DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3031

Title: ปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการและทักษะของตัวแทนขายคอนโดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Service Quality and Condominium Sales Agent's Skills Affecting Consumer's Purchase Decision in Bangkok
Authors: ณัฐกิตติ์ ศรีปัญญาวิชญ์
Keywords: คุณภาพการให้บริการ
ทักษะของตัวแทนขายคอนโด
การตัดสินใจซื้อคอนโด
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และ (2) เพื่อศึกษาทักษะของตัวแทนขายคอนโด ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาจากวิธีการสุ่มตัวอย่าง คือผู้บริโภคที่เคยซื้อคอนโดในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถาม โดยสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบ สมมติฐาน คือ การวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 31 – 40 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,001 - 50,000 บาท ซื้อคอนโดเพื่อการอยู่อาศัย งบประมาณน้อยกว่า 3.49 ล้านบาท ผ่อนชำระต่อเดือน 15,001 - 35,000 บาท รูปแบบห้องแบบ 1 ห้องนอน ขนาดพื้นที่ใช้สอยที่ต้องการ 31 - 45 ตารางเมตร จำนวนสมาชิกที่พักอาศัยร่วมกัน 2 คน ระยะเวลาที่ใช้ตัดสินใจหลังจากเยี่ยมชม 1 - 3 เดือน ค้นหาข้อมูลคอนโดจากสื่อสังคมออนไลน์ (Social Media) ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับคุณภาพการให้บริการและทักษะของตัวแทนขายคอนโดในแต่ละด้าน และการตัดสินใจซื้อคอนโดของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร โดยรวมอยู่ในระดับมากถึงระดับมากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐานด้านคุณภาพการให้บริการ ผู้ตอบแบบสอบถามมีระดับความคิดเห็นโดยรวมในระดับมากที่สุดในด้านความเป็นรูปธรรมของการบริการ และน้อยที่สุดในด้านความเป็นการตอบสนองต่อลูกค้า ผลการทดสอบสมมติฐานด้านทักษะของตัวแทนขายคอนโดพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นมากที่สุดในด้านการสร้างการตัดสินใจ และน้อยที่สุดในการสร้างความสนใจ อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
The objectives of this study were 1) to investigate service quality factors affecting consumer's purchase decision in Bangkok and 2) to investigate condominium sales agent’s skills affecting consumer's purchase decision in Bangkok. The sample of this study consisted of 400 consumers who have ever purchased condominiums in Bangkok. The sample was selected by the sampling method. The questionnaire was used as the research instrument to collect data. Data were analyzed through descriptive statistics namely percentage, mean, standard deviation. Inferential statistics including multiple regression analysis were used to test the hypotheses. The results of this study showed that the respondents mostly were females, aged between 31-40 years old; graduated with a bachelor’s degree; worked as employees of a private companies; and those with average monthly income of 30,001 - 50,000 Baht. Moreover, they purchased condominiums for their residence, with the budget spent less than 3.49 million Baht. The respondents monthly installment was between 15,001- 35,000 Baht, with 1-bedroom condominium of 31-45 square meters utility space is preferred. The number of residents was two. Most respondents spent 1-3 months after the real visit before they made purchase decision. The information about the condominium was searched through social media. Overall respondents had high to highest level of their opinions towards service quality and sales agents’ skills affecting their condominium purchase decision in Bangkok. In terms of hypotheses testing, the respondents had the highest level of overall opinions towards the reliability component of service quality whilst tangibility component is the lowest. In terms of sales agents’ skills, the hypotheses testing showed that the respondents had the highest level of opinions towards the attention; meanwhile they had the lowest level of opinions towards the satisfaction, with a statistical significance level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: อาคารชุด
อาคารชุด -- การตัดสินใจ
อาคารชุด -- การจัดซื้อ
ผู้บริโภค -- การจัดซื้อ
ผู้บริโภค -- การตัดสินใจ
การจัดการขาย
ตัวแทน -- การจัดการ
Advisor(s): รวิพรรณ สุภาวรรณ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3031
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natthakit_srip.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback