DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3091

Title: ปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อความซื่อสัตย์ภักดีต่อศิลปินเกาหลีของกลุ่มแฟนคลับชาวไทยในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A Study of Factors Affecting Thai Followers' Loyalty towards Korean Artists in Bangkok Metropolitan Area
Authors: วรุตม์ มีทิพย์
Keywords: แฟนคลับ
พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ
ภาพลักษณ์
ความซื่อสัตย์ภักดี
ศิลปินเกาหลี
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาถึงปัจจัยส่วนบุคคลที่ส่งผลต่อความจงรักภักดีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อศิลปินเกาหลี 2) เพื่อศึกษาถึงพฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่ส่งผลถึงความจงรักภักดีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อศิลปินเกาหลี 3)เพื่อศึกษาถึงปัจจัยด้านภาพลักษณ์ที่มีความสัมพันธ์กับความจงรักภักดีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อศิลปินเกาหลี โดยประชากรที่จะศึกษาคือผู้อาศัยอยู่ในประเทศไทยเขตกรุงเทพมหานคร ไม่จำกัดอายุ ไม่จำกัดเพศ และมีพฤติกรรมคลั่งไคล้ศิลปินเกาหลี จำนวน 260 คน สุ่มตัวอย่างโดยไม่คำนึงถึงความน่าจะเป็นและการใช้สุ่มตัวอย่างแบบตามสะดวก ใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ เพื่อประเมินผลตามสถิติต่างๆ โดยสถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้อนุมานประกอบด้วย t-test , One-way ANOVA และ Pearson Correlation ในการทดสอบสมมติฐาน ผลการศึกษาพบว่าระดับความภักดีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อศิลปินเกาหลีอยู่ในระดับมาก ปัจจัยทางด้านประชากรประกอบด้วย เพศ อายุ การศึกษา รายได้และอาชีพ ที่แตกต่างกันมีความสัมพันธ์กับความจงรักภักดีที่มีต่อศิลปินเกาหลี พฤติกรรมการเปิดรับสื่อของกลุ่มแฟนคลับในประเทศไทย เขตกรุงเทพมหานคร มีความสัมพันธ์กับความจังรักภักดี มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ประกอบด้วยด้านการแสวงหาข้อมูล ด้านการเปิดรับข้อมูล ด้านการเปิดรับประสบการณ์และมีพฤติกรรมบริโภคสื่อเกาหลีทุกวัน จากการศึกษาด้านภาพลักษณ์ผลการวิจัยพบว่าภาพลักษณ์มีความสัมพันธ์กันกับความภักดีที่มีต่อศิลปินเกาหลีอยู่ในระดับมาก และพบว่ากลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญกับหน้าตาของศิลปินเป็นอันดับแรก
The purpose of this study to examine: 1) To study the personal factors that affect the loyalty of Thai fans in the Bangkok area to Korean artists.2)To examine the media exposure behavior that influenced the loyalty of Thai fans in the Bangkok area to Korean artists. 3) To explore the image factors related to the loyalty of Thai fans in Bangkok to Korean artists. The population, who are the sample of 260 people to study, are the residents in Bangkok, Thailand, which is not limited to age, gender and crazy behaviors of Korean artists.In methodology,used random sampling, regardless of probability and use of convenience sampling, and used SPSS program to perform a statistical evaluation.Moreover, the statistics used for data analysis consisted of percentage, mean, standard deviation, and statistics used inference consisted of t-test, one-way ANOVA, and Pearson Correlation in hypothesis testing. The results of the study were as follows:1) The level of loyalty of Thai fans in the Bangkok area to Korean artists is very high. 2) Population factors, including gender, age, education, income and different occupations, are correlated with loyalty to Korean artists. 3) In Bangkok, Thailand, the media exposure behavior of the fan club has a high level of relationship with loyalty, which included information seeking, information exposure, experience exposure, and having a routine behavior of consuming Korean media. 4) Based on the image study, the results indicated that the image is highly correlated with the loyalty of Korean artists, and found that the artist's face is the first priority of the samples.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3091
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
varut_meet.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback