DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3136

Title: กระบวนการตัดสินใจทำศัลยกรรมเสริมความงามของผู้บริโภค
Other Titles: Decision-Making Process for Aesthetic Plastic Surgery Amongst Consumers
Authors: กันยพัชร์ วิชญชัยสิทธิ์
Keywords: กระบวนการตัดสินใจทำศัลยกรรมเสริมความงาม
ศัลยกรรมเสริมความงาม
พฤติกรรมผู้บริโภค
งานวิจัยเชิงคุณภาพ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาถึงกระบวนการในการตัดสินใจทำศัลยกรรมเสริมความงามของผู้บริโภค โดยเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) และใช้แนวคำถาม (Question Guideline) ที่อิงจากแนวคิดเกี่ยวกับกระบวนการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค แนวคิดส่วนประสมทางการตลาด และแนวคิดเกี่ยวกับแรงจูงใจเป็นกรอบในการศึกษา โดยกลุ่มผู้ให้สัมภาษณ์เป็นผู้ที่ทำศัลยกรรมเสริมความงามมาแล้วจำนวนทั้งหมด 15 คน ผลจากการศึกษาพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความคิดเห็นต่อการทำศัลยกรรมเสริมความงามในเชิงบวก และมีกระบวนการตัดสินใจทำศัลยกรรมเสริมความงามทั้ง 5 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นที่ 1 ขั้นการตระหนักถึงปัญหาและความต้องการ พบว่าผู้ให้สัมภาษณ์ส่วนใหญ่ต้องการมีภาพลักษณ์ที่ดูดี และต้องการแก้ไขจุดบกพร่อง ขั้นที่ 2 ขั้นการเสาะแสวงหาข้อมูล พบว่าผู้ให้สัมภาษณ์ทั้งหมดแสวงหาข้อมูลจากแหล่งข้อมูลจากภายนอก โดยแสวงหาข้อมูลจากเพื่อนหรือคนรอบข้างมากที่สุด ขั้นที่ 3 ขั้นการประเมินทางเลือก ผู้ให้สัมภาษณ์ทั้งหมดประเมินทางเลือกแบบ Lexicographic Model โดยใช้เกณฑ์การประเมินจากผลลัพธ์ที่น่าพึงพอใจ และราคาที่มีความเหมาะสมมากที่สุด ขั้นที่ 4 ขั้นการตัดสินใจซื้อ ผู้ให้สัมภาษณ์ทั้งหมดใช้ระยะเวลาในการตัดสินใจซื้อประมาณ 1-2 เดือน ซึ่งเป็นการตัดสินใจซื้ออย่างเต็มรูปแบบ (Extended Problem Solving) และขั้นที่ 5 ขั้นพฤติกรรมหลังการซื้อ ผู้บริโภคเกือบทั้งหมดมีความพึงพอใจในผลลัพธ์ของการทำศัลยกรรมเสริมความงาม และมีแนวโน้มที่จะบอกต่อข้อมูลให้กับเพื่อนหรือคนรู้จัก
Research was conducted to gain insight into potential client decisions to do plastic surgery. In-depth Interview, Question Guideline by using reference from consumer behavior methodology, their perception of benefits and risks, theory judgment of outcomes, marketing mix and motivation. Interviews were conducted with 15 people who expressed interest in plastic surgery. The results of interview, Interviewee think positive on plastic surgery and direct motivator to undergo plastic surgery. Decision-Making Process separate in 5 steps, 1. Be aware on problem and client need Interviewee wants to improvement to physical and confident. 2. Research methodology by interviewee who collected data and information from friend or confidant. 3. Evaluation Interviewee evaluated data by using “Lexicographic Model” focusing on satisfaction and reasonable price. 4. Decision-Making all of interviewee use 1-2 month for consider and summarize to do plastic surgery reflect on “Extended Problem Solving”. 5. Post-purchase behavior the outcome after do plastic surgery, client feels happy with result and will recommend to their friend and confidant.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ปภาภรณ์ ไชยหาญชาญชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3136
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kanyapat_witc.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback