DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1312

Title: การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจในการใช้แท็บเล็ตประกอบการเรียน: กรณีศึกษานักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น
Other Titles: A study of factors influencing intention to use tablet for learning: A case study of secondary school students
Authors: สุภัชชา สำรวยรื่น
Keywords: ความตั้งใจในการใช้
แท็บเล็ต
การเรียน
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจในการใช้แท็บเล็ตประกอบการเรียนของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ปัจจัยในการศึกษาแบ่งออกเป็น 3 ด้าน ประกอบด้วย ด้านความคาดหวังในประสิทธิภาพ (Performance Expectancy) ด้านความคาดหวังในการใช้งาน (Effort Expectancy) และด้านอิทธิพลทางสังคม (Social Influence) รวมทั้งหมด 9 ปัจจัย ได้แก่ (1) การค้นหาข้อมูลได้รวดเร็ว (2) การเพิ่มศักยภาพทางการเรียน (3) การเสริมสร้างสมาธิ (4) ความง่ายในการใช้ (5) ความสะดวกในการใช้ (6) ความสนุกสนาน (7) การคล้อยตามผู้อื่น (8) ภาพลักษณ์ และ (9) การสร้างสัมพันธภาพ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น จำนวน 400 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) และวิเคราะห์ผลโดยใช้สถิติค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า การสร้างสัมพันธภาพส่งผลมากที่สุดต่อความตั้งใจในการใช้แท็บเล็ตประกอบการเรียน รองลงมา ได้แก่ ภาพลักษณ์ การเสริมสร้างสมาธิ การเพิ่มศักยภาพทางการเรียน และความสนุกสนาน ตามลำดับ ส่วนการค้นหาข้อมูลได้รวดเร็ว ความง่ายในการใช้ ความสะดวกในการใช้ และการคล้อยตามผู้อื่น ไม่ส่งผลต่อความตั้งใจในการใช้แท็บเล็ตประกอบการเรียน
The main objective of this research was to study factors influencing intention to use tablet for learning of secondary school students. The factors in the study were divided into three aspects which are performance expectancy, effort expectancy, and social influence. All factors under investigation were (1) information searching, (2) learning efficiency, (3) concentration, (4) ease of use, (5) convenience, (6) fun, (7) subjective norm, (8) image, and (9) relationship. A questionnaire was used as an instrument for collecting data from 400 secondary school students by using purposive sampling method. The data were analyzed using frequency, percentage, average, standard deviation, and multiple regression analysis. The research revealed that relationship has the greatest influence on intention to use tablet for learning, followed by image, concentration, learning efficiency, and fun, respectively. On the other hand, information searching, ease of use, convenience, and subjective norm have no influence on intention to use.
Description: การค้นคว้าอิสระ (วท.ม.)--สาขาวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศและการจัดการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ศิวพร หวังพิพัฒน์วงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1312
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
supatcha_sumr.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback