DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1824

Title: โครงการจัดตั้งธุรกิจ The Stylist & Redo Center
Other Titles: The Stylist & Redo Center
Authors: ชลธิดา ศรีดามา
Keywords: การออกแบบเสื้อผ้า
ชุดสำหรับเช่า
ชุดสำหรับการแสดง
ชุดสำหรับออกงาน
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง โครงการการจัดตั้งธุรกิจ The Stylist & Redo Center ซึ่งเป็นธุรกิจธุรกิจให้บริการที่หลากหลายทั้งด้านการออกแบบตัดเย็บ ดัดแปลงแก้ไขรูปแบบ และบริการเช่าเสื้อผ้า สำหรับออกงานหรือการแสดง ในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1.เพื่อศึกษาแนวโน้ม และโอกาสทางธุรกิจ และความเป็นไปได้ในการเปิดร้านออกแบบตัดเย็บ ดัดแปลงแก้ไข และบริการเช่าเสื้อผ้า สําหรับ การแสดงและออกงาน 2. เพื่อศึกษาจุดแข็ง และจุดอ่อน ของธุรกิจที่เกี่ยวข้อง 3. เพื่อศึกษาปัญหา และอุปสรรคในการทำธุรกิจ 4. เพื่อศึกษา และวิเคราะห์ความเสี่ยงทางธุรกิจ การศึกษาในครั้งนี้ มีการนำข้อมูลจากการวิจัยมาประกอบในการตัดสินใจ เพื่อเป็นแนวทางในการจัดทำแผนธุรกิจ โดยการเก็บข้อมูลมุ่งเน้นการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยทาง ประชากรศาสตร์ เพื่อศึกษาพฤติกรรมใช้บริการออกแบบตัดเย็บ ดัดแปลงแก้ไขรูปแบบ และบริการเช่าเสื้อผ้าสำหรับออกงานหรือการแสดง เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด การศึกษาใช้วิธีการเก็บข้อมูลโดยการสุ่มกลุ่มประชากร การเก็บข้อมูลเชิงปริมาณโดยจะใช้แบบสอบถาม (Questionnaire) เก็บข้อมูลจากกลุ่มเป้าหมาย จำนวนทั้งสิ้น 385 คน พบว่า กลุ่มตัวอย่างเป็นเพศหญิง ร้อยละ 74.5 เป็นเพศชาย ร้อยละ 25.5 ส่วนใหญ่มีอายุ 22-28 ปี ร้อยละ 40.5 มีอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน ร้อยละ 38.7 โดยมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001-30,000 บาท ร้อยละ 36.1 ตามลำดับ ซึ่งวัตถุประสงค์ ในการใช้บริการออกแบบและ ตัดเย็บเสื้อผ้าส่วนใหญ่ มาจากการใส่ไปงานเลี้ยงสังสรรค์ และมีวัตถุประสงค์ในการใช้บริการ เช่าชุด ส่วนใหญ่มาจาก การใส่เพื่อกิจกรรมการประกวด แข่งขัน ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับการบริการที่หลากหลาย โดยมีความต้องการร้าน หรือสถาน ประกอบการที่ สามารถตอบสนองความต้องการแบบเบ็ดเสร็จ (One Stop Service) ที่ให้บริการ ทั้งตัดเย็บ บริการเช่า รวมทั้งบริการเสริมอื่น ๆ โดยที่เน้นการตอบสนองความต้องการ ของลูกค้า ไม่ว่าจะเป็นบริการตัดเย็บ หรือ บริการเช่าชุด นั้น ชุดที่สวมใส่ต้องมีขนาดพอดี กับผู้ที่สวมใส่ มีความสวยงาม โดดเด่น ทันสมัย แปลกใหม่ รวมเร็วและสะดวกสบายในการใช้บริการ ซึ่งปัจจัยที่มี ผลต่อการเลือกใช้บริการ ผู้บริโภคให้ความสำคัญด้านความสวยงาม อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.50) ด้านความโดดเด่น ทันสมัย แปลกใหม่ อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.55) ด้านความเหมาะสมของราคากับแบบชุดที่ได้รับ อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.49) ด้านคุณภาพของสินค้าที่ได้รับ อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.55) ด้านความสะดวกรวดเร็ว ของการให้บริการ อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.40) ด้านความถูกต้องของรูปแบบชุด ซึ่งตรงตามความต้องการลูกค้า อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.55) และขนาดของชุดมีความพอดี กับร่างกาย อยู่ในระดับมากที่สุด(ค่าเฉลี่ย 4.58) นอกจากนี้ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด โดยลูกค้ามีความสนใจใช้บริการร้านที่มีการจัดโปรโมชั่นส่วนลดพิเศษ และมีการให้สิทธิพิเศษ สำหรับสมาชิก มีความสำคัญต่อลูกค้าอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย 4.06) นอกจากนี้มีความต้องการ ในบริการเสริมอื่น ๆ อยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย 3.49) โดยภาพรวมแล้วนั้นกลุ่มตัวอย่างมีความสนใจในโครงการในระดับมากถึงมากที่สุด
The study aimed to explore “The Stylish & Redo Center”, a various services provider of clothing design, pattern modifications and dress rental for special occasions, events or shows. The objectives of this study were 1) to investigate trends, opportunities, and feasibility of a service provider of clothing design, pattern modifications and dress rental, 2) to investigate strengths and weaknesses of related businesses, 3) to investigate challenges of operating such business, and 4) to investigate business risks. In this study, data were collected from researches as reference for decision-making and guidelines to develop business plan. Data collection focused on quantitative data analysis. It aimed to study demographic factors, consumer behaviors of using of services of clothing design, pattern modifications and dress rental for special occasions, events or shows, and marketing mix factors. Quantitative data were collected from the sample drawn from random sampling method. Questionnaire was used as the research instrument. The sample was 385 people. The study of demographic data showed that the sample mostly was females (74.5%); 25.5% of them were males. Most of them (40.5%) were those aged 22-28 years; they were employees(38.7%); those(36.1%) earned 20,001-30,000 baht per month. The main purpose of using clothing design service resulted from the participation to party and event. The main purpose of using dress rental service was the requirement to wear clothes for contest or competition. The sample consumers paid their attention to various services. They demanded for one stop service store where the place of clothing design, pattern modifications, and dress rental are brought about. They needed one stop service store that could meet their needs in terms of clothing design and dress rental services. They needed fit clothes to them and beautiful, noticeable, modern, innovative clothes as well as fast and comfortable service. Factors influencing consumer decision making to use service were as follows: the highest mean score was Beautiful aspect(mean = 4.50), Noticeable, Modern, Innovative aspect was rated at highest level (mean =4.55), Reasonable price and product was rated at highest level (mean =4.49), and Quality was rated at highest level (mean =4.55), Fast and convenient service was rated at highest level (mean =4.40), Customized product was rated at highest level (mean =4.55), and Fitness of product with body was rated at highest level (mean =4.58). Moreover, in terms of marketing mix, the sample was interested in promotion and special discount and special privilege for members. This aspect was rated at high level (mean = 4.06). Besides, the sample needed other additional services at high level(mean = 3.49). Overall, the attention of sample to this project was high to highest levels.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): จุฑา เทียนไทย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1824
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
cholthida_srid.pdf14.26 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback