DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1576

Title: แผนธุรกิจน้ำพริกแกงแม่เสียน
Other Titles: Business plan for Masean curry paste
Authors: ณัฐวรา ดาววีระกุล
Keywords: แผนธุรกิจ
น้ำพริกแกงแม่เสียน
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของการพัฒนาต่อยอดผลิตภัณฑ์น้ำพริกแกงของร้านแม่เสียนข้าวแกงสุ ๑๐๐๐ โดยสร้างการรับรู้ (Brand Awareness) และภาพลักษณ์ (Image) ผ่านทางช่องทางการจัดจำหน่ายด้วยรูปแบบบรรจุภัณฑ์ที่ให้ผู้บริโภครู้สึกถึงความคุ้มค่า ภูมิใจทุกครั้งที่บริโภคน้ำพริกแกงแม่เสียน และสามารถเพิ่มยอดขายอย่างน้อย 30% ต่อปี ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ได้ทำการศึกษาวิจัยการตลาดด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกกับกลุ่มลูกค้าปัจจุบันที่ใช้น้ำพริกแกงอยู่แล้วและกลุ่มลูกค้าที่อาจจะใช้ในอนาคต มีการวิเคราะห์ปัจจัยรอบด้าน จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรคของธุรกิจ รวมทั้งการวิเคราะห์ความเสี่ยง ความได้เปรียบใน จากการวิเคราะห์ พบว่าผู้บริโภคส่วนมากคำนึงถึงรสชาติและความสะอาดมากที่สุด เพราะผู้บริโภคในปัจจุบันหันมาใส่ใจในเรื่องสุขภาพมากยิ่งขึ้น ความสะอาดจึงเป็นสิ่งสำคัญพอ ๆ กับรสชาติที่ดี จึงได้ใช้นวัตกรรมในการพัฒนาบรรจุภัณฑ์ทำจาก Nylon ลามิเนต กับ PE ที่มีคุณสมบัติทนทาน ป้องกันการซึมผ่านของกลิ่นได้ดีและซองอลูมิเนียมฟอยล์ที่มีคุณสมบัติช่วยยืดอายุให้เก็บได้นาน เป็นกลยุทธ์ในการสร้างมูลค่าให้แก่สินค้า ในส่วนของราคานั้นผู้บริโภคเข้าใจและยอมรับได้ถ้าสินค้ามีคุณภาพดีพอ จึงใช้กลยุทธ์ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ การโฆษณาและประชาสัมพันธ์ การแจกสินค้าตัวอย่างให้ทดลองใช้ การจัดทำบัตรสมาชิกและทำสะสมแต้มเพื่อแลกของสมนาคุณ และ กลยุทธ์ด้านการบริการที่นำเทคโนโลยีมาใช้ในการซื้อขายสินค้า โดยผู้บริโภคสามารถเลือกดูสินค้า และสั่งสินค้าได้ทุกที่ทุกเวลา เมื่อพิจารณาความเป็นได้ของการลงทุนเพื่อต่อยอดธุรกิจน้ำพริกแกงแม่เสียน พบว่ามีความคุ้มค่าในการลงทุน โดยใช้งบลงทุนประมาณ 650,000 บาท และมีค่า NPV เท่ากับ 1,028,152 บาท IRR เท่ากับ 79% และระยะเวลาในการคืนทุนเท่ากับ 2 ปี
This business plan goal is aimed to study the possibility of Masian Khao Kaeng Su 1000’s chili paste product development, Recreating the brand awareness and image will provide worthiness and pleasure product packaging for consumer and dramatically improve a profit to 30 percentage per years. In-depth marketing research was the main method to create this business plan, In-depth interview with current and future consumer is significantly important. The research, analysis result showing the fact that mainly consumer concerned about the taste and the cleanness of product, According to people nowadays had interested in healthy factor. Cleanness of product is important as well as good taste, this research innovated the product packing by using Nylon laminate and Polyethylene material as main part of the packaging, Advantage is it can last long keep the paste from spoiling or becoming dangerous to eat. The consumer always prefers quality even if it price higher up, Marketing was a primary part of this business plan, Advertise and public relations, Product samples, Registration gift card and information technology have been part of this champagne marketing. Information Technology help consumer to check and place the order anytime they want. The research result found the possibility of investing to improve this business is dramatically high, It is needs to invest money about 650,000 bath and will have NPV value equal 1,028,152 bath, IRR equal 79 percentage and payback period of two years.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1576
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natvara.daow.pdf4.86 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback