DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1800

Title: แผนการขยายธุรกิจบริการรถเครนของ เปี๊ยกเครน จังหวัดลาพูน
Other Titles: Business Plan for Expansion Plans Piak Crane in Lamphun
Authors: ณัฐวุฒิ ศรีมาวงศ์
Keywords: บริการรถเครน
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทาแผนธุรกิจนี้ มีวัตถุประสงค์ของธุรกิจคือ 1) เพื่อให้ธุรกิจเปี๊ยกเครน สาขาลาพูนเป็นที่รู้จักของกลุ่มลูกค้าเป้าหมายอย่างน้อย 80 เปอร์เซ็นต์ ของจานวนกลุ่มลูกค้าเป้าหมายทั้งหมดในจังหวัดลาพูนและจังหวัดใกล้เคียง และ 2) เพื่อให้เปี๊ยกเครน สาขาลาพูน มีการเติบโตของรายได้และกาไรอย่างน้อยปีละ 20 เปอร์เซ็นต์ ในการจัดทาแผนธุรกิจนี้ มีการวิเคราะห์ จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรคของธุรกิจ รวมทั้ง การวิเคราะห์ความเสี่ยง ความได้เปรียบในการแข่งขัน นอกจากนี้ ได้มีการทาการวิจัยตลาดโดยวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ลูกค้ากลุ่มบริษัทอุตสาหกรรม ลูกค้าทั่วไป และลูกค้ารถเทรลเลอร์ โดยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการวิเคราะห์ จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค พบว่า จุดแข็งของธุรกิจ ได้แก่ ทาเลที่ตั้งอยู่ใกล้ถนนซุปเปอร์ไฮเวย์ การคมนาคมสะดวก ลูกค้าสามารถเช็คตารางงานผ่านทางออนไลน์และมีการบริการ 24 ชั่วโมง ในขณะที่จุดอ่อน ได้แก่ ลูกค้าเป้าหมายในเขตพื้นที่ยังไม่รู้จักถึงบริการ และรถเครนที่มีให้บริการยังมีขนาดให้ลูกค้าเลือกน้อย สาหรับโอกาส ได้แก่ ลาพูนเป็นเขตอุตสาหกรรมภาคเหนือ และธุรกิจบริการรถเครนมีจานวนน้อย และอุปสรรค คือ พระราชบัญญัติการขนส่งทางบกพ.ศ.๒๕๒๒ และคู่แข่งธุรกิจ อย่างไรก็ตามความได้เปรียบในการแข่งขันของ เปี๊ยกเครน สาขาลาพูน ได้แก่ รถเครนมีสภาพใหม่ ระบบเซฟตี้ครบวงจร บุคลากรมีทักษะในการบังคับปั้นจั่นชนิดเคลื่อนที่ และมีกระบวนการบริการรถเครนที่ดี สาหรับผลการวิจัยตลาด พบว่า ผู้ให้สัมภาษณ์ให้ความสาคัญ ในเรื่องความเชี่ยวชาญของพนักขับรถเครนในการบังคับเครนและความสามารถให้คาปรึกษาในการยกกับทางลูกค้าได้ จากผลการวิเคราะห์ข้อมูล ธุรกิจได้กาหนดกลยุทธ์ สาหรับ การการขยายธุรกิจบริการรถเครนของ เปี๊ยกเครน จังหวัดลาพูน คือ กลยุทธ์ด้านการบริการลูกค้า มีการเปิดบริการทุกวัน ไม่มีวันหยุด กลยุทธ์การประชาสัมพันธ์และการส่งเสริมการตลาด มีการส่งเสริมการตลาดโดยวิธีการปากต่อปาก บอกถึงคุณภาพการบริการ โดยมีการจัดงานสังสรรค์ให้ลูกค้าใหม่และเก่ามีการพูดคุยกัน ในเรื่องของการบริการ เปี๊ยกเครน กลยุทธ์ด้านพนักงาน พนักงานขับเครนต้องมีหัวใจในการให้บริการ ตามคุณลักษณะที่คนขับรถเครนควรมี และสุดท้ายกลยุทธ์การจัดการการเงิน การจัดการบริหารทางการเงินที่มีอยู่ให้เกิดประโยชน์และรายได้สูงสุด เมื่อพิจารณาความเป็นได้ของการลงทุนใน โครงการนี้พบว่า การลงทุนการขยายธุรกิจบริการรถเครนของ เปี๊ยกเครน จังหวัดลาพูน นี้มีความคุ้มค่าในการลงทุนโดยใช้งบประมาณลงทุนเท่ากับ 21,050,000 บาท และมีค่า NPV เท่ากับ 2,167,061.57 บาท IRR เท่ากับ 35% และระยะเวลาคืนทุน เท่ากับ 2 ปี 3 เดือน
The preparation of business this plan the purpose. 1) To provide Piak crane business Lamphun Branch is known of target customers at least 80 percent of the target group in Lamphun and neighboring provinces. 2) To provide Piak crane business Lamphun Branch has growth of revenues and profits at least annually 20 percent. The preparation of business this plan has analysis of strengths, weakness, opportunities and obstruction of business including risk analysis, the advantage in competition, In addition, there has been researching market qualitative research, from industrial customers, clients and trailer customers. By the way in depth interviews. The analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats found that the strength of the business, include it is a location near the Superhighway road. Convenient transportation customers can check the schedule online and available service 24 hours. While weaknesses include Target customers in the area don’t know our services and cranes that is available to service still have small size. For the occasion include. Lamphun is the industrial area of North and service cranes business has a small amount, And obstacles is the law of land transport Year 2522 and business competitors. However, the competitive advantage of us in Lamphun branch is cranes have new condition, Integrated safety System, Skilled personnel towork and good service. For market research found that most of people focus on the skill of the driver and the ability to consult with customers. Results from the analysis of business data strategy for expanding our crane service in Lamphun is service strategy the daily, Strategic public relation and marketing support, A marketing promotion by viral marketing to tell the quality of service, Use the party to new and old customers have discussions about our service strategy staff, crane driver must have a heart of service. According to a feature on the crane driver should have. Finally, strategic financial management Financial management is to benefit and maximum revenue. When considering the possibility of investing in this project found.that business investment expanded our cranes in Lamphun is a worthwhile investment of 21.05 million baht investment budget using the NPV and IRR at 35% of 2,167,061.57 baht and a payback period of 2 years 3 months
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาสหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1800
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nattawud_srim.pdf5.94 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback