนท์มาร์เก็ตแล้ว
The objective of this study was to investigate if it is plausible to establish Maha Sarakham Indy Night Market which can be located on the nearby wasteland from Maha sarakham University in order for public utility with cost effectiveness and low risk in return when compared to unsustainable business of accommodation services and would become locally plot for stroller, incomes opportunity and even recreation venue for people after daily work routine as much as a landmark of Maha Sarakham province enabling its image to draw interests among domestic visitors and those from neighborhood countries. The idealistic market would also be people’s demand on night life style of food & beverage spree along with fashion business in the province and vicinity. 200 online questionnaire issues were used while a target group interview for 20 persons was randomly carried out. A use of internal and external factors including consumer’s behavior as a purchaser and a vendor in term of residential areas, accessible trip, frequency of visiting the market, expense of goods and satisfaction on merchandises and services in the market plots was implemented. Descriptive statistics were used for data analysis. It was found that the effect of internal factors which were put into cost of investment and price strategy on the local consumer was observed while the impact of external factors which included issues of economy, politics and natural calamity on consumer’s behavior toward buying incentive positively and negatively along with existing business competitors inevitably resulted. Being such a newly market establishment, it was presumed that the consumer as the target group might not be recognized by its existence due to the same nearby Maha Sarakham Night Bazaar, the direct business competitor against Maha Sarakham Indy Night Market, has already been in operation. It was suggested that Maha Sarakham Indy Night Market would be more competitive and even distinctive from the rival only if service quality, good facilities for the business vendor and the customer, amenity described by orders of area allocation as many as stalls and image of Maha Sarakham province as a landmark by providing a landscape design of pond and footbridge for preferably photographing visitors with a highlight “Keychain Lover” activity added by Apatosaurus dinosaur sculpture standing alongside each other at the entrance to form a symbol as tourist attraction in recognition of the arrivals to the Maha Sarakham Indy Night Market were taken into account.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2559
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
การจัดการธุรกิจ
การจัดการตลาด
ตลาดนัด -- การลงทุน
การสำรวจตลาด
การสำรวจตลาด -- การลงทุน
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3278
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sukhanna_phoo.pdf5.14 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback