DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2158

Title: การจัดการสื่อสารเชิงกลยุทธ์สำหรับวงซิมโฟนีออร์เคสตราในบริบทวัฒนธรรมล้านนา กรณีศึกษามูลนิธิวงดุริยางค์เยาวชนเชียงใหม่
Other Titles: Strategic Communication Management for Symphony Orchestra in the Context of Lanna Culture: A Case Study of The Chiang Mai Youth Philharmonic Band and Symphony Orchestra Foundation
Authors: พรนภัส ไชยสถาน
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่องการจัดการการสื่อสารเชิงกลยุทธ์สำหรับวงซิมโฟนีออร์เคสตราในบริบท วัฒนธรรมล้านนากรณีศึกษามูลนิธิวงดุริยางค์เยาวชนเชียงใหม่มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา การบริหารจัดการองค์การ และแนวทางในการพัฒนาการจัดการการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ เป็นการสัมภาษณ์เชิงลึกโดยผู้วิจัยจะศึกษาจาก กลุ่มบุคคล (Key Informants) 3 กลุ่มได้แก่ ผู้บริหารระดับสูงและผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้อง ผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ผู้เชี่ยวชาญด้านการจัดการการสื่อสาร และวัฒนธรรมล้านนา โดยใช้การวิเคราะห์ข้อมูลในเชิงพรรณา ผลการศึกษาพบว่าพบว่ามูลนิธิวงดุริยางค์เยาวชนเชียงใหม่มีโครงสร้างขององค์การ ที่มีความชัดเจน
ในรูปแบบของมูลนิธิ เป็นองค์การมีขนาดเล็กมีความคล่องตัวในการบริหารจัดการ โดยการรวบรวมผู้มีความรู้ และเชี่ยวชาญด้านดนตรีมีจุดประสงค์ในการสร้างนักดนตรีที่ดีมีคุณภาพ และการเป็นวงซิมโฟนีออร์เครสตราประจำจังหวัดเชียงใหม่โดยมีฐานผู้ชมส่วนใหญ่เป็นชาวต่างชาต ิที่พำนักในจังหวัดเชียงใหม่ ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่าทั้งปัจจัยภายในและปัจจัยภายนอกที่มีผลต่อการบริหารจัดการคือปัญหาด้านงบประมาณ นักดนตรีขาดแรงจูงใจ และ วัฒนธรรมในการดูคอนเสิร์ตยังถูกมองว่า เป็นของแพงและฟุ่มเฟือย โดยจุดแข็งคือการไม่มีคู่แข่ง และการนักดนตรีที่มีคุณภาพ การสื่อสารแบบบูรณาการกับการตลาด จึงมีบทบาทสำคัญโดยเฉพาะอย่างยิ่งด้านโซเซียลมีเดีย แนวทางในการพัฒนาการจัดการการสื่อสารมูลนิธิวงดุริยางค์เยาวชนเชียงใหม่ควร มีการประเมินผล
การดำเนินงานอย่างต่อเนื่อง การจัดหาผู้สนับสนุนจากภาครัฐ และเอกชน รวมถึงผู้สนับสนุนอื่น ๆ การจัดกิจกรรมที่มีความรับผิดชอบต่อสังคม (CSR) การจัดประเภท ของกลุ่มผู้ฟัง การจัดทำฐานข้อมูลของ กลุ่มผู้ชมและเว็ปไซต์เพื่อให้องค์การสามารถอยู่รอดและ เกิดความยั่งยืนต่อไปในอนาคต
This Thesis aimed to presenting how the Chiang Mai Youth Philharmonic Band and Symphony Orchestra Foundation has currently managed its communication and how strategic communication management should be developed. In-depth interviews were conducted with policy makers and administrators, stakeholders, and communication management and Lanna cultural experts. The findings revealed that, in order to achieve the goals of producing high quality of musicians and being the national symphony orchestra of Chiang Mai, having knowledgeable and expertise personnel, small, but clear organizational structure, international audience are the organization’s advantages. In contrast, it was internally and externally limited from financial problems and limited sponsorships, unavailability of musicians, and perceived opinion as a culture of extravagant and an invaluable activity. These can be strengthened by luck of no competitors and having international-knowledge musicians. Integrated marketing communication, especially via social media was used, moreover. For the betterment of the Chiang Mai Youth Philharmonic Band and Symphony Orchestra Foundation, systematic and continuous evaluation on operation, cooperation and collaboration with public and private stakeholders, corporate social responsibility (CSR), audience segmentation, and the establishment of database and website should be fulfilled.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2158
Appears in Collections:Theses
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pornnapat_chai.pdf4.18 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback