DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2341

Title: แผนธุรกิจยานพาหนะไฟฟ้า สยามรถไฟฟ้า SEV
Other Titles: Business Plan for Electric Verhicle Siam SEV
Authors: รัตชนก หวังเจริญ
Keywords: การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์ คือเพื่อมีผลประกอบการที่เติบโตขึ้น 10% ต่อปี อัตรากำไรส่วนเกิน (Gross Profit Margin) เท่ากับ30% และต้องการให้ผู้บริโภครู้จักตราสินค้าของสยามรถไฟฟ้า SEV อย่างน้อย 70% และแผนธุรกิจได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทยานพาหนะไฟฟ้าประเภทรถกอล์ฟ รถชมวิวไฟฟ้าโดยเป็นการขยายขนาดของธุรกิจเดิมวิธีการในการจัดทำแผน คือการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจการวิเคราะห์การแข่งขันและการสำรวจโดยใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกกับกลุ่มจัดซื้อสนามกอล์ฟ กลุ่มผู้ประกอบการโรงแรม รีสอร์ท และออกาไนซ์รวมทั้งสิ้นจำนวน 6 คน โดยใช้แบบการสัมภาษณ์เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลและวิธีการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจพบว่า จุดแข็งของธุรกิจ คือ ความแตกต่างทางด้านการบริการหลังการขายที่ดีกว่าจุดอ่อน คือ ตราสินค้าของสยามรถไฟฟ้า SEV ยังเป็นที่รู้จักน้อยส่วนโอกาสทางธุรกิจ คือสินค้าประเภทพลังงานสะอาดรวมถึงไฟฟ้าเป็นที่ยอมรับในสังคม รวมทั้งรัฐบาลให้การสนับสนุนสินค้าประเภทนี้และอุปสรรค คือ ภาครัฐมีนโยบายที่ไม่แน่นอน ทำให้ส่งต่อเงื่อนไขการนำเข้า เช่น ภาษีนำเข้า สำหรับการวิเคราะห์การแข่งขัน พบว่า คู่แข่งขันหลักที่สำคัญสำหรับกลุ่มรถกอล์ฟ คือคลับคาร์ แต่สำหรับกลุ่มรถชมวิวไฟฟ้ายังไม่มีผู้ครองส่วนแบ่งทางการตลาดอย่างชัดเจน ตำแหน่งของธุรกิจในตลาดคือ มีราคาประหยัดและการบริการที่เหนือชั้น ข้อได้เปรียบคู่แข่งขันคือ ฐานข้อมูลลูกค้าในธุรกิจเดิม รวมทั้งภาพลักษณ์ขององค์กร ในขณะที่ข้อเสียเปรียบทางการแข่งขัน คือ การเข้ามาในตลาดที่มีผู้แข่งขันเดิมที่มีส่วนแบ่งทางการตลาดสูงผลสัมภาษณ์เชิงลึก พบว่า ความต้องการของลูกค้า คือการบริการหลังการขายที่มีการดูแลตลอดอายุการใช้งาน จากผลการวิเคราะห์ กลยุทธ์ของธุรกิจยานพาหนะไฟฟ้าสยามรถไฟฟ้า SEVควรใช้กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างในตัวสินค้าและการสร้างนวัตกรรมการบริการที่เหนือชั้น เพราะการบริการถือเป็นหัวใจสำคัญที่ลูกค้าต้องการสำหรับโครงการนี้ ใช้เงินลงทุนเท่ากับ 24,250,000 บาท อัตราผลตอบแทนภายในโครงการ (IRR) เท่ากับ 53% มูลค่าปัจุบันสุทธิ (NPV) เท่ากับ 39,126,544.85 บาทและ ระยะเวลาคืนทุน (Payback Period) เท่ากับ 3.06 ปี ดังนั้นธุรกิจโครงการนี้เป็นโครงการที่น่าลงทุน
The objectives of the study were : 1) to grow 10% of the business profit per year, 2) to have gross profit margin of 30%, and 3) to make customers know the trademark of Siam Sky train SEV at least 70%. The business plan had been made for electric vehicle business as electric gold cart and electric scenic cart which aim to expand the business size. This business plan was made by analyzing business environment factors and comepetition, and taking indepth interview with total of 6 people from the following groups. Golf course purchasing group and hotel and resort entrepreneur and organizer group. The interview had been used as a tool to collect the data. The data was analyzed by using content analysis. The results of environment factors analysis were as follows : 1) the strength of business is,having a better after sales service. 2) the weekess is, the trademark of Siam Skytrain SEV is not yet well known. 3) the business opportunity is, clean energy products which includes electric energy is accepted in society and government is supporting this type of products. 4) the obstacle is, the government’s policy is uncertain which effects import conditions such as import tax. The result of competition analysis indicated that the main competitor for the golf cart is club car. However, there is still no ruler of the market share for electric scenic cart obviously. The position of the business in the market is affordable and have superior service. The advantage of competition is having customers’ database from previos business and having a good image of organization. The disadvantage is, there are already the competitors who have high market share. Indepth interview showed that the customers need lifespan after sales service. The study revealed that the strategy should be used to make a difference in the product and to create innovation of superior service for the electric vehicle business such as Siam Sky train SEV because the service is the key to customer needs. For this study, the investment of this project was 24,250,000 baht. Net present value of the project would be 620,743.98 baht. Internal rate of return would be 53%, and Net present value of the project would be 39,126,544.85 baht. Payback Period would be 3.06 years. Thus, this business project is worth investing.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2557
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2341
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ratchanok_wong.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback