DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3045

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะใช้การชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์ A ของผู้บริโภคในพื้นที่ศูนย์การค้าสยามสแควร์ กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Positively Influencing Intention to Use Electronic Payment A of Consumers at Siam Square Shopping Area in Bangkok
Authors: พิมรัก สังข์อยู่
Keywords: เงินอิเล็กทรอนิกส์
ความเพลิดเพลิน
การรับรู้ความสามารถของตนเอง
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะใช้การชำระเงิน A ซึ่งได้แก่ ปัจจัยการรับรู้เกี่ยวกับประโยชน์ที่จะได้รับ ปัจจัยด้านความปลอดภัยปัจจัยด้านความกังวลเกี่ยวกับความเป็นส่วนตัว ปัจจัยด้านความเชื่อมั่น ปัจจัยด้านความเพลิดเพลินปัจจัยด้านทัศนคติ ปัจจัยด้านการรับรู้ความสามารถของตนเองและปัจจัยอิทธิพลทางสังคมด้วยแบบสอบถาม ของผู้บริโภคในพื้นที่ศูนย์การค้าสยามสแควร์ ในพื้นที่กรุงเทพมหานครจำนวน 338 ชุด และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 26 –30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาโท รายได้ 20,001 – 30,000 บาท อาชีพพนักงานบริษัท/รับจ้าง ผู้ให้บริการการบริการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ที่ผู้ตอบแบบสอบถามรู้จักมากที่สุด คือ แรบบิทไลย์เพย์ (Rabbit Line Pay) สินค้าหรือบริการที่ผู้ตอบแบบสอบถามน่าจะใช้ชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์มากที่สุด คือ เสื้อผ้า/กระเป๋า/รองเท้า ซึ่งเป็นสินค้าที่ผู้บริโภคใช้จำนวนเงินมากกว่า 500 บาทในการชำระเงิน สิ่งที่ผู้ตอบแบบสอบถามคาดหวังหรือต้องการได้รับจากผู้ให้บริการการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์มากที่สุด คือ ไม่เสียค่าธรรมเนียมในการชำระค่าสินค้าหรือบริการและพบว่า มีเพียงปัจจัยด้านด้านอิทธิพลทางสังคม มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ0.342 และปัจจัยด้านทัศนคติ มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.165 ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะใช้การชำระเงิน A ได้ร้อยละ 40 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ดังนั้นผู้บริหารด้านการตลาดควรวางแผนและพัฒนากลยุทธ์ที่จะส่งผลให้ผู้บริโภคใช้การชำระเงิน A โดยพิจารณาจากปัจจัยด้านอิทธิพลทางสังคม และปัจจัยด้านทัศนคติ เพื่อก่อให้เกิดความตั้งใจที่จะใช้การชำระเงิน A ของผู้บริโภคได้
The objective of this research was to study the positively influence of perceived usefulness, security, privacy concerns,trust, hedonism, attitude, perceived self-efficacy, and social influence affecting intention to use electronic payment A at Siam Square area in Bangkok during 16 October – 19 November 2017 of consumers at Siam Square Shopping area in Bangkok with 338 sets of questionnaire. The researcher found that majority of sample respondents who answered the questionnaire were females aged 26 – 30 years old, singles, with education in master degrees, average incomes from 20,001 – 30,000 baht per month. Most of them were company’s officer and freelance. Most of them knew Rabbit Line Pay more than other electronic payment systems. Clothes, Bag and shoes are the catagories that they would purchase by electronic payment with amount more than 500 Baht each purchase. They expected the most for free of charge in using electronic payment. The data were analyzed using Multiple Regression Analysis and found that only social influence (β = 0.342) and attitude (β = 0.165) explaining 40.0% of the positive influence towards intention to use electronic payment A of the consumers with the significant level at .01 Therefore, entrepreneurs or marketers should plan and develop strategies for consumers use electronic payment A by emphasizing on social influence and attitude in order for consumers to intend to use electronic payment A.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3045
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pimrak_sang.pdf4.4 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback