DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2811

Title: การจัดตั้งองค์กรประชาสัมพันธ์เพื่อการท่องเที่ยวอย่างบูรณาการให้แก่ เมืองพัทยา
Other Titles: Founding the Integrated Tourism Information Center for Pattaya City to Promote Thailand Tourism
Authors: ขวัญชนก ไวยโภชน์
Keywords: ความคาดหวัง
ประชาสัมพันธ์เพื่อการท่องเที่ยว
การท่องเที่ยวอย่างบูรณาการพัทยา
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา1.เพื่อศึกษาข้อมูลลักษณะประชากรศาสตร์และพฤติกรรมการท่องเที่ยวในเมืองพัทยา 2. เพื่อศึกษาแรงจูงใจและความคาดหวังในการเดินทางมาท่องเที่ยวในเมืองพัทยา 3.เพื่อศึกษามุมมองจากที่ได้รับข้อมูลข่าวสารจากการประชาสัมพันธ์ของนักท่องเที่ยว 4.เพื่อศึกษาถึงบริบททางสังคมมีอิทธิพลต่อความต้องการเดินทางมาท่องเที่ยวที่เมืองพัทยา การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้รูปแบบการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) แบบวัดผลครั้งเดียว (One-Shot Case Study) และใช้วิธีการเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถาม (Questionnaire) โดยวิธีการให้ผู้ตอบกรอกแบบสอบถามเอง (Self-administered Questionnaire) และประมวลผลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS ใช้ประชากรในการศึกษา จำนวน 400 คน โดยการแจกแบบสอบถามแบบ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย จำนวน 213 คน และเพศหญิง จำนวน 187 คน ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 20 - 25ปี รองลงมา คืออายุระหว่าง 26 - 30ปี ส่วนถัดมา อายุระหว่าง 31 - 35ปี และ 36 – 40 ปี และ อายุมากกว่า 40 ปี โดยมีอายุเฉลี่ยอยู่ที่ 27.72 ผลการวิจัยพบว่า 1)นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่มีแรงจูงใจในการท่องเที่ยวแตกต่างกันจำแนกตามลักษณะทางประชากรศาสตร์ 2)นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่มีความคาดหวังในการท่องเที่ยวพัทยาไม่แตกต่างกันจำแนกตามลักษณะทางประชากรศาสตร์ 3) นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่มีการเปิดรับข่าวสารที่แตกต่างกันจำแนกตามลักษณะทางประชากรศาสตร์ นอกจากนั้นยังพบอีกว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เลือกท่องเที่ยวตามสถานที่ต่างๆนอกเหนือจากชายหาดเป็นรูปแบบในการท่องเที่ยวรองลงมาคือ ท่องเที่ยวตามแนวชายหาด และ ท่องเที่ยวยามราตรี ตามลำดับ ส่วนด้านแรงจูงใจในการท่องเที่ยวเมืองพัทยา นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับเรื่องความสะดวกในการเดินทางอยู่ในระดับสูง รองลงมา ผ่อนคลายกับท้องทะเล และกิจกรรมนานาชาติ ตามลำดับ
The objactives of this reseach are to 1) investigate demographic data and tourist behavior in Pattaya City, 2) to explore motivation and expectation of visiting Pattaya City, 3) to examine tourists’ attitude after receiving tourism information, and 4) to investigate social context influencing the decision to visit Pattaya City. The quantitative research methodology was employed, as well as survey research and one-shot case study. Data were collected via a self-administered questionnaire and processed with SPSS. From the population of 400 people, there were 213 male and 187 female respondents. Most of them were 20-25 years old, followed by 26-30, 31-35, 36-40, and over 40, whereas the average age was 27.72 years old. The research revealed that 1) most tourists had different tourism motivations varied by demographic backgrounds, 2) most tourists with different demographic backgrounds do not have different expectation of a visit to Pattaya City, and 3) most tourists are exposed to tourism information differently depending on demographic backgrounds. In addition, most questionnaire respondents chose to go to other destination other than beaches, followed by beach and night clubs. As for the motivations for visiting Pattaya City, most tourists valued convenience, followed by the relaxing atmosphere by the sea and international activities, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): กมลทิพย์ เตชะสกุลมาศ
ปีเตอร์ กัน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2811
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
khawchanok_vaiy.pdf8.73 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback