DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2517

Title: พฤติกรรมและส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภคที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องประดับเงินในประเทศไทย
Other Titles: Behavior and marketing mix of consumer influenced to make a decision in purchasing silver jewelry in Thailand
Authors: นวพร เพชรแก้ว
Keywords: เครื่องประดับเงิน
พฤติกรรมและทัศนคติ
ส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง พฤติกรรมและส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภคที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องประดับเงินในประเทศไทย มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1.) ศึกษาพฤติกรรม ทัศนคติในการตัดสินใจซื้อ ส่วนประสมทางการตลาดที่สามารถเพิ่มมูลค่าสินค้าให้เครื่องประดับเงิน และ 2.) การตัดสินใจซื้อเครื่องประดับเงินของผู้บริโภคในประเทศไทย โดยใช้กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ที่ตัดสินใจซื้อเครื่องประดับเงิน จำนวน 390 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย ( ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) ผลการวิจัยด้านพฤติกรรม ทัศนคติในการตัดสินใจซื้อ พบว่า ประเภทเครื่องประดับที่ชื่นชอบส่วนใหญ่เป็นเครื่องประดับเงิน ประเภทเครื่องประดับที่ใช้เป็นต่างหู และประเภทเครื่องประดับเงินที่ใช้จะเป็นต่างหูเช่นกัน นอกจากนี้แล้ว สถานที่ซื้อเครื่องประดับเงิน คือ การซื้อจากห้างสรรพสินค้า โดยเหตุผลที่ซื้อเครื่องประดับเงินนั้น ซื้อเพราะคุณภาพของสินค้าเป็นหลัก อีกทั้งโอกาสที่ซื้อเครื่องประดับเงินนั้น มักจะเป็นตามความชื่นชอบ ซึ่งบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องประดับเงินจะเป็นการตัดสินใจด้วยตนเอง นอกจากนี้ สาเหตุที่ทำให้ซื้อเครื่องประดับเงิน เป็นเพราะความชอบส่วนบุคคล มีจำนวนชิ้นที่ซื้อ 1 ชิ้นโดยประมาณ และมีงบประมาณ 401-600 บาทต่อครั้ง และซื้อไม่บ่อยครั้งนัก ประมาณ 3 เดือนต่อชิ้น นอกจากนี้แล้วปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการเลือกซื้อเครื่องประดับเงินของผู้บริโภค ด้านผลิตภัณฑ์ภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.34, SD = 0.57) หากพิจารณาเป็นรายข้อพบว่าข้อรูปลักษณ์/แบบของผลิตภัณฑ์อยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.47, SD = 0.59) ด้านราคามีภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.49, SD = 0.56) หากพิจารณาเป็นรายข้อพบว่าข้อราคามีความเหมาะสมกับคุณภาพสินค้าอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.57, SD = 0.49) ด้านการจัดจำหน่ายภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.56, SD = 0.54) หากพิจารณาเป็นรายข้อพบว่าความสะดวกในการเข้าถึงสถานที่จัดจำหน่ายอยู่ในระดับมากที่สุด( = 4.60, SD = 0.49) และด้านการส่งเสริมการตลาดภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด( = 4.56, SD = 0.49) หากพิจารณาเป็นรายข้อพบว่า ข้อคุณลักษณะของพนักงานขาย เช่น มีความรู้ ความชำนาญ สุภาพอ่อนน้อม และข้อมีการรับประกันสินค้า เช่น ซ่อมแซมฟรีหากชำรุดอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.59, SD = 0.49 และ = 4.58, SD = 0.49) ตามลำดับ
The research study “Behavior and marketing mix of consumer influenced to make a decision in purchasing silver jewelry in Thailand” has purposes: 1.) to study behavior and attitude in making decision for purchasing, and marketing mix which could add value to silver jewelry, also 2.) the decision of purchasing silver jewelry of consumers in Thailand – by the applied samples who were decided in purchasing silver jewelry in amount of 390 people. Moreover, the used tool was questionnaire, and the adopted statistics in the research were Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation (SD). From the research result, it found that the behavior and attitude in making decision of purchasing favored jewelry type was purchase silver jewelry in majority, which are jewelry types used in earrings and also silver jewelry made as earrings. Besides, place of buying silver jewelry was usually from department store. The reason in buying silver jewelry is mainly caused by its product quality. Therefore, the opportunity in purchasing silver jewelry depended on individual preference – the influential person in making decision to purchase this product would be volition. Hence, the reason in buying silver jewelry is caused by individual fondness; the purchase amount was about 1 piece; the budget in buying was around 401-600 Baht for one time, and they occasionally bought these products about one piece for three months. Furthermore, the marketing mix factors of purchasing silver jewelry from consumer, Product is at the highest level in the overview ( = 4.34, SD =0.57) when considered individually, it found that Packaging/appearance is at the highest rank ( = 4.47, SD = 0.59). Then, Price in the overview is at the highest rank ( = 4.49, SD = 0.56), when considered individually, it shows that Price related to product quality is at the highest level ( = 4.57, SD = 0.49). For Place/Distribution aspect, it ranks at the highest level ( = 4.56, SD = 0.54), if consider separately, the convenience in reaching the distribution channel is at the highest rank ( = 4.60, SD = 0.49). Then, the Promotion in overall is at the highest position ( = 4.56, SD = 0.49), when considered separately, it proved that characteristic of salesperson such as knowledgeable, competent, courteous, and providing product warranty such as repair for free if it is damaged – it is at the highest rank ( = 4.59, SD = 0.49 and = 4.58, SD = 0.49) respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิชาการจัดการสาระและการสร้างคุณค่า บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: เครื่องประดับเงิน
ต่างหู
เครื่องประดับ
เครื่องประดับเงิน -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- การตลาด -- วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
การจัดการตลาด -- วิจัย
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2517
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nawaporn_phet.pdf6.68 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback