DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3004

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Positively Influencing Decision to Purchase Doi Kham products of Consumers in Bangkok
Authors: กัลยา เมืองตะ
Keywords: ทัศนคติที่มีต่อผลิตภัณฑ์
การประเมินตราสินค้า
การตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ซึ่งได้แก่ ปัจจัยการประเมินตราสินค้า ปัจจัยการรับรู้ด้านราคา ปัจจัยจิตสำนึกด้านสุขภาพ ปัจจัยองค์ความรู้เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านเศรษฐกิจ ปัจจัยความมีอยู่ของผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านความปลอดภัย และปัจจัยทัศนคติที่มีต่อผลิตภัณฑ์ ด้วยแบบสอบถาม จำนวน 240 ชุด จากกลุ่มประชากร ผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครที่เคยซื้อผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ในช่วงเดือนตุลาคม 2560 และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ ผลวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง อายุ 42 – 49 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี รายได้ 20,001 – 40,000 บาท ผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ที่เคยซื้อส่วนใหญ่คือเครื่องดื่ม ซื้อครั้งละน้อยกว่า 500 บาท และสถานที่ที่เคยซื้อผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ส่วนใหญ่คือร้านสะดวกซื้อ เช่น 7-Eleven และให้ความสำคัญในด้านการตลาดของผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” มีการโฆษณาผ่านสื่อต่างๆ และมีรับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ส่วนใหญ่คือ สื่อทาง วิทยุ โทรทัศน์ นิตยสารมากที่สุด ผลการศึกษาและวิเคราะห์ตามสมมติฐาน นอกจากนี้ยังพบว่า มีเพียงปัจจัยด้านทัศนคติที่มีต่อผลิตภัณฑ์ มีค่าสัมประสิทธ์ถดถอยของตัวพยากรณ์ เท่ากับ 0.255 และการประเมินตราสินค้า มีค่าสัมประสิทธ์ถดถอยของตัวพยากรณ์ เท่ากับ 0.244 ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ได้ร้อยละ 50 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ดังนั้น ผู้ประกอบการ บริษัท ดอยคําผลิตภัณฑ์อาหาร จํากัด จึงควรให้ความสำคัญกับการประเมินตราสินค้า และปัจจัยด้านทัศนคติที่มีต่อผลิตภัณฑ์ แก่ผู้บริโภคเพื่อให้เกิดการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ดอยคำ
This objective of this research aimed to study factors positively influencing customers’ purchasing decision of Doi Kham products in Bangkok, which were brand label ratings, perceived price, health consciousness, knowledge of the products, economical aspect, availability, safety aspect, and attitude toward product with 240 survey questionnaire from population of the respondents who used to purchase Doi Kham products in Bangkok during October in 2017. The data were analyzed using Multiple Regression Analysis. The results showed that the respondents mostly were females at the age of 42 – 49 years old, singles, graduated with bachelor’s degrees, income 20,001-40,000 baht per month. Most of them made decision to purchase Drinking products of Doi Kham, fewer than 500 baht per purchase, and at 7-Eleven convenient store. They significantly considered marketing campaign of Doi Kham products with advertisement through different media. Most of them received the advertisement of Doi Kham products through radio, television, and magazine media. The researchers found that only attitude of product (β =0.255) and brand label ratings (β =0.244), explaining 50% of the positive influence on customers’ purchase decision of the Doi Kham products in Bangkok at .01 level of significance. Then, owners of Doi Kham products should emphasize on brand label ratings and attitude in order for customers to make decision to purchase Doi Kham products.
Description: การค้นควาอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: ชื่อตราผลิตภัณฑ์
ดอยคำ (ชื่อตราผลิตภัณฑ์)
ดอยคำ (ชื่อตราผลิตภัณฑ์) -- การตัดสินใจ
ดอยคำ (ชื่อตราผลิตภัณฑ์) -- การจัดซื้อ
การเลือกชื่อตราผลิตภัณฑ์
การตัดสินใจ
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3004
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kallaya_muea.pdf4.93 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback