DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3148

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการปฏิบัติตามจรรยาบรรณสื่อออนไลน์ในการนำเสนอข่าวบันเทิง
Other Titles: The factors of online media ethics with have influences upon entertainment news reporting
Authors: อานนท์ นันตสุคนธ์
Keywords: จรรยาบรรณสื่อออนไลน์
สื่อออนไลน์
ข่าวบันเทิง
สื่อมวลชน
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง “ปัจจัยที่มีผลต่อการปฏิบัติตามจรรยาบรรณสื่อออนไลน์ในการนำเสนอข่าวบันเทิง” มีสมมติฐานในการศึกษาคือ ปัจจัยด้านนโยบายองค์กร ปัจจัยด้านสภาวะทางสังคม เศรษฐกิจ และการเมือง ปัจจัยด้านบุคลากรสื่อ ปัจจัยด้านรูปแบบการนำเสนอ และปัจจัยด้านผู้รับสาร จะมีผลต่อการนำเสนอข่าวตามจรรยาบรรณสื่อออนไลน์ในการนำเสนอข่าวบันเทิง กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ทำหน้าที่ในการนำเสนอข่าวบันเทิงออนไลน์ ตั้งแต่ระดับ บรรณาธิการข่าว ผู้ช่วยบรรณาธิการข่าว และผู้สื่อข่าว ที่มีประสบการณ์ในการทำงานด้านสื่อมวลชนตั้งแต่ 2 ปีขึ้นไป จำนวน 100 คน เก็บข้อมูลโดยการใช้แบบสอบถาม ใช้สถิติเชิงอนุมาน การถดถอยพหุคูณแบบตัวแปรตามพหุนาม (Multivariate. Multiple Regression: MMR) และใช้ค่าสถิติ sig ระดับนัยสำคัญที่ 0.05 เพื่อตรวจสอบสมมติฐาน ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านบุคลากรสื่อ และปัจจัยด้านผู้รับสาร มีผลต่อจรรยาบรรณสื่อออนไลน์ในการนำเสนอข่าวบันเทิงอย่างมีนัยสำคัญ
This research aimed to study the factors of online media ethics with have influences upon entertainment news reporting. The hypothesis of this study is organization policy, social, economic and political environment policy, media personnel policy, news reporting pattern policy, and media consumers policy of online media ethics influences upon entertainment news reporting. The samples were 100 reporters who work on reporting an online entertainment news, comprising of news editors, assistant news editors and news reporters who has carried more than 2 years work experiences in mass media. Questionnaires were used as research instrument for data collection. Data was analyzed by inferential statistics. Statistics used for hypothesis testing was Multivariate Multiple Regression (MMR) and the significant level of statistics was .05. The research revealed that the factors of media personnel policy and media consumers policy of online media ethics influences upon entertainment news reporting.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: สื่อมวลชน
สื่อมวลชน -- จรรยาบรรณ -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สื่อมวลชน -- จรรยาบรรณ
การสื่อข่าวและการเขียนข่าว -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
ข่าวโทรทัศน์ -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเผยแพร่ข่าวสาร
อินเทอร์เน็ตในการเผยแพร่ข่าวสาร
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3148
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
arnon_nunt.pdf3.96 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback