DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2286

Title: ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อน้ำแร่บรรจุขวดของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors related to the buying behavior of consumers of bottled mineral water in Bangkok
Authors: ลินดา พงษ์ศักดิ์
Keywords: ปัจจัยส่วนบุคคล
ปัจจัยทางการตลาด
ผลิตภัณฑ์
ราคา
ช่องทางการจัดจำหน่าย
การส่งเสริมการตลาด
พฤติกรรมการเลือกซื้อ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และเพื่อ ศึกษาปัจจัยทางด้านตลาดที่มีความสัมพันธ์ต่อการเลือกซื้อ และเพื่อศึกษาพฤติกรรมการเลือกซื้อน้ำแร่บรรจุขวดของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อการเลือกซื้อน้ำแร่บรรจุขวดในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล พบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 30-39 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 – 20,000 บาท ซึ่งสอดคล้องกับงานวิจัยของกันยารัตน์ ปิติวุฒิ. (2552) ได้ศึกษาเรื่องพฤติกรรมการซื้อน้ำแร่บรรจุขวดของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ผลการวิจัยพบว่าผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีรายได้ต่อเดือน 10,000 – 20,000 บาท และปัจจัยทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์ต่อการเลือกซื้อน้ำแร่บรรจุขวด พบว่าในด้านผลิตภัณฑ์ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับรสชาติของน้ำแร่มากที่สุด ด้านราคาผู้บริโภคให้ความสำคัญในเรื่องมีราคาเหมาะสมกับคุณภาพมากที่สุด ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายผู้บริโภคให้ความสำคัญในเรื่องหาซื้อได้ง่ายสะดวก มีสถานที่จำหน่ายทั่วไปมากที่สุด และด้านการส่งเสริมทางการตลาดผู้บริโภคให้ความสำคัญในเรื่องมีการส่งเสริมการขายด้วยการแจกของแถมมากที่สุด และด้านพฤติกรรมในการตัดสินใจเลือกซื้อน้ำแร่บรรจุขวด ผู้บริโภคส่วนใหญ่เลือกซื้อยี่ห้อมิเนเร่ (Minere) มากที่สุด โดยซื้อจาก 7-Eleven สัปดาห์ละ 1-2 ครั้ง เพราะมั่นใจในคุณภาพและมาตรฐาน โดยตนเองเป็นผู้ตัดสินใจเลือกซื้อ มีปริมาณการซื้อน้ำแร่บรรจุขวดเฉลี่ยน้อยกว่า 30 ขวดต่อเดือน เสียค่าใช้จ่ายในการซื้อน้ำแร่บรรจุขวดเฉลี่ยต่ำกว่า 600 บาทต่อเดือน ขนาดที่ซื้อบ่อยที่สุดคือ 0.6 ลิตร
This research aims to study the personal factors of consumers in Bangkok and to study the market in relation to the purchase. And to study the behavior of consumers choose to buy bottled mineral water in Bangkok. And to identify factors that are associated with buying bottled mineral water in Bangkok. The questionnaire was used to collect the data showed. Most are female between the ages of 30-39 years of undergraduate study. A career civil servants / state enterprise the average income per month from 10,001 to 20,000 baht. This is consistent with research Kanyarattana joy adulthood. (2552) studied the behavior of consumers buy bottled mineral water in the city of Chiang Mai. The research found that most consumers are female. A bachelor's degree with a monthly income of 10,000 - 20,000 baht and marketing factors that are related to buying bottled mineral water. Found in consumer products with a focus on the taste of the water. The price consumers have to focus on the highest quality. The distribution channels for consumers to focus on buying easy. Available are the most common. And promoting consumer market to focus on the promotion of the highest premiums. And the behavior in the decision to buy mineral water. Most consumers opt to buy two brand-name Chapman (Minere) most. The 7-Eleven to buy 1-2 times a week, because the quality and standards. By themselves, the decision to buy. Volume average at least 30 buy bottled mineral water bottles per month. Cost of buying bottled mineral water less than 600 baht per month, a 0.6-liter is the most frequently purchased.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): วิลาสินี ยนต์วิกัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2286
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
linda_pong.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback