DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1445

Title: คุณลักษณะของผู้ประกอบการและปัจจัยที่มีผลต่อความสาเร็จในการประกอบธุรกิจเครื่องดื่ม แอลกอฮอล์ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The Characteristic of Entrepreneurs and Factors Affecting the Success of Alcoholic Beverage Business in Bangkok
Authors: นิอร ทิพย์ดวงดี
Keywords: คุณลักษณะของผู้ประกอบการ
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
ความสาเร็จในการประกอบธุรกิจ เครื่องดื่มแอลกอฮอล์
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล คุณลักษณะของผู้ประกอบการ และปัจจัยส่วนประสม ทางการตลาดที่มีผลต่อความสาเร็จในการประกอบธุรกิจเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง ที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ ผู้ประกอบ ธุรกิจเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในเขตกรุงเทพมหานคร จานวน 400 ตัวอย่าง โดย ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูล ได้แก่ การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบ จาแนกทางเดียว (One Way ANOVA) และการวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงเส้นแบบพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 31-35 ปี มีสถานภาพสมรส มีการศึกษาอยู่ในระดับ ปริญญาตรี ประกอบธุรกิจส่วนใหญ่จาหน่ายเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ประเภท เบียร์ และมีประสบการณ์ในการประกอบ ธุรกิจ 1 – 5 ปี ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา ประเภทเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ประสบการณ์ในการประกอบธุรกิจที่แตกต่างกันของผู้ประกอบ การมีผลต่อ ความสาเร็จในการประกอบธุรกิจเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในเขตกรุงเทพมหานครไม่แตกต่างกัน ส่วนคุณลักษณะของ ผู้ประกอบการด้านการมีวุฒิภาวะทางอารมณ์ (Beta = -0.105) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้าน ช่องทางการจัด จาหน่าย (Beta = -0.088) ด้านการส่งเสริมการตลาด (Beta = 0.293) และด้านลักษณะทางกายภาพ (Beta = 0.521) มีผลต่อความสาเร็จในการประกอบธุรกิจเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสาคัญทาง สถิติที่ระดับ 0.05
The objective of this study is to study about individual factor, entrepreneur's characteristic, and the factor in marketing mix which affects the successfulness of alcoholic beverage business in Bangkok. The sample group was 400 samples of alcoholic beverage business entrepreneurs in Bangkok by survey questionnaires. Statistics used to analyze the data were One Way ANOVA and multiple regression. The results presented that most of the people who answered questionnaires were male between 31-35 years old, married, and got a bachelor degree. They have their own business in selling alcoholic beverage and have 1-5 years experiences. The assumption result is found that individual factors such as gender, age, status, education background, alcohol beverage types, entrepreneurs' differences of experiences in running alcoholic beverage business had no significant differences on the effect on the successfulness of alcoholic beverage business in Bangkok. Entrepreneur’s characteristic on emotional maturity (Beta = -0.105) , factor on marketing mix on place (Beta = -0.088), promotion (Beta = 0.293), and physical characteristic (Beta = 0.521) affect the successfulness of alcoholic beverage business in Bangkok in statistically significant at 0.05
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)—บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1445
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_ni_orn.tipd.pdf404.15 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback