DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2648

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะซื้อรถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ (BEV) ของผู้เข้าร่วมงาน Bangkok International Motor Show ครั้งที่ 38 ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors positively influencing intention to purchase Battery Electric Vehicles (BEV) of consumers at the 38th Bangkok International Motor Show in Bangkok
Authors: สิริพัฒน์ ดีขำ
Keywords: รถยนต์ไฟฟ้า
รถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่
ความตั้งใจซื้อ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลเชิงบวกของปัจจัยด้านความกังวลต่อสิ่งแวดล้อม ปัจจัยด้านเทคโนโลยีรถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ ปัจจัยด้านกลุ่มอ้างอิง ปัจจัยด้านคุณลักษณะที่น่าสนใจของยานพาหนะ ปัจจัยด้านระยะทางที่เหมาะสมและการชาร์จไฟฟ้า ปัจจัยด้านการตระหนักรู้ถึงรถยนต์ไฟฟ้าและโครงสร้างพื้นฐาน ปัจจัยด้านอิทธิพลของภาพลักษณ์และสังคม และปัจจัยด้านความคุ้มค่าของราคาที่มีผลต่อความตั้งใจที่จะซื้อรถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ (BEV) ของผู้เข้าร่วมงาน Bangkok International Motor Show ครั้งที่ 38 ระหว่าง วันที่ 29 มีนาคม - 9 เมษายน 2560 จำนวน 245 ชุด และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20-25 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี รายได้ 20,001 – 40,000 บาท อาชีพพนักงานรัฐวิสาหกิจ/รับราชการ มีแผนที่จะซื้อรถยนต์ส่วนบุคคลภายใน 5 ปี รถยนต์ใช้พลังงานเชื้อเพลิงประเภทน้ำมัน ค่าใช้จ่ายสำหรับการเติมเชื้อเพลิงใน 1 สัปดาห์ 800 –1,500 บาท อีกทั้งผู้ตอบแบบสอบถามยังมีความคิดเห็นว่ารถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ (BEV) เหมาะสมต่อการใช้งานในเมืองใหญ่ และราคารถยนต์ไฟฟ้าควรอยู่ที่ 500,001 - 700,00 บาท และพบว่า มีเพียงปัจจัยด้านกลุ่มอ้างอิง มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.310 และปัจจัยด้านความคุ้มค่าของราคา มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.216 ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะซื้อรถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ (BEV) ถึงร้อยละ 51.0 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ดังนั้นผู้ประกอบการหรือผู้จัดการด้านการตลาดควรวางแผนและพัฒนากลยุทธ์ที่จะส่งผลให้ผู้บริโภคซื้อรถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ (BEV)โดยพิจารณาจากปัจจัยด้านกลุ่มอ้างอิง และปัจจัยด้านความคุ้มค่าของราคา เพื่อก่อให้เกิดความตั้งใจที่จะซื้อรถยนต์ไฟฟ้าประเภทแบตเตอรี่ (BEV) ของผู้บริโภคได้
The objective of this research was to study the positive relationships and influence of environmental concern, battery electric vehicle (BEV) technology, subjective norm, vehicle attributes of interest, adequate range and charging, awareness of electric vehicles and infrastructure, image/social influences, and price value affecting purchase intention of battery electric vehicles (BEV) of consumers at the 38th Bangkok International Motor Show in Bangkok during 29 March – 9 April 2017 of 245 questionnaire respondents. The researcher found that majority of sample respondents who answered the questionnaire were females aged 20 – 25 years old, singles, with education in bachelor degrees, average income from 20,001 – 40,000 baht per month. Most of them were in government service or state enterprise occupation. They planned to purchase the car within 5 years. The car using gasoline required around 800 - 1,500 baht per week for the cost of fuel of the respondents. They also suggested that battery electric vehicles (BEV) would be suitable for driving in big cities and car’s price should be around 500,001 - 700,000 baht. The data were analyzed using Multiple Regression Analysis and found that only subjective norm (β = 0.310) and price value (β = 0.216), explaining 51.0% of the positive influence towards purchase intention of battery electric vehicles (BEV) of the consumers with the significant level at .01. Therefore, entrepreneurs or marketers should plan and develop strategies for consumers to purchase battery electric vehicles (BEV) by emphasizing on subjective norm and price value.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: รถยนต์ไฟฟ้า -- วิจัย -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ
รถยนต์ไฟฟ้า -- วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
ความพอใจของผู้บริโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
ความเต็มใจจ่าย
ผู้บริโภค -- ทัศนคติ
การเลือกของผู้บริโภค
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2648
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
siripat_deek.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback