DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2625

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อพฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors positively affecting fashion clothing purchase pehavior of consumers in Bangkok
Authors: ปริรัตน์ มีเที่ยง
Keywords: พฤติกรรมการซื้อ
เสื้อผ้าแฟชั่น
วัตถุนิยม
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยจัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลเชิงบวกของ ปัจจัยผลประโยชน์ด้านการใช้สอย ผลประโยชน์ที่เน้นการตอบสนองด้านอารมณ์ความรู้สึก ประโยชน์เชิงสัญลักษณ์ นโยบายการคืนสินค้า การมีส่วนร่วมในสถานการณ์ วัตถุนิยม การซื้อแบบไร้เหตุผล และอิทธิพลทางสังคม ที่มี ต่อพฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร จากกลุ่มตัวอย่าง ผู้บริโภคในที่มีพฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นในกรุงเทพมหานครในช่วงเดือนกันยายน 2559 จำนวน 210 คน เครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถาม มีการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 26-30 ปี และมากกว่า 41 ปี สถานภาพโสด การศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ประมาณ 30,001 - 40,000 บาท ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีช่องทางการเลือกซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นที่ห้างสรรพสินค้า เนื่องจากคุณภาพเนื้อผ้าดีเหมาะสมราคา และการชำระเงินด้วยบัตรเครดิตได้ส่วนลด ผลการทดสอบสมมติฐาน ถ้าเรียงลำดับความสำคัญแล้วพบว่ามีเพียงปัจจัยการซื้อแบบไร้เหตุผล ปัจจัยวัตถุนิยม และ ปัจจัยอิทธิพลทางสังคม มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.378 0.331 และ 0.199 ตามลำดับ สามารถอธิบายอิทธิพลเชิงบวกต่อพฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ถึงร้อยละ 58 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ดังนั้น ผู้ประกอบการหรือนักการตลาดเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์เสื้อผ้าแฟชั่นควรเน้นปัจจัยการซื้อแบบไร้เหตุผล วัตถุนิยม และ อิทธิพลทางสังคมเพื่อพฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นของผู้บริโภคดังกล่าว
The research was aimed to study the positive influence of utilitarian benefits, hedonic benefits, symbolic benefits, return policy, situational involvement, materialism, compulsive buying, and social influence affecting purchase behavior in buying fashion clothing of consumers in Bangkok. The population were consumers in Bangkok areas. A sample of 210 consumers in Bangkok were collected during September 2016. The survey questionnaires were used and analysed using Multiple Regression Analysis. The results showed that most respondents were 26-30 years old and over 41 years old. They were private company employees and earned about 30,001 -40,000 baht. Most consumers had the option to purchase fashion clothing at department stores. They bought due to good quality fabrics, reasonable price, and option to payment by credit card with discount. Only compulsive buying (β=0.378), materialism (0.331), and social influence (0.199) explained at 58% of the positive influence towards purchase behavior of fashion clothing’s consumers in Bangkok areas at the significant level of .01. Fashion clothing’ owners and marketers should emphasize on the compulsive buying, materialism, and social influence in creating purchase behavior with the fashion clothing’s consumers in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: เสื้อผ้าสำเร็จรูป
อุตสาหกรรมเสื้อผ้า
การจัดการธุรกิจ
ธุรกิจแฟชั่น
การวางแผนธุรกิจ
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2625
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
parirat_meet.pdf4.93 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback