DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2236

Title: ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อข้าวสารบรรจุถุงของผู้บริโภคในจังหวัดนนทบุรี
Other Titles: Factors correlated with purchasing rice. Consumers in Nonthaburi
Authors: อนุรักษ์ บูรณะวิริยะกุล
Keywords: ปัจจัยส่วนบุคคล
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อข้าวสารบรรจุถุงของผู้บริโภคในจังหวัดนนทบุรี โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและกลุ่มตัวอย่างในการวิจัยใช้วิธีการสุ่มตามความสะดวก จากกลุ่มผู้บริโภคที่เป็นลูกค้าที่ซื้อข้าวสารบรรจุถุงในจังหวัดนนทบุรี อายุตั้งแต่ 20 ปีขึ้นไป จำนวน 400 คน ซึ่งสถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระหว่างตัวแปร โดยใช้ t-test หรือ F-test และทำการวิเคราะห์รายคู่ Least Square Difference (LSD) การทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรอิสระและตัวแปรตาม ไคสแควร์(Chi-square) ผลจากการวิจัย พบว่า 1) ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 30-39 ปี มีสถานภาพโสด การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001– 20,000 บาท และมีจำนวนสมาชิกในครอบครัว 1 - 3 คน ตามลำดับ 2) ปัจจัยทางการตลาด พบว่าผู้บริโภคให้ระดับความสำคัญมากที่สุด ดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ คือ คุณภาพของข้าวสาร ด้านราคา คือ ราคาเหมาะสมเมื่อเทียบกับคุณภาพ การจัดจำหน่าย คือ หาซื้อง่าย มีจำหน่ายทั่วไป และด้านการส่งเสริมการตลาด คือ การให้ส่วนลด 3) พฤติกรรมการซื้อข้าวสารบรรจุถุงของผู้บริโภค พบว่า ชนิดข้าวสารที่ซื้อ คือ ข้าวหอมมะลิ 100% , เหตุผลในการซื้อ คือ ความอ่อนนุ่ม , ยี่ห้อที่ซื้อ คือ หงส์ทอง , เหตุผลที่เลือกซื้อตรายี่ห้อ คือ สะดวก/หาซื้อง่าย, บุคคลที่มีส่วนในการตัดสินใจ คือ ตัดสินใจเอง , ความถี่ในการซื้อ คือ เดือน ละครั้ง , ปริมาณการซื้อ คือ 5 กิโลกรัม ราคาที่ซื้อ คือ 31.40 บาท/กิโลกรัม สถานที่ที่ซื้อ คือ ซุปเปอร์มาร์เก็ต เหตุผลเลือกสถานที่ซื้อ คือ ใกล้บ้าน และรับทราบข้อมูลข่าวสาร ทางโทรทัศน์ และผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ รายได้ครอบครัวเฉลี่ย มีความสัมพันธ์กับ พฤติกรรมการซื้อข้าวสารบรรจุถุงมากที่สุด รองลงมา ได้แก่ ระดับการศึกษา อาชีพ และสถานภาพ ตามลำดับ
This research The purpose is to identify factors that are associated with the buying habits of the consumer packaged rice in Nonthaburi. The questionnaire was used to collect data and samples for research using randomized convenience. The Consumer customers who buy rice in Nonthaburi, aged 20 years and over 400 people, which is the statistical percentage, average, standard deviation. Analysis of the difference between the average variable by the t-test or F-test and analyze pairs Least Square Difference (LSD) test the relationship between independent variables and the dependent variable. Chi-square (Chi-square) results from the study showed that 1) most consumers are female. Between the ages of 30-39 years old, single education in undergraduate. Private company employees The average income per month, 10,001- 20,000 baht and a number of family members 1-3, respectively 2) marketing factors. Found that consumers are the most important product is the quality of the rice price is a fair price versus quality. Distribution is easy to buy commercially available. And the promotion is a discount 3) buying habits rice consumer that kind of rice purchased the rice 100%, the reason for the purchase was soft, make a purchase, the Hong Thong, reasons. that your brand is convenient / easy to buy, people have to decide is to decide, purchasing frequency is once a month, the purchase amount is 5 kg purchase price was 31.40 baht / kg place of purchase. the supermarket The reason for choosing a place to buy a house and get information on television and hypothesis testing showed that personal factors such as median family income. Relationship with the buying habits rice the most, followed by education, occupation and status, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): วิลาสินี ยนต์วิกัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2236
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
anurak_boor.pdf5.89 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback