DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1293

Title: โครงการจัดตั้งธุรกิจเครื่องดื่ม OK Body ภายใต้ตราสินค้าเปปทีน (PEPTEIN)
Other Titles: Independent Study Project, “OK Body beverage” under brand Peptein
Authors: กฤตชนินทร์ งามขำ
Keywords: พฤติกรรม
เครื่องดื่มเพื่อสุขภาพ
คุณภาพ
การตัดสินใจเลือกซื้อ
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพ และปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพ ของประชากรในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร เพื่อเป็นแนวทางในการจัดตั้งโครงการผลิตและจำหน่ายเครื่องดื่มเพื่อการนอนหลับ OK Body ภายใต้ตราสินค้าเปปทีน (PEPTEIN) โดยการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้เชี่ยวชาญที่เกี่ยวข้องและใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน โดยพบว่าประชากรส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ที่มีอายุอยู่ในช่วง 21-30 ปี สถานภาพส่วนใหญ่ คือโสด ระดับการศึกษาส่วนใหญ่อยู่ที่ ปริญญาตรี การประกอบอาชีพส่วนใหญ่เป็นพนักงานบริษัทเอกชน โดยมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนสูงกว่า 40,001 บาท มีพฤติกรรมในการดื่มเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพ มามากกว่า 4 ปี โดยมีความถี่ในการดื่มเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพส่วนใหญ่อยู่ที่ดื่มทุกวัน โดยมีเหตุผลสำคัญในการเลือกดื่มก็เพื่อให้สุขภาพแข็งแรง รองลงมาคือการเสริมวิตามินให้ร่างกาย และเพิ่มประสิทธิภาพการทำงานของสมอง ตามลำดับ ประชากรส่วนใหญ่เชื่อว่าการดื่มเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพเพื่อการนอนหลับมีประโยชน์ คือทางด้านช่วยในการนอนหลับ รองลงมาคือ สมองทำงานได้ดีขึ้น และปรับนาฬิกาชีวิตให้สมดุล ตามลำดับ ในด้านปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องดื่มเพื่อสุขภาพในด้านผลิตภัณฑ์พบว่า การมีสถาบันรองรับคุณภาพของสินค้าอยู่ในเกณฑ์มากที่สุด ถัดมาเป็นชื่อเสียงของบริษัทผู้ผลิต การมีบรรจุภัณฑ์ที่เหมาะสมต่อการพกพา ค่าเฉลี่ยเกาะกลุ่มกันอย่างน่าสนใจ และตามมาด้วยฉลากที่โดดเด่น ดึงดูด และสุดท้ายคือการสกัดสารสำคัญที่มีคุณภาพได้มาตรฐาน ในด้านของปัจจัยในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องดื่มเพื่อสุขภาพด้านราคา พบว่าการมีราคาจัดจำหน่ายมีราคาเหมาะสม ทางด้านช่องทางการจัดจำหน่าย พบว่าการมีจำหน่ายอยู่ในร้านสะดวกซื้อทั่วไปอยู่ในเกณฑ์มากที่สุดคิด และตามด้วยการแช่เย็นเพื่อรสชาติที่ดีของสินค้า ในด้านของการส่งเสริมการตลาด พบว่าการมีข้อมูลด้านคุณสมบัติของสินค้าอยู่ในเกณฑ์มากที่สุด ถัดมาคือการมีกิจกรรมพิเศษต่างๆ เช่น การให้ความรู้จากผู้เชี่ยวชาญ และตามด้วยการแจ้งคุณสมบัติของสินค้าประชาสัมพันธ์ทางสื่อมีเดีย เป็นอันดับสุดท้าย ลักษณะทางกายภาพพบว่าปัจจัยด้านฝาขวดเปิดง่าย อยู่ในเกณฑ์มากที่สุด ส่วนทางด้านกระบวนการ พบว่าการมีการผลิตที่มีคุณภาพอยู่ในเกณฑ์ที่มากที่สุด ถัดมาคือมีการผลิตจากโรงงานที่ทันสมัย มีชื่อเสียง และสุดท้ายการมีศูนย์ให้ข้อมูล Call Center
This thesis aims to study consumer’s behavior in healthy drink product as well as the influences in purchasing the product of Bangkok’s Population as guidelines of production and distribution of new functional drink called "OK Body" which prototype is under "PEPTEIN" trademark. The Information are gathered from the specialists and questionnaires done from our target group, 400 people. We found that the majority are single women aged between 21-30 yrs. old with bachelor degree. Their average salary are more than THB 40,001 and most of them are employees of corporate company. From the study, we learnt that our target group has been drinking healthy drink once a day for 4 years. The main reason is they want to be healthy. Secondly to get some vitamins for their bodies and increasing brain's efficiency. Most of population believe that consuming healthy drink will help them sleep well. Secondly it help the brain work better and adjust their biological clock. The influences in purchasing, the product report shows that good standard organization guarantee helps to in decision making. Secondly company’s reputation and convenient of packaging surprisingly come in equal marks. Moreover the outstanding label and high quality of extracts are also important factors. In relation to the price of the product we found a reasonable price as well as the distribution that can be found in most stores, following by freezing process for a better taste. Regards to promotional tool, giving out product information is the most considerable. Event held by specialists and declaring production nutritious are in a good rank respectively in public media. The physical appearance, the easiest way to open the cap has the highest number. For the production, they prefer the product from high standard process. Followed by the modernity and well-know. Lastly is the establishment of call center for consumer.
Description: การค้นค้วาอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิชาการจัดการสาระและการสร้างคุณค่า บัณฑิตวิทยาลับ มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1293
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kitchanin_ngam.pdf5.72 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback