DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3058

Title: คุณค่าทางการสื่อสารและมูลค่าทางธุรกิจของสตรีทอาร์ท
Other Titles: Communication and Business Values of Street Arts
Authors: วันเฉลิม จันทร์พงษ์แก้ว
Keywords: คุณค่าทางการสื่อสาร
มูลค่าทางธุรกิจ
สตรีทอาร์ท
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาถึงคุณค่าทางการสื่อสารของสตรีท อาร์ทในประเทศไทย 2) เพื่อศึกษาถึงมูลค่าในการทำธุรกิจของสตรีทอาร์ทเพื่อต่อยอดไปสู่ธุรกิจใน ปัจจุบันและอนาคต รูปแบบการวิจัยเชิงคุณภาพนั้น ใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกจำนวน 10 คน แบ่งเป็นศิลปินสตรีท อาร์ท 3 คน บุคลากรในเอเจนซี่โฆษณา 2 คน และผู้รับชมและบริโภคสตรีทอาร์ท จำนวน 6 คน ผลวิจัยพบว่า 1) คุณค่าทางการสื่อสารของผลงานสตรีทอาร์ทนั้นเกิดขึ้นจากความสวยงาม เป็นหลักโดยเนื้อหาความหมายและสถานที่เป็นเรื่องรองลงมาซึ่งทั้งสามอย่างนั้นต้องมีความสัมพันธ์ กันทั้งนี้สตรีท อาร์ทยังสามารถประยุกต์ไปใช้ในการสื่อสารแบบอื่นๆได้ เช่น การโฆษณา การรณรงค์ เป็นต้น 2) สตรีทอาร์ทสามารถสร้างมูลค่าทางธุรกิจได้ตั้งแต่ระดับตำบลถึงระดับจังหวัดโดยใช้รูปแบบ ที่ประสบความสำเร็จมาแล้วจากต่างประเทศมาประยุกต์ใช้การทำธุรกิจ เช่น รูปแบบส่งเสริมการ ท่องเที่ยว ในจังหวัดต่างๆ การทำงานร่วมกันกับ แบรนด์สินค้า และเกิดกิจกรรมทางการตลาดใหม่ๆ เช่น การประกวดการแข่งขันสตรีทอาร์ท ทั้งนี้ธุรกิจสตรีทอาร์ทด้านการสื่อสารเช่น การโฆษณา สามารถเชื่อมโยงสื่อต่างๆเข้าด้วยกัน เช่น การโฆษณาจากสื่อนอกบ้านเข้าสู่สื่อออนไลน์และ สมาร์ทโฟน เพื่อสร้างความต่อเนื่องในการสื่อสารมากยิ่งขึ้น เป็นต้น นอกจากนี้ยังเกิดการต่อยอดจาก ทักษะการประยุกต์ของศิลปินสตรีทอาร์ทมาทำสินค้าเพื่อเพิ่มรายได้มากยิ่งขึ้น
The research had two objectives: 1) to study communication value of street arts in Thailand, 2) to examine business value of street arts to expand its business for present and future. The research was qualitative, using in-depth interviews with 10 persons; three street arts artists, two persons in advertising agencies, and six viewers of street art. The results showed that 1) the communication value of street arts derived mainly from beauty, and content and meaning as well as places remained second. The three things correlated. Besides, street art could be applied to convey the ideas such as in advertising and campaign. 2) street art could enhance business value ranging from Tambon to province levels, which applied successful models from abroad such as the model of traveling promotion in different provinces, co-working with brand products and creating new market activities: street art contests. Furthermore, street arts business regarding communication. For instance, advertising could connect other media such as ad from out of home to online media and smartphone to continue more in communication. Also, street arts could expand to applied skills of street arts artists to increase more income from their products.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การสื่อสาร
การจัดการธุรกิจ
การสื่อสารทางธุรกิจ
ศิลปิน
Advisor(s): ธรรญธร ปัญญโสภณ
ปีเตอร์ รุ่งเรืองกานต์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3058
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wanchalarm_janp.pdf5.19 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback