DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2772

Title: การวิเคราะห์การคัดเลือกประเด็นข่าวของช่อง 7 สี ในยุคดิจิทัล
Other Titles: The analysis of news selection in the digital age: The case study of the Bangkok broadcasting Television Channel 7
Authors: ณัฐชนน อาภาศรีรัตน์
Keywords: การคัดเลือกประเด็น
การเสนอข่าว
ยุคดิจิทัล
สถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ในการศึกษาวิจัย เรื่อง “การวิเคราะห์การคัดเลือกประเด็นข่าวของช่อง 7 สี ในยุคดิจิทัล” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเพื่อศึกษาการคัดเลือกประเด็นข่าวและการพัฒนาเนื้อหาและรูปแบบในการคัดเลือกประเด็นข่าวผ่านการนำเสนอในยุคดิจิทัล ของสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 เนื่องจากปัจจุบัน เทคโนโลยีที่เปลี่ยนแปลงไปอย่างรวดเร็วทำให้พฤติกรรมของผู้ชมหรือกลุ่มเป้าหมายเปลี่ยน ไปอย่างมาก โดยเฉพาะการรับชมข่าวผ่านสื่อออนไลน์ที่เพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็วทำให้สถานีโทรทัศน์ต้องปรับตัว โดยเฉพาะด้านการคัดเลือกประเด็นข่าวที่จะนำเสนอให้มีความน่าสนใจและเหมาะสมกับ ทุกช่องทางในการออกอากาศ ซึ่งการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) มุ่งศึกษาจากผู้ให้ข้อมูลโดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) กับบุคลากรที่ทำงานอยู่ภายในสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 สำหรับผลการวิจัยครั้งนี้ พบว่า การคัดเลือกประเด็นข่าวเพื่อนำเสนอในยุคดิจิทัลจะอ้างอิงตามหลักเกณฑ์คุณค่าความเป็นข่าวและยึดตามแนวนโยบายของสถานีที่มีมาตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบันซึ่งยัง ไม่เปลี่ยนแปลง ขณะเดียวกันก็เพิ่มความน่าสนใจด้วยการเพิ่มประเด็นข่าวที่อ้างอิงมาจากกระแสของโลกออนไลน์หรือประเด็นที่ประชาชนกำลังให้ความสนใจอยู่ในขณะนั้น ซึ่งส่วนมากแล้วประเด็นข่าวใด ที่นำเสนอผ่านสื่อหลัก คือ โทรทัศน์ก็จะสามารถนำมาเสนอผ่านสื่อออนไลน์ได้เช่นเดียวกัน
This qualitative study aims to explore the process of News Selection in the Digital Age: The Case Study of the Bangkok Broadcasting Television Channel7. Nowadays, technology is changing so rapidly that the behavior of the audience or target audience changes dramatically. Especially consuming the news through the online media is increasing rapidly. Therefore broadcasting television need to adjust their strategy. In particular, the selection of news coverage will be attractive and appropriate for all channels of broadcast. This study comprised qualitative research methodology by using in-depth interview technique. The participant of this study were the personnel working within the Bangkok Broadcasting Television Channel 7. The result of this study found that the selection of news issue to be broadcasted in media landscape is based on the news value. And also underpinning of the organization’s policy from the past to the present. However, to attract the audience need to add more news are based on the flow of the social media and the issues that audience are interested in at the moment. Most of the news that is broadcasted through the mainstream media is that television can also be broadcasted through online media as well.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: ข่าวโทรทัศน์
นักข่าวโทรทัศน์ -- ไทย
การสื่อข่าวและการเขียนข่าว
การสื่อข่าวและการเขียนข่าว -- ไทย
สถานีโทรทัศน์
แหล่งข่าว
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2772
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natchanon_apas.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback