DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1538

Title: โครงการจัดตั้งธุรกิจผลิตภัณฑ์อาหารวัตถุดิบจากกล้วย
Other Titles: ฺBusiness Plan Of Food Product From The Banana
Authors: ชฎาพร ไม้จันทร์
Keywords: กล้วย
สุขภาพ
ความสะดวก
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์กล้วยของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์กล้วยเพื่อนำข้อมูลมาปรับปรุงผลิตภัณฑ์กล้วยให้มีคุณสมบัติตรงตามความต้องการของผู้บริโภคโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 384 คนผลการศึกษาพบว่าปัจจัยทางด้านประชากรศาสตร์ต่างกัน มีพฤติกรรมในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์กล้วยไม่แตกต่างกัน ผลิตภัณฑ์กล้วยที่ผู้ตอบแบบสอบถามเลือกซื้อมากที่สุดคือกล้วยตาก วัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อคือซื้อรับประทานเอง ประโยชน์ที่ผู้ตอบแบบสอบถามคาดว่าจะได้รับวิตามินจากกล้วย พฤติกรรมการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์กล้วยคือต้องการลองรสชาติใหม่ รูปแบบบรรจุภัณฑ์ที่ผู้ตอบแบบสอบถามชื่นชอบมากที่สุดคือ สะดวกในการพกพาและรับประทาน โดยนำผลจากการศึกษาวิจัยครั้งนี้มาเป็นแนวทางในการจัดทำแผนธุรกิจ กำหนดกลยุทธ์ในการดำเนินธุรกิจผลิตภัณฑ์อาหารวัตถุดิบจากกล้วย เพิ่มมูลค่าให้กับกล้วยเป็นผลิตภัณฑ์ที่รู้จักทั้งในประเทศและต่างประเทศ เพิ่มคุณค่าทางโภชนาการด้วยวัตถุดิบธรรมชาติ ปรับปรุงผลิตภัณฑ์ และ บรรจุภัณฑ์เพื่อความสะดวกในการพกพาและรับประทาน ปรับทัศนคติในการบริโภคกล้วยในรูปแบบใหม่
The objective of this research is to study the behaviors of consumers in the selection to buy banana in BangkokMetropolitan area and study the factors affecting the selection to buy bananas to analyzethe data to improve the quality of bananas to meet the demand of consumers. The questionnairesare the tools used to gather data from the sample of 384 people. The result of the research showedthat the population factor was different but the behavior in selecting to buy banana was not different. The banana products mostly boughtby the participants were dried banana. The purpose of buying was personal consumption. The benefit from bananaconsumptionwere mainly their vitamins. The behaviors in selecting the purchase of bananas were the need to try new products, new taste, the participants like the product packaging mainly for the convenienceof carrying and eating. The result of their research would be used as a guidelines to prepare business plan, set up strategy to develop raw material business from banana, add valued to banana to make the well-known both locally and internationally,increasevalue ofnutrition from natural raw materials, improve the products and product packaging forconvenientof carrying and eating, change the attitude in bananas consumption in a new model.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาการจัดการสาระและการสร้างคุณค่า บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ปีเตอร์ กัน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1538
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chadaporn_maic.PDF3.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback