DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1570

Title: โครงการจัดตั้งคอมมูนิตี้มอลล์ Maesot Mall
Other Titles: Community Establishment Project
Authors: ฑนิดา ชุนหจันทร์
Keywords: ศูนย์การค้าชุมชน
แม่สอด
ห้างสรรพสินค้า
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรม ความพึงพอใจของผู้บริโภค ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการของผู้บริโภค ตลอดจนการวิเคราะห์โอกาสในการพัฒนาการจัดตั้งศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ โดยกลุ่มประชากรตัวอย่างคือ ประชากร ในเขตอำเภอแม่สอด จังหวัดตาก จำนวน 385 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถาม (Questionnaire Method) และแบบสัมภาษณ์ (Interview Method) สัมภาษณ์ผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องหรือดำเนินธุรกิจคอมมูนิตี้มอลล์ในพื้นที่ ผลการวิจัยพบว่าตัวอย่างเป็นผลการศึกษาข้อมูลส่วนบุคคลกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง จำนวน 235 คน คิดเป็นร้อยละ ร้อยละ 61.0 และเป็นเพศชาย จำนวน 150 คน คิดเป็นร้อยละ 39.0 ส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 20 – 30 ปี จำนวน 130 คน คิดเป็นร้อยละ 33.8 และส่วนใหญ่มีจำนวนสมาชิกในครอบครัว 3 – 5 คน จำนวน 203 คน คิดเป็นร้อยละ 52.7 มีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 10,001 - 20,000 บาท จำนวน 140 คน คิดเป็นร้อยละ 36.4 ประเภทสินค้าในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ ที่ใช้บริการ มากสุด คือ ร้านอาหาร จำนวน 273 คน คิดเป็นร้อยละ 30.4 ประเภทบริการที่ใช้มากที่สุดในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ คือ ธนาคาร จำนวน 268 คน คิดเป็นร้อยละ 36.3 เหตุผลในการใช้ในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ มากที่สุด คือ สินค้าหลากหลายและบริการครบวงจร จำนวน 252 คน คิดเป็นร้อยละ 26.4 บุคคลที่ร่วมเดินทางไปศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ ครอบครัวมากสุด จำนวน 268 คน คิดเป็นร้อยละ 39.4 โดยค่าใช้จ่ายในการใช้บริการศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ต่อครั้ง มีจำนวนมากที่สุด คือ 500 – 1,000 บาท จำนวน 172 คน คิดเป็นร้อยละ 44.6 ด้านปัจจัยในการเลือกใช้บริการศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ พบว่ามีความสำคัญในระดับมากทุกด้าน โดยด้านผลิตภัณฑ์สูงสุด คือ คุณภาพของสินค้าและบริการ ด้านราคา มากสุด คือ ถ้าราคาสินค้าและบริการในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ลดราคาสินค้าจะมีผลต่อการเลือกใช้บริการ ด้านสถานที่ มีผลในระดับมากสุด คือ มาตรฐานการรักษาความปลอดภัยที่ดีของผู้ใช้บริการ มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการ ด้านการส่งเสริมการตลาด พบว่ามีผลในระดับมากสุด คือ การโฆษณาในนิตยสาร , ป้ายโฆษณา, ใบปลิว, โทรทัศน์, อินเทอร์เน็ต ส่งผลต่อการซื้อสินค้าและบริการใน ศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ ผลการศึกษาความต้องการใช้บริการศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ พบว่า สินค้าและบริการที่ต้องการให้มีในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ มากที่สุด คือ ร้านอาหารและเครื่องดื่ม จำนวน 281 คน คิดเป็นร้อยละ 13.0 โดยผลการศึกษาเห็นด้วยมากที่สุดต่อการให้มีสถานีบริการน้ำมันในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ จำนวน 219 คน คิดเป็นร้อยละ 56.9 และเห็นด้วยกับความต้องการใช้บริการที่พักในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์ จำนวน 224 คน คิดเป็นร้อยละ 58.2 โดยมีความต้องการต่อราคาที่พักต่อคืนในศูนย์การค้าชุมชนหรือคอมมูนิตี้มอลล์มากที่สุด 501 บาท - 1,000 บาท ต่อ คืน จำนวน 247 คน คิดเป็นร้อยละ 64.2
This research aims to study customer satisfaction behaviour, marketing mix that affects customer decision-making on service as well as opportunity analysis in establishing community mall. The example is 385 people, living in Mae Sot, Tak province. Questionnaire and interview the stakeholders are applied in order to gather the data. The result demonstrates that majority of respondents are female (285) which equal to 61% and male (150) account for 39%. In terms of age, the highest percentage of respondents is between 20 – 30 years old (130) which account for 33.8%. In terms of family status, most of respondents (203) show that there are about 3 – 5 people in a family which is 52.7%. Moreover, there are 140 respondents which account for 36.4% who have income between 10,001 – 20,000 baht. For type of product in community mall which is preferred the most is restaurant where there are 273 respondents or account of 30.4%. A service in community mall which is answered the most by 268 respondents or equal to 36.3% is banks. For the first reason going to community mall is there are various products and services which is answered by 252 respondents or 26.4%. There are 268 respondents or account for 39.4% who go to community mall with family. At community mall, it is found that 172 respondents or equal 44.6% spend money around 500 – 1,000 baht. In terms of factors going to community mall, the research reports that every factor is very crucial. The most important factor of product is the quality of products and services whilst the most important of pricing factor is if the discount is offered at community mall, it will affect directly to customer decision-making. The main reason about location is safety and security standard. The most effective marketing promotions are advertising in magazines, billboard, brochure, television, and internet. Furthermore, the result shows that restaurants are product and services that most of the respondents (281 respondents = 13%) want to have at community mall. Also, there are 219 respondents or account for 56.9% desire to have gas station at community mall. In addition, there are 224 respondents or 58.2% state that accommodation should be provided at community mall where the price is about 501 – 1,000 baht per night said by 247 respondents or account for 64.2%.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1570
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanida_chun.pdf6.03 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback