DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1510

Title: ปัจจัยทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการเลือกหอพักเอกชนของนักศึกษามหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Other Titles: Factors influencing the selection of a private residence for students of Mae Fah Luang University
Authors: ธนัชพร เลิศเดชเดชา
Keywords: คุณภาพชีิวิต
ความพึงพอใจ
หอพัก
นักศึกษา
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อการสำรวจพฤติกรรมของผู้บริโภคในการเลือกใช้บริการหอพักเอกชน โดยใช้ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ พฤติกรรมผู้บริโภค และทฤษฎีส่วนประสมทางการตลาด โดยใช้เครื่องมือแบบสอบถามจำนวนทั้งสิ้น 400 ชุด ในบริเวณมหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ ค่าเบี่ยงเบนมาตราฐาน ค่าเฉลี่ย จัดอันดับในการเลือกจากพฤติกรรมผู้บริโภค ผลการศึกษาพบว่า 1. ประชากรที่ตอบแบบสอบถามจำนวน 400 คน แบ่งเป็นเพศชายจำนวน 148 คน เพศหญิงจำนวน 252 คน โดยผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีระดับการศึกษาในระดับปริญญาตรีร้อยละ 96.8% สถาภาพโสด ร้อยละ 100% อีกทั้งส่วนใหญ่นั้นยังมีรายได้ระหว่าง 5,001-10,000 บาท ร้อยละ 83% 2. ปัจจัยด้านพฤติกรรมในเลือกหอพักเอกชนของนักศึกษามหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง พบว่าปัจจัยที่นักศึกษาให้ความสำคัญในการเลือก คือ ความปลอดภัย พื้นที่ใช้สอยภายใน และใกล้สถานศึกษา อีกทั้งยังสำรวจพบว่าสิ่งอำนวยความสะดวกที่นักศึกษาต้องการคือ อุปกรณ์ภายในครบครัน อินเตอร์เน็ตภายใน และที่จอดรถ 3. ปัจจัยการตัดสินใจในด้านส่วนประสมทางการตลาด พบว่า นักศึกษาให้ความสำคัญในด้านผลิตภัณฑ์(ห้องพัก) ปัจจัยแวดล้อม(สภาพแวดล้อมภายใน-ภายนอก)จากการศึกษาพบว่านักศึกษาให้ความสำคัญกับด้านปัจจัยด้านทำเลที่ตั้ง ห้องพัก สิ่งอำนวยความสะดวก และสภาพแวดล้อมโดยรอบ ดังนั้นผู้ที่เกี่ยวข้องและสนใจในการลงทุนเกี่ยวกับธุรกิจหอพักนักศึกษาเอกชนต้องให้ความสำคัญ จากที่กล่าวมาแล้วข้างต้นจึงจะพึงพอใจ เพราะนักศึกษาทุกและผู้ปกครองต้องการคุณภาพชีวิตที่ดีในการพักอาศัย
This research aims to explore the behavior of consumers to select the service private residences by using demographic factors, consumer behavior and the theory of marketing mix. The 400 sets of questionnaires were used to collect data in the Mae Fah Luang University. Also, the statistics used in this analysis is the standard deviation of the average ranking in the selection of consumer behavior. The results showed that 1. The 400 respondents were 148 male and 252 female. Also, the majority of undergraduate education is 96.8%. The survey also found that the total respondents are single or 100%. And, the 83% of most respondents who have monthly income between 5,001-10,000 baht. 2. Behavioral factors for the selection of Mae Fah Luang students in private residences show that the security, room space and location are the most important factors that students concern. In addition, the survey found that facilities that students need are full internet service and parking. 3. The deciding factor in the marketing mix found that students focus on product (room) and internal and external environment. The study found that students importantly concern on location, room, facilities. and the surrounding environment. Therefore, people who are involved and interested in investing about student’s residence business have to focus on all above mention so that the students will be satisfies since both students and their parents needs better quality of life for residents.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1510
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_thanutchaporn.lert.pdf465.58 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback