DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1836

Title: การศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมของผู้บริโภคของบริษัทขายตรง A ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Positively Influencing Purchase Intention of Food Additive Products of Direct Sale Company A of the Customers in Bangkok
Authors: อมราภรณ์ ชวูเลร่า เอกเวชวิท
Keywords: ปัจจัยด้านเหตุผลในการเลือกซื้อจากร้านขายยา
อาหารเสริม
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์และเหตุผลในการเลือกซื้อจากร้านขายยา (Reasons for Patronizing Specific Drug Stores/Pharmacies) เหตุผลในการเลือกตราสินค้าของยาหรือสินค้าด้านสุขภาพ (Reasons for Choosing Specific Brands of Drugs and Health Aids) อาหารเสริม (Food Additive) การกำหนดเป้าหมายด้านการดูแลสุขภาพ (Health Orientation) ความรับผิดชอบต่อสิ่งแวดล้อม (Environmental Responsibility) การบริโภคอย่างมีความรับผิดชอบต่อสังคม (Socially Responsible Consumption) การเลือกทานอาหารเพื่อสุขภาพ (Healthy Food) ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค (Purchase/Consumption Intentions) ของผู้บริโภคของบริษัทขายตรง A ในกรุงเทพมหานคร โดยการเก็บข้อมูลระหว่างเดือน กุมภาพันธ์ 2558 จำนวน 320 ชุด โดยใช้แบบสอบถามทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและหาความสัมพันธ์โดยการทดสอบสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson’s Correlation Coefficient) และการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 36 - 54 ปี สถานภาพสมรส ระดับการศึกษาปริญญาตรี รายได้ต่ำกว่า 20,001 - 30,000 บาทต่อเดือน อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน / รับจ้าง ผลการทดสอบสมมติฐาน ถ้าเรียงตามลำดับความสำคัญแล้ว พบว่า ปัจจัยด้านเหตุผลในการเลือกซื้อจากร้านขายยา (β=1.125) และอาหารเสริม (β=0.340) มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมของผู้บริโภคของบริษัทขายตรง A อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลลัพธ์จากการวิจัยนี้สามารถนำไปใช้ในการวางแผนและสร้างกลยุทธ์ทางการตลาดกับกลุ่มลูกค้าที่ใช้ผลิตภัณฑ์อาหารเสริมของผู้บริโภคของบริษัทขายตรง A
The researcher attempted to study the factors of reasons for patronizing specific drug stores/pharmacies, reasons for choosing specific brands of drugs and health aids, food additive, health orientation environmental responsibility, socially responsible consumption, healthy food positively influencing purchase intention of food additive products of direct sale company A of the customers in Bangkok. The researcher collected the questionnaire on February 2015. The 320 usable questionnaires were analyzed for the descriptive information by using the means, percentages, standard deviations, pearson’s correlation coefficients, and multiple regression analysis. The results showed that the respondents mostly were females at the age of 36 - 54 years old, married status, graduated with bachelor’s degrees with the income 20,001 – 30,000 baht per month, working in offices in Thailand. The hypothesis testing results revealed in order of importance that the variables with best power predictors for purchase intention were reasons for patronizing specific drug stores / pharmacies with beta coefficient of 1.125 and food additive with beta coefficient of 0.340 respectively at .01 level of significant. This research can be used for planning and creating the marketing strategies for consumers of the food additive products of direct sale company A of the customers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1836
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ammaraporn_ekve.pdf7.05 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback