DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3066

Title: การแสวงหาข้อมูล และปัจจัยทางการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อของเล่นเสริมพัฒนาการเด็กอายุ 0-6 ปี ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Information seeking and marketing factors that influences the buying decision of IQ toys for baby and kids 0-6 years old of consumer in Bangkok
Authors: มชณต จันดากูล
Keywords: ของเล่นเสริมพัฒนาการเด็ก
ปัจจัยการตลาด
การแสวงหาข้อมูล
พฤติกรรมการซื้อ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการแสวงหาข้อมูลและปัจจัยการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อของเล่นเสริมพัฒนาการเด็กอายุ 0-6 ปี ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ในครั้งนี้กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้บริโภค เพศชาย และหญิง อายุ 21-55 ปี ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 250 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลวิเคราะห์ด้วยสถิติ One - way ANOVA และ Pearson Correlation อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21-30 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001-30,000 บาท 2) พฤติกรรมการแสวงหาข้อมูลของเล่นเสริมพัฒนาการเด็กของผู้บริโภคโดยรวมมีคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ซึ่งผู้บริโภคให้ความสำคัญด้านลักษณะการแสวงหาข้อมูลมากที่สุด รองลงมาคือการใช้แหล่งข้อมูล ส่วนด้านที่ให้ความสำคัญน้อยที่สุดคือประเภทสื่อที่ใช้ในการค้นหาข้อมูล 3) ปัจจัยการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อของเล่นเสริมพัฒนาการเด็กของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร พบว่า โดยรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ซึ่งปัจจัยด้านราคามีผลมากที่สุด รองลงมาคือปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพและการนำเสนอ ปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านการส่งเสริมการขาย ปัจจัยด้านบุคลากร รองมาตามลำดับ ส่วนปัจจัยที่ส่งผลน้อยที่สุดคือ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดหน่าย 4) พฤติกรรมการซื้อของเล่นเสริมพัฒนาการเด็กของผู้บริโภค พบว่า โดยรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ซึ่งผู้บริโภคคำนึงถึงความปลอดภัย เป็นลำดับแรก รองมาคือ คำนึงถึงความเหมาะสมกับวัย , คำนึงถึงราคา ,หาข้อมูลจากนิตยสารเกี่ยวกับแม่และเด็กก่อนซื้อ ตัดสินใจซื้อด้วยตัวเอง ส่วนด้านที่มีความสัมพันธ์น้อยสุดคือ การซื้อตามกระแสนิยม
The purpose of this research is to examine the Information seeking and marketing factors that influences the buying decision of IQ toys for baby and kids 0-6 years old of consumer in Bangkok. The research sample consisted of 250 male and female with age between 21-55 years old in Bangkok by using a convenience sampling method, which is the instrument for data collection with statistical analysis by “one-way ANOVA and Pearson correlation” were statistically significant at 0.05 level. The results of the study were as follows: 1) The socio-demographic characteristics of the samples revealed that most of the samples were female, who aged between 21-30 years old. The most educational levels were undergraduates. Furthermore, most of them are private employees with an average monthly income between 20,001 and 30,000 Baht. 2) The result of the information seeking behavior of IQ toys, exists that the most sensitive to consumer is information seeking. Second is the use of data sources. The least important part is the type of media used to find the information. 3) The finding, according to marketing factors that affecting on buying behavior for IQ toys, indicated that consumers in Bangkok attach greater importance to price, physical and presentation factor, service process, product, promotion, and personnel factor, respectively. 4) As a result, buying behavior for IQ toys found that the consumers considered safety first. Second is to contemplate age applicable, price, and searching information from magazines about moms and kids before making a transaction by themselves, respectively. The least correlated part is buying because of popularity.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: ของเล่น
ของเล่น -- การจัดซื้อ
อุตสาหกรรมของเล่น
อุตสาหกรรมของเล่นเพื่อการศึกษา
พฤติกรรมผู้บริโภค
พฤติกรรมข่าวสาร
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3066
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
mashanote_chan.pdf6.57 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback