DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1830

Title: โครงการจัดตั้งบริษัทผลิตรายการส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงกีฬา “Media Active”
Other Titles: The Project of Establishment of “Media Active”, A Television Program Production Business Promoting Sports Tourism
Authors: พงศกร หัตถวนิชากรกุล
Keywords: รายการโทรทัศน์
พฤติกรรมผู้บริโภค
ความต้องการของผู้บริโภค
การท่องเที่ยวเชิงกีฬา
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้เพื่อเป็นแนวทางในการจัดตั้งธุรกิจผลิตรายการส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงกีฬาโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีความต้องการตัดสินใจเลือกรับชมรายการส่งเสริมการท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร และศึกษาความคิดเห็นและความพึงพอใจของผู้บริโภคที่มีความต้องการตัดสินใจเลือกรับชมรายการส่งเสริมการท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณ เพื่อนำมาวิเคราะห์ร่วมกับแนวคิด และทฤษฎีต่างๆ รวบรวมเพื่อเป็นแนวทางในการดำเนินธุรกิจ ผู้วิจัยได้กำหนดกลุ่มตัวอย่างประชากรที่เปิดรับสื่อรายการโทรทัศน์ในรูปแบบต่างๆในเขตกรุงเทพมหานคร 420 คน จากการวิจัยเชิงปริมาณพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง คิดเป็นร้อยละ 55.7% ช่วงอายุตั้งแต่ 26 – 35 ปี คิดเป็นร้อยละ 33.1% การศึกษาระดับปริญญาตรี คิดเป็นร้อยละ 39.8% อาชีพค้าขายและธุรกิจส่วนตัว คิดเป็นร้อยละ 31.2% มีรายได้ต่อเดือนเฉลี่ย 10,001 – 20,000 บาท คิดเป็นร้อยละ 24.8% ส่วนทางด้านพฤติกรรม ผู้บริโภคส่วนใหญ่รู้จักรายการท่องเที่ยวเชิงกีฬา คิดเป็นร้อยละ 73.8% และชื่นชอบรายการประเภทท่องเที่ยวมากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 19.5% เหตุผลที่เลือกรับชมรายการเพราะเนื้อหารูปแบบของรายการ คิดเป็นร้อยละ 50.5% โดยผู้บริโภคส่วนใหญ่เปิดรับชมรายการทางดิจิตอลทีวี คิดเป็นร้อยละ 28.8% และรับชมในช่วงเวลา 20:00 – 22:59 น. คิดเป็นร้อยละ 52.9% ส่วนด้านความคิดเห็นและความพึงพอใจรายละเอียดในการผลิตรายการส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงกีฬาที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญมากที่สุดคือ รูปแบบเนื้อหาสาระในรายการ และแหล่งท่องเที่ยวที่นำเสนอในรายการส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงกีฬาคือสภาพแวดล้อมธรรมชาติ (น้ำตก ทะเล ภูเขา ถ้ำ)
This study aimed to provide the guidelines to set up television program production business promoting sports tourism. The objectives of this study were to investigate the consumer behavior and decision making to watch tourism promoting television program and to investigate consumer opinion and satisfaction towards decision making to watch tourism promoting television program in Bangkok. This study was quantitative research. Related concepts and theories were used as supplementary sources to support the development of business guidelines for establishing television program production business. The sample of this research consisted of 420 people in Bangkok who had exposure to several types of television programs. The results of this study showed that the sample mostly was female (55.7%); those aged 26-35 years (33.1%); those graduated with bachelor’s degree(39.8%); merchants and business owners(31.2%); and those earned 10,001-20,000 baht per month(24.8%). In terms of consumer behavior, the sample mostly knew sports tourism(73.8%). 19.5% of them answered that tourism program was their most favorite one. 50.5% of them revealed that the reason of watching tourism program was due to the content and pattern of program. 28.8% of them exposed to tourism program via digital television channels. 52.9% of them watched tourism program during 20.00-22.59 hrs. In terms of consumer opinion and satisfaction, the sample prioritized content and substance of program as the first important factor for producing sports tourism program. The sample revealed that such program offered natural tourist places (waterfalls, beaches, mountains, and caves).
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1830
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pongsakorn_hatt.pdf6.26 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback