DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3094

Title: อิทธิพลของการพูดปากต่อปากทางอิเล็กทรอนิกส์ การโต้ตอบเสมือนจริงและความเชี่ยวชาญที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อซอฟท์แวร์เกมในรูปแบบของดิจิตอล จากการได้รับชมผ่านช่องทาง Twitch ของวิวเวอร์ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The Influence of E-Word of Mouth, Virtual Interaction, and Expertise which affect the viewer who lives in Bangkok’s Digital Game Purchase Decision through watching Twitch
Authors: ศุภรัช โรจน์ดุษฎี
Keywords: การพูดปากต่อปากทางอิเล็กทรอนิกส์
การโต้ตอบเสมือนจริง,ความเชี่ยวชาญ
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของการพูดปากต่อปากทางอิเล็กทรอนิกส์ การโต้ตอบเสมือนจริงและความเชี่ยวชาญที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อซอฟท์แวร์เกมในรูปแบบของดิจิตอล การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณด้วยวิธีสำรวจ โดยประชากรในการวิจัยคือ ประชาชนที่อาศัยอยู่ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร และใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากวิวเวอร์ที่ได้รับชมผ่านช่องทาง Twitch จำนวน 117 คน โดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศชายจำนวน อายุระหว่าง 13–17 ปี มีระดับการศึกษามัธยมศึกษาตอนปลาย/ ปวช. มีอาชีพเป็นนักเรียน/ นักศึกษาจำนวน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่าหรือเท่ากับ 10,000 บาท เล่นเกมเฉลี่ย 9-16 ชั่วโมงต่อสัปดาห์ และรับชม Twitch ทุกวัน ภาพรวมอยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าการพูดปากต่อปากทางอิเล็กทรอนิกส์ และความเชี่ยวชาญ มีอิทธิพลเชิงบวกต่อ การตัดสินใจซื้อซอฟท์แวร์เกมในรูปแบบของดิจิตอล อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This research’s purpose is to analyze the influence of e-word of mouth, virtual interaction, and expertise which affect the viewer who lives in Bangkok’s digital game purchase decision through watching Twitch. The research is Quantitative Research, which is based on people who live in Bangkok. Questionnaire survey and Convenience Sampling method is used as a tool for collecting data from 117 people who watched Twitch. Statistics used in analyzed data are percentage, average, standard deviation, and multiple regression analysis. The research’s result showed that, almost respondents are male students, age between 13-17 years, studying in senior high school or vocational certificate’s degree, and gaining average income less than or equal 10,000 baht per month. They are spending about approximately 9-16 hours per week on video games and watch Twitch every day. The questionnaire survey’s overall result is high. The result of Hypothesis Testing has founded that the influence of e-word of mouth, and expertise has a positive effect to the viewer’s purchase decision by statistically significant at the 0.05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3094
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
subharat_rojd.pdf4.16 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback