DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2297

Title: แผนธุรกิจโครงการ H Villa (อพาร์ทเมนท์ สีเขียว)
Other Titles: Business plan for project of H Villa (Green apartment)
Authors: ภาณุพงศ์ รักงานช่าง
Keywords: อพาร์ทเมนท์ สีเขียว
H Villa
การออกแบบอย่างยั่งยืน
Sustainable Design
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจนี้ มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของธุรกิจอพาร์ทเมนท์ สีเขียว ( Green Apartment ) ของโครงการ H Villa และ 2) เพื่อให้โครงการ H Villa เป็นที่รู้จัก และเป็นผู้นำในด้าน Green Apartment โดยการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ศึกษาจากปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการดำเนินธุรกิจ ซึ่งได้แก่ ปัจจัยทางสภาพแวดล้อมทั้งภายในและภายนอก ปัจจัยทางด้านการเงิน ปัจจัยทางด้านเทคโนโลยี ปัจจัยทางด้านการตลาด และปัจจัยทางด้านพฤติกรรมของผู้ใช้บริการ รวมทั้ง การวิเคราะห์ความเสี่ยง ความได้เปรียบในการแข่งขัน เป็นต้น นอกจากนี้ ได้มีการทำการวิจัยตลาดโดยวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพกับผู้ที่ใช้บริการอพาร์ทเมนท์ ได้แก่ นักเรียน นักศึกษา และคนทำงาน โดยใช้แบบสัมภาษณ์เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและใช้การวิเคราะห์เนื้อหา เป็นวิธีการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิเคราะห์ จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค พบว่า จุดแข็งของธุรกิจ ได้แก่ การนำนวัตกรรมที่ช่วยให้ประหยัดพลังงานและช่วยอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมมาใช้ เพื่อสร้างความแตกต่างในธุรกิจอพาร์ทเมนท์ ในด้านจุดอ่อน ได้แก่ กลุ่มลูกค้าเป้าหมายในพื้นที่ยังไม่รู้จักตัวโครงการ เนื่องจากเป็นธุรกิจเปิดใหม่ สำหรับโอกาส ได้แก่ ด้วยเทคโนโลยีในด้านนวัตกรรมการประหยัดพลังงาน ปัจจุบันมีการพัฒนาอย่างก้าวกระโดด ทางอพาร์ทเมนท์ได้ใช้โอกาศนี้สร้างความแตกต่างจาก อพาร์ทเมนท์อื่นๆ และอุปสรรค คือ อพาร์ทเมนท์คู่แข่งให้บริการด้านอพาร์ทเมนท์มานานกว่า 30 ปี ทำให้มีฐานลูกค้าจำนวนมาก อย่างไรก็ตามความได้เปรียบในการแข่งขันของอพาร์ทเมนท์ ได้แก่ นวัตกรรมที่ช่วยให้ประหยัดพลังงานและช่วยอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม สำหรับผลการวิจัยตลาด พบว่า ผู้ตอบแบบสัมภาษณ์ส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับปัจจัยในด้านการออกแบบ ซึ่งการออกแบบนั้นจะต้องตอบโจทย์ผู้ใช้บริการได้อย่างครบถ้วน ด้านเทคโนโลยี เช่น นวัตกรรมที่ช่วยให้ประหยัดพลังงาน ที่จะช่วยให้ผู้ใช้บริการประหยัดค่าใช้จ่าย จากผลการวิเคราะห์ข้อมูล ธุรกิจได้กำหนดกลยุทธ์สำหรับกรีนอพาร์ทเมนท์ คือ กลยุทธ์การออกแบบอย่างยั่งยืน โดยใช้แนวคิดในการดำเนินกิจการคือ มุ่งเน้นสร้างสรรค์ นวัตกรรมที่ช่วยให้ประหยัดพลังงานและช่วยอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมสำหรับอพาร์ทเมนท์และผู้ใช้บริการ เพื่อคุณภาพชีวิต และสังคมที่ดีขึ้น เมื่อพิจจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุนในโครงการอพาร์ทเมนท์ สีเขียว ( Green Apartment ) ของโครงการ H Villa พบว่ามีความเป็นไปได้ในทางธุรกิจ ลงทุนได้ โดยการก่อสร้าง H Villa ใช้การลงทุนทั้งสิ้นโดยประมาณ 9,500,000 บาท โดยเป็นทุนของเจ้าของกิจการ 8,500,000 บาท และกู้ยืมเงินจากสถาบันการเงิน 1,000,000 บาท เมื่อพิจารณาอัตตราดอกเบี้ย 7.375% ต่อปี และค่าชดเชยความเสี่ยง 30% ต่อปี โครงการนี้สามารถคืนทุนได้ ภายในระยะเวลาไม่เกิน 3 ปี โดย มูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) เท่ากับ 253,909 บาท อัตราผลตอบแทนของโครงการ (IRR) เท่ากับ 33% ในปีที่ 10
A business plan had purposed to 1) To study a feasibility of business, 2) To be recognizedthe H Villa project and being a leader in Green Apartment. This business plan was set up to studied about factorsthat influence business’s operation which are; environmental factors both internal and external, financial factors, technology factors, marketing factors, user’s behavior factors, including with risk factors analysis, and competitive advantage. In addition, a market research had been provided by using a qualitative research methodfrom residentssuch as; students, undergraduates, workers. An Interview method had been used as a tool to collect data, and using content-analysis for data analysis. The result of strength, weakness, opportunity, and threat has found thatStrengths: using a saving energy innovation and an environmental friendly to differentiate from existing apartment’s competitors; Weakness: our target groups were unaware of the H Villa Project since being a new one; Opportunities: using a saving energy innovation of technology which it had been rapidly developed nowadays. Thus, the apartment used this opportunity to differentiate from the competitors; Threath: competitors had run their business for more than 30 years which had more customer database. However, a competitive advantage of apartment business which providing a saving energy and an environmental friendly,the research’s result found that most of respondents emphasized on a design, which it had to fully satisfy the customers. For Technology factors, a saving energy innovation helped residentsto save their expense. From the result of data analysis, a business had set up a strategy for the green apartment which are; a sustainabledesign strategy by using an operating business’s ideas to emphasize on creative, saving energy innovation, environmental friendly for the apartment and residents to have a quality of life and better society. When considering about a feasibility of Green Apartment investment by H Villa, it found that it could be possible. An overall cost of construction’s investment was 9,500,000 Baht, which using an owner’s equity 8,500,000 Baht, and borrowed from a financial institution only 1,000,000 Baht. In part of an annually interest expense 7.375% and a risk premium 30% per year,this project could have a return on investment not more than 3 years by Net Present Value (NPV) equal to 253,909 Baht, and Internal Rate of Return (IRR) is 33% in 10th year.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2297
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
panupong_rakn.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback