DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2739

Title: แผนธุรกิจเพื่อสร้างธุรกิจใหม่ ร้านจำหน่ายแฟชั่นบาติก BATIKA
Other Titles: Business Plan for New Business Batika Fashion Clothing Shop
Authors: ดวงพร สิขราภรณ์
Keywords: คุณภาพและลวดลายที่แตกต่าง
แฟชั่นบาติก
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างธุรกิจใหม่และศึกษาความเป็นไปได้ของ ร้านจำหน่ายแฟชั่นบาติก BATIKA ซึ่งเป็นธุรกิจประเภทสินค้า เป็นร้านที่จัดจำหน่ายแฟชั่นบาติก ผ้าพันคอ กิ๊บติดผม ที่คาดผม โดยรูปแบบสินค้าจะเน้นสีสันที่ฉูดฉาด เน้นในเรื่องของคุณภาพและ ลวดลาย ที่แตกต่าง แผนธุรกิจนี้ได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจจำหน่ายแฟชั่นบาติก เป็นการดำเนินธุรกิจที่มีเทคนิค และวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน โดย วิเคราะห์สภาพและที่มาของการแข่งขัน คู่แข่งขันทางธุรกิจ วิเคราะห์ความได้เปรียบทางการแข่งขัน การสัมภาษณ์อาจารย์ผู้เชี่ยวชาญทางด้านแฟชั่นบาติก สัมภาษณ์ผู้ประกอบการบาติกค้าปลีกและ ส่งและการสำรวจโดยใช้แบบสอบถามเรื่องพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกซื้อแฟชั่นบาติกในเขตกรุงเทพ มหานคร ประชาชนทั่วไป จำนวน 300 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงสถิติที่ใช้ในการ วิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายใน พบว่า ธุรกิจร้านจำหน่ายแฟชั่นบาติก BATIKA มีสินค้าและการให้บริการที่หลากหลาย ผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายในภายนอก พบว่า ปัจจัยด้านสังคม ปัจจัยด้านเทคโนโลยี ปัจจัยด้านคู่แข่ง และปัจจัยเสี่ยงที่เกิดจากปัจจัยแวดล้อม ภายในได้แก่ ปัจจัยด้านองค์กร ปัจจัยด้านการผลิต ปัจจัยด้านการเงิน ปัจจัยเสี่ยงที่เกิดขึ้นจาก ปัจจัยแวดล้อมภายนอก ได้แก่ ปัจจัยด้านค่าครองชีพ ปัจจัยด้านเศรษฐกิจ และการเมือง ปัจจัย ด้านสินค้าทดแทน เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่ง พบว่า ตำแหน่งของธุรกิจในตลาดเป็นร้านจำหน่าย แฟชั่นบาติกที่มีคุณภาพค่อนข้างสูง ลวดลายโดดเด่นแตกต่างจากคู่แข่ง ในขณะที่ข้อเสียเปรียบคู่ แข่งนั้น คือ เนื่องจากเป็นธุรกิจที่เริ่มเปิดกิจการใหม่ เงินทุนหมุนเวียนภายในร้านยังไม่คล่องตัวในการ ที่จะดำเนินกิจการอาจทำให้ช้ากว่าคู่แข่งโดยกิจการใช้เงินลงทุนจำนวน 1,270,000 บาท คาดว่าจะได้ ผลตอบแทน IRR = 76% มูลค่าของเงินสุทธิ NPV = 3,290,786.63 บาท โดยมีระยะเวลาคืนทุน 1 ปี 3 เดือน กลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจคือ กลยุทธ์ระดับองค์กร กลยุทธ์ระดับธุรกิจ กลยุทธ์ระดับ ปฏิบัติการ
This business plan aims to establish a new business and study a possibility of Batika, fashion clothing shop. Its products are fashion Batik design clothes, scarf and barrette. Those are highlighted on its high quality, its vibrant color and its unique pattern. The present business plan created for batik clothing shops contains tactics and planning procedure. To propose a business plan, an analysis of the business environment and the competition is needed. Analysis of competition was concerned about conditions and background of the competition, competitors and advantages of competition. Data were collected through interviews and survey. Both the interview questions and the survey questions are focused on business conditions, sources of competition, types of competitors and advantages of competition. Experts on batik fashion and retailers pf batik of fashion shop were interviewed. The survey was conducted by purposive sampling. Statistic was calculated into percentage, average and standard variation. Results of a survey of 300 were analyzed. The evidence showed that inter factor was a variety of products and services, and external factors were production, technology and competition. Internal risk factors were organization, production and finance. External risk factors were cost of living, economy, politics and substitute products. Compared to Batika’s competitors, its advantages were high quality of products and unique pattern. However, it disadvantage was working capital as Batika was a new business. Its working capital may not flow well. Investment capital was 1,270,000 Baht. Expected Internal Rate of Return was 76%. Net Present Value was = 3,290,786.63 Baht. Pay back periods would be 1 year 3 months. The important strategies were corporate strategy, business strategy and operation strategy.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
การจัดการธุรกิจ
แฟชั่น
เครื่องแต่งกาย
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2739
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
duangporn.sika.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback