DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2370

Title: การศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการ
Other Titles: The study of behavior and marketing mix factors that influence the decision to use massage therapy in corporations
Authors: กันตพร กำเนิดศิริกุล
Keywords: พฤติกรรมการเลือกใช้บริการการนวด
นวดบำบัด
สถานประกอบการ
นวดนอกสถานที่
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการ ในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีต่อธุรกิจนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการต่างๆ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสำคัญต่อการเลือกตัดสินใจใช้บริการนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการ 3) เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการจัดตั้งธุรกิจนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการและนำผลที่ได้จากการวิจัยนำมาใช้เป็นข้อมูลและแนวทางในการดำเนินธุรกิจให้ได้ประโยชน์สูงสุด การศึกษาในครั้งนี้ มีการเก็บข้อมูลชั้นทุติยภูมิเป็นการศึกษาเชิงคุณภาพ และการเก็บข้อมูลชั้นปฐมภูมิเป็นการศึกษาเชิงปริมาณ โดยการรวบรวมข้อมูลด้วยการแจกแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างประชาชนที่ทำงานอยู่ในบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ข้อมูลที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าความถี่ อัตราร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงโดยอยู่ในช่วงอายุ 20 – 30 ปี มีระดับการศึกษาอยู่ในช่วงระดับปริญญาตรี รายได้ระหว่าง 10,001 - 20,000 บาท และผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีตำแหน่งงานพนักงานทั่วไป/เทียบเท่า อยู่ฝ่ายการปฏิบัติงานฝ่ายการผลิต/ควบคุมการผลิต โดยมีอายุการทำงานน้อยกว่า 1 ปี ผลการศึกษาด้านพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีต่อธุรกิจนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการต่างๆ โดยพฤติกรรมการใช้บริการนวดแผนไทย นวดบำบัด และพฤติกรรมในการทำงาน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ใช้บริการนวดแผนไทยโดยนวดสมุนไพร มีระยะเวลาสูงสุดที่ลูกค้ารับบริการนวดบำบัด 3 ครั้ง/เดือน เหตุผลในการรับบริการนวดบำบัดเพื่อสุขภาพ โดยเวลาที่ไปใช้บริการเวลา 14.01 - 16.00 น. และวันที่ไปใช้บริการวันเสาร์ – วันอาทิตย์ ส่วนใหญ่ได้รับข้อมูลการนวดบำบัดจากเพื่อน/ครอบครัวแนะนำหรือชักชวน เวลาที่ไปใช้บริการ 2 ชั่วโมงต่อครั้ง โดยมีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการ 210 – 300 บาทโดยประมาณต่อครั้ง ทั้งนี้กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีลักษณะงานที่เป็นในลักษณะการทำงานก้มๆเงยๆ มีระยะเวลาในการทำงานเวลา 7 – 9 ชั่วโมงต่อการทำงาน และกลุ่มตัวอย่างมีความปวดเมื่อยระหว่างทำงานช่วงหลังเอว ผลการศึกษาด้านปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสำคัญต่อการเลือกตัดสินใจใช้บริการนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการ เมื่อพิจารณาปัจจัยทั้ง 7 ด้าน พบว่า ด้านที่ผู้บริโภคมีความคิดเห็นในระดับมากที่สุด จำนวน 2 ด้าน คือ ด้านลักษณะทางกายภาพ (ค่าเฉลี่ย 4.67) และด้านบุคลากร (ค่าเฉลี่ย 4.61) ส่วนด้านอื่น ๆ ผู้บริโภคมีความคิดเห็นในระดับเห็นด้วยมาก ได้แก่ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (ค่าเฉลี่ย 4.18) ด้านผลิตภัณฑ์ (ค่าเฉลี่ย 4.13) ด้านการส่งเสริมการตลาด (ค่าเฉลี่ย 4.04) ด้านราคา (ค่าเฉลี่ย 3.61) และด้านกระบวนการ (ค่าเฉลี่ย 3.60) ตามลำดับ ในการศึกษาวิจัยทำให้ทราบถึงแนวโน้มการเติบโตในทิศทางบวกและผู้บริโภคในปัจจุบันต้องการความผ่อนคลายจากการนวดบำบัดมากขึ้น ในขณะเดียวกันการนวดบำบัดที่เปิดแบบครบวงจรและมีรูปแบบการให้บริการนอกสถานที่ในสถานประกอบการยังไม่มีให้บริการ ส่งผลให้ผู้วิจัยทำการศึกษาค้นคว้าเพื่อเป็นแนวทางในการบริหารธุรกิจและการวางแผนกลยุทธ์ด้านการตลาดให้มีความเหมาะสม โดยสามารถนำไปปฏิบัติงานจริงโดยใช้กำหนดแผนธุรกิจตามที่ได้ศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการนวดบำบัดนอกสถานที่ในสถานประกอบการ
The study of behavior and marketing mix factors that influence the decision to use massage therapy in corporations. The objective of this Purpose 1) to study consumer behavior on the massage therapy field in various establishments 2) to study the marketing mix is important to choose the massage therapy outside the workplace. 3) to study the feasibility of establishing a business in massage therapy outside the establishment, and the results of research and information used as a guide to get the most business. In this study, A secondary storage tier is a qualitative study. The primary storage layer is quantitative. The data is collected by questionnaires from a sample of people who worked in a private company in a total of 400 people, the data used in the analysis were frequency, percentage, mean and standard deviation. The study finds Most of the females in the age range 20-30 years of education in the undergraduate level. That income between 10,001 - 20,000 baht and respondents with jobs most common employee / equivalent at the operational department Manufacturing / production. The last work of less than one year. The study on consumer behavior has on-site massage therapy business in various establishments. The behavior of the massage Thailand massage therapy and behavior in the workplace found that most respondents massage, herbal massage by Thailand. The maximum period that a client a massage therapy three times / month for the massage therapy for health. By the time the service time to 14:01 to 16:00 hrs., And on to the services Saturday - Sunday, most of the information received massage therapy from a friend / family advice or solicitation. Time to take two hours at a time. The cost of the service 210-300 baht estimated time. The majority of samples are characterized by a bend in the behavior of any other perk. The Duration of working time of 7-9 hours of operation. The samples are run between the waist ache. The results of the marketing mix is important to choose the massage therapy outside the establishment. Considering factors 7th aspect on consumer opinions in the highest level of two aspects: the physical characteristics (average 4.67) and human resources (average 4.61) and other consumer comments. agreed, including the distribution channel (average 4.18) product (mean 4.13) promotion Marketing (average 4.04), price (average of 3.61) and processing (average 3.60), respectively. In a research study to indicate a growing trend in a positive direction, and today's consumers want more relief from massage therapy. At the same time, massage therapy, open and unified format providing onsite services, the establishment is not yet available. The researchers conducted the study to guide strategic planning, business management and marketing to be appropriate. The ability to perform real-defined business plan by studying the behavior and marketing mix factors that influence the decision to use massage therapy in corporations.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิชาการจัดการสาระและการสร้างคุณค่า, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: การนวด
กายภาพบำบัด
การรักษาโรค
บริการกายภาพบำบัด
พฤติกรรมผู้บริโภค
การจัดการตลาด
Advisor(s): จุฑา เทียนไทย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2370
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kantaporn.kumn.pdf5.22 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback