DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2523

Title: ความภักดีในตราสินค้า และคุณค่าตราสินค้าที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี
Other Titles: Brand Royalty and Brand Equity Which Affected to Buying Decision on Korean Brand Sports Shoes
Authors: วุฒิกร ตุลาพันธุ์
Keywords: ความภักดีในตราสินค้า
คุณค่าตราสินค้า
การตัดสินใจเลือกซื้อ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสำรวจความคิดเห็นด้านความภักดีในตราสินค้าของผู้ที่ออกกำลังกาย หรือเล่นกีฬาทั่วไป ในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อสำรวจความคิดเห็นด้านคุณค่าตราสินค้าของผู้ผู้ที่ออกกำลังกาย หรือเล่นกีฬาทั่วไป ในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อวิเคราะห์การส่งผลของความภักดีในตราสินค้าที่มีต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี และ 4) เพื่อวิเคราะห์การส่งผลของคุณค่าตราสินค้าที่มีต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ผู้ที่ออกกำลังกาย หรือเล่นกีฬาทั่วไป ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) มีจำนวน 350 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ .818 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นคือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานที่ระดับนัยสำคัญ 0.5 ได้แก่ สถิติถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ที่ออกกำลังกาย หรือเล่นกีฬาทั่วไป ในเขตกรุงเทพมหานคร ที่ตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 24-35 ปี อาชีพเป็นข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ และมีรายได้ต่อเดือน จำนวน 15,000-25,000 บาท จากการศึกษาความภักดีในตราสินค้า คุณค่าตราสินค้า และการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี ส่วนใหญ่มีความคิดเห็อยู่ในระดับมากที่สุด โดยความภักดีในตราสินค้า ด้านทัศนคติ และด้านพฤติกรรม ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วน คุณค่าตราสินค้า ด้านการเชื่อมโยงตราสินค้า ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี ในทิศทางเดียวกัน ในขณะที่ คุณค่าตราสินค้า ด้านการรู้จักตราสินค้า และ ด้านการรับรู้คุณภาพ ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้ากีฬาแบรนด์เกาหลี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This study had these following objectives; 1) To examine the brand loyalty of those who do an exercise or play sports in Bangkok area. 2) To examine the brand equity of those who do an exercise or play sports in Bangkok area.3) To analyze the effect of brand loyalty on the buying decision on Korean brand sports shoes. And 3) To analyze the effect of brand equity on the buying decision on Korean brand sports shoes. The sample used in this study was 350 people who do an exercise or play sports in Bangkok area by the Convenience Sampling method. The tool which used in this study was questionnaire that had confidence equity at 0.818. The accuracy of the content was verified by the professional. The statistics used in the baseline data analysis were descriptive statistics: percentage, mean, standard deviation and the reference statistics that used to test the hypothesis which had significance statistic level at 0.05 was the multiple regressions. The study’s results showed that the people who do an exercise or play sports in Bangkok area whom decided to buy Korean brand sports shoes mostly were female at age of 24 – 35 years old with their profession as a civil servant or state enterprise employee and their salary were 15,000 – 25,000 Baht a month. From the study of brand royalty, brand equity and the buying decision on Korean brand sports shoes, mostly of the agreement was in the highest level which the brand royalty, attitudes and behaviors didn’t affect the buying decision on Korean brand sports shoes with statistic significantly level at 0.05. In the other hand, the brand equity and brand association affected the buying decision on Korean brand sports shoes at the same direction, while the brand equity, brand acknowledge and quality acknowledge didn’t affect to the buying decision on Korean brand sports shoes whish had significance statistic level at 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2523
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wuthikorn. tula.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback