DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2307

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจใช้การพาณิชย์ผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ของผู้บริโภคในพื้นที่สีลม
Other Titles: Factors Positively Influencing Decision to Use M-commerce of Consumers in Si Lom Area
Authors: สวินดา ถิรวงศ์จินดา
Keywords: ความไว้ใจ
ชื่อเสียง
การตัดสินใจซื้อ
การพาณิชย์ผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยจัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของปัจจัยต่างๆ ที่มีผลเชิงบวกต่อการตัดสินใจใช้การพาณิชย์ผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ของผู้บริโภคในพื้นที่สีลมโดยปัจจัยอิสระประกอบไปด้วย ปัจจัยด้านการรับรู้การควบคุมจากภายนอก (perceptions of external control) ปัจจัยด้านความวิตกกังวล (anxiety) ปัจจัยด้านบรรทัดฐานทางสังคม (subjective norm) ปัจจัยด้านความไว้ใจ (trusting belief) ปัจจัยด้านชื่อเสียง (reputation) ปัจจัยด้านความสนุกในการทำธุรกรรม (playfulness) ปัจจัยด้านการยืนยัน (confirmation) และปัจจัยด้านข้อผิดพลาด (errors) ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้การพาณิชย์ผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ของผู้บริโภคในพื้นที่สีลม ทำการศึกษาช่วงเดือนมิถุนายน ถึงกรกฎาคม 2559 จำนวน 250 คน ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21–30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาปริญญาตรี อาชีพนักงานบริษัทเอกชน และรายได้ประมาณ 10,001–20,000 บาท และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่า มีเพียงปัจจัยด้านความไว้ใจ (trusting belief) (β = 0.387) และปัจจัยด้านชื่อเสียง (reputation) (β = 0.376) มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจใช้การพาณิชย์ผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ของผู้บริโภคในพื้นที่สีลม ซึ่งสามารถอธิบายอิทธิพล ได้ร้อยละ 48.3 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .01
The researcher attempted to study the influence of factors positively influencing decision to use m-commerce of consumers in Si Lom area. The independent factors were perceptions of external control, anxiety, subjective norm, trusting belief, reputation, playfulness, confirmation and errors influencing decision to use m-commerce of consumers in Si Lom area. The sample size was the 250 questionnaire respondents during June to July in 2016. The results indicated that the respondents mostly were females at the age of 21 – 30 years old, single status. They completed bachelor’s degrees and earned average monthly incomes between 10,001 – 20,000 baht. The data were analyzed using Pearson product-moment correlation coefficient and multiple regression analysis. The researcher found that only trusting belief (β = 0.387) and reputation (β = 0.376) factors positively influencing decision to use m-commerce of consumers in Si Lom area, explaining 48.3 percent of the influence at .01 level of significance.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2307
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
savinda_thir.pdf4.99 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback