DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1810

Title: พฤติกรรมและความคิดเห็นเกี่ยวกับผลกระทบจากการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรม
Other Titles: Usage behavior and opinion toward the impact of using social network site: (Instagram)
Authors: ปัญจนุช ศราภัยวานิช
Keywords: พฤติกรรม
เครือข่ายสังคมออนไลน์
อินสตาแกรม
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่องพฤติกรรมและความคิดเห็นเกี่ยวกับผลกระทบจากการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรมมีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาลักษณะทางประชากรของผู้ใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรม (2) ศึกษาพฤติกรรมของกลุ่มผู้ใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรมและ (3) ศึกษาผลกระทบที่กลุ่มผู้ใช้บริการได้รับจากการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรมโดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากประชาชนที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวน และค่าสถิติ Chi-square ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงพรรณนา พบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง คิดเป็น ร้อยละ 55.50 อายุระหว่าง 21-30 ปี คิดเป็นร้อยละ 31.75 การศึกษาสูงสุดระดับปริญญาตรี คิดเป็นร้อยละ 44.50 รายได้ต่อเดือนระหว่าง 5,001 – 10,000 บาท คิดเป็นร้อยละ 30.25และเป็นนักเรียน/ นักศึกษา คิดเป็นร้อยละ 29.25 (2) พฤติกรรมการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์ พบว่า กลุ่มตัวอย่างโดยส่วนใหญ่ใช้งานอินเทอร์เน็ตเฉลี่ยสัปดาห์ละมากกว่า 7 ครั้ง คิดเป็นร้อยละ 46.50 ใช้งานอินเทอร์เน็ตโดยเฉลี่ยมากกว่า 60 นาทีต่อครั้ง คิดเป็นร้อยละ 60.00 ใช้งานอินสตาแกรม โดยเฉลี่ย 7-14 ครั้งต่อสัปดาห์ คิดเป็นร้อยละ 44.00 ใช้งานอินสตาแกรมระหว่างเวลา 19.01 – 22.00 คิดเป็นร้อยละ 34.50 รูปแบบการเข้าใช้งานอินสตาแกรมที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุดคือ ใช้เพื่อเช็คข้อมูลข่าวสารต่าง ๆ และดูรูปภาพทั่วไป (3) ระดับความคิดเห็นต่อผลกระทบจากการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์ อินสตาแกรมโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (4) เพศ อายุ รายได้ อาชีพที่แตกต่างกันมีพฤติกรรมการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (5) พฤติกรรมการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์อินสตาแกรมที่แตกต่างกันมีความคิดเห็นเกี่ยวกับผลกระทบจากการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์ อินสตาแกรมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (6) รายได้และอาชีพที่แตกต่างกันมีความคิดเห็นเกี่ยวกับผลกระทบจากการใช้เครือข่ายสังคมออนไลน์ อินสตาแกรม แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of the study of usage behavior and the impact of using social network site: Instagram is (1) to study the demographic characteristics of the social network, Instagram users. (2) to study the usage behavior of social network, Instagram users and (3) to study the impact of using social networks, Instagram. The total of 400 samples was collected from people living in Bangkok. The tool used to collect data was questionnaire. Statistics used for data analysis was frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, analysis of variance and Chi-square. Descriptive data analysis showed (1) the majority of the sample was female (55.50 per cent), 21-30 years old (31.75 percent), undergraduate education (44.50 percent), monthly income between 5001-10000 baht (30.25 percent), students (29.25 per cent) (2) the result of usage behavior of using social network site, Instagram showed that most respondents used the Internet more than seven times a week (46.50 per cent), Instagram more than 60 minutes per visit (60.00 percent), Instagram on average 7-14 times per week (44.00 percent), and Instagram between 19:01 to 22:00 (34.50 percent). The pattern access with the highest user to Instagram was checking information and viewing photos online. (3) the opinion toward social network site, Instagram was at the high level (4) different gender, age , income, occupation has different usage behavior of using social network, Instagram significantly at the statistical level .05 (5) different usage behavior of using social network, Instagram had different opinions toward the impact of the use of social network, Instagram significantly at the statistical level .05 (6) different income and occupation had different opinions toward the impact of using social network, Instagram significantly at the statistical level .05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): สุวรรณี ลัคนวณิช
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1810
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
panjanut.sara.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback