DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2320

Title: ปัจจัยทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ ข้าวสารบรรจุถุงแบบส่งถึงที่ในจังหวัดนนทบุรี
Other Titles: The marketing factor that are correlated with the behavior of purchase decision of rice packer delivery in district Nonthaburi
Authors: รัชพล ธนกาศพาณิชย์
Keywords: พฤติกรรมผู้บริโภค
ส่วนประสมทางการตลาด
การส่งมอบบริการ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อข้าวสารบรรจุถุงแบบส่งถึงที่ในเขตจังหวัดนนทบุรี โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นผู้บริโภคที่ซื้อข้าวสารบรรจุถุงในจังหวัดนนทบุรี อายุตั้งแต่ 20 ปีขึ้นไปเนื่องจากเป็นวัยที่เริ่มทำงานและสามารถเลือกซื้อข้าวสารบรรจุถุงได้ด้วยตนเอง จำนวน 400 คน ผลจากการวิจัยพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีอายุระหว่าง 30 - 39 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพ ข้าราชการ/ พนักงานรัฐวิสาหกิจ มีสถานภาพสมรส มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท ส่วนของพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อผู้บริโภคมีพฤติกรรมชอบทานข้าวตรามาบุญครอง เหตุผลที่เลือกตราสินค้าเน้นที่คุณภาพ รองลงมาจะเน้นด้านราคาผู้บริโภคเลือกรับประทานข้าวหอมมะลิเป็นส่วนมาก รองลงมาเป็น ข้าวกล้อง โดยเลือกปริมาณขนาด 5 กิโลกรัม วัตถุประสงค์ในการซื้อข้าวสาร เพื่อบริโภค เป็นหลัก และเป็นการตัดสินใจซื้อด้วยตัวเอง ส่วนใหญ่ซื้อคราวละ 1 ครั้ง/ เดือน เลือกซื้อตาม ดิสเคาต์สโตร์ เช่น โลตัส บิ๊กซี โดยราคาเฉลี่ย 31-40 บาท/ กิโลกรัม ซึ่งการซื้อตามรถเร่ขายข้าวสารยังไม่เป็นที่รู้จักดี จึงได้สอบถามเพิ่มเติมถึงความต้องการให้มีบริการส่งข้าวสารบรรจุถุงแบบถึงที่ว่าด้วยเหตุผลอะไรส่วนใหญ่ต้องการความสะดวก และสะดวกให้ส่งมอบข้าวสารในวันอาทิตย์เป็นส่วนมาก ช่วงเวลา 8.00 – 10.00 น. เลือกบริการติดต่อเป็น Line รองลงมาเป็นเบอร์ติดต่อโดยตรงกับรถส่งข้าวสาร ตลอดจนการบริการต้องการได้รับฟรีค่าจัดส่ง และมีการแจ้ง SMS แจ้งตอนจัดส่ง ส่วนปัจจัยทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อข้าวสารแบบส่งถึงที่ในเขต จังหวัดนนทบุรี ผลการวิจัยพบว่า ส่วนประสมทางการตลาดของธุรกิจบริการแบ่งเป็น 5 ส่วนประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากรผู้ให้บริการ ด้านกระบวนการส่งมอบบริการ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางการตลาดที่มีต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อข้าวสารบรรจุถุงแบบส่งถึงที่ในเขตจังหวัดนนทบุรี พบว่า ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์, ปัจจัยด้านราคา, ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด, ปัจจัยด้านบุคลากรผู้ให้บริการ, ปัจจัยด้านกระบวนการส่งมอบบริการ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อข้าวสารบรรจุถุงแบบส่งถึงที่ในเขตจังหวัดนนทบุรี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้
The study was aimed to investigate the marketing factors that are correlated with the decision to buy rice for delivery in Nonthaburi province. The questionnaire was used to collect data. The samples used in this study is consumers who buy packaged rice in Nonthaburi, aged 20 years, since the early starts and can buy rice self-400 resulting from the research. Found Most consumers are female. Aged between 30-39 years education undergraduate career civil servants/ state enterprise employees. Married the average income per month 20001-30000 baht buying behavior of consumers are behaving like rice brand MBK. Reasons to choose a brand that focuses on quality. The second will focus on the consumer price of rice to eat a lot of rice, followed by a dose of 5 kg of rice intended for consumption is a major decision for yourself. The majority of first time buyers/ month by buying discounted department store such as Tesco Lotus, Big C, the average price of 31-40 baht/ kg, according to car buying hawking rice is not yet known. Therefore, more needs to deliver rice to the reason that most need comfort. And facilitate the delivery of rice on Sunday as part of the period 8:00 to 10:00 pm. Choose Line services as minor as direct contact with me. As well as services like free shipping and receive a notification SMS notification was delivered. The market factors that are associated with the decision to send in a rice field. Nonthaburi The research found that the marketing services business into five parts. Includes product, price, promotion and marketing. Personnel service the service delivery the overall level. And the relationship between marketing factors on the buying behavior of the rice delivery in Nonthaburi found. Product factors, the price factor, factor market promotion. The personnel carriers, service delivery process factors. Is associated with the buying behavior of the rice delivery in Nonthaburi province. Statistically significant at the 0.05 level, which is consistent with the hypothesis.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): วิลาสินี ยนต์วิกัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2320
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ratchaphon.tana.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open
ratchaphon.tana.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback