DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1262

Title: การศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์และอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะใช้ แอพพลิเคชั่น YouTube ของผู้ชมกีฬาฟุตบอลใน เขตบางบอน บางขุนเทียน และห้วยขวาง จังหวัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors positively relating and influencing intention to use YouTube application of Football viewers in Bang Bon, Bang Khun Thian, Huai Khwang in Bangkok.
Authors: อิศรา เอี่ยมจรัส
Keywords: คุณค่าของความถี่ที่โพสต์
ความยุติธรรมในเกม
ผู้ชมกีฬาฟุตบอล
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ของความจงรักภักดีต่อทีมที่ชื่นชอบ (team loyalty) ทัศนคติต่อพฤติกรรมการชม (attitudes towards spectating behavior) คุณภาพของการแสดงความคิดเห็น (argument quality) การแสดงออกถึงทีมประจำตัว (team identification) คุณค่าของความถี่ที่โพสต์หรือเขียนความคิดเห็น (value of the posting frequency) คุณลักษณะภายในทีมฟุตบอล (internal characteristics of the football team) คุณลักษณะภายนอกทีมฟุตบอล (external characteristics of the football team) ความยุติธรรมในเกม (fairness in games) ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะใช้ (Intention to Use) แอพพลิเคชั่น YouTube ของผู้ชมกีฬาฟุตบอลในเขตบางบอน บางขุนเทียน และห้วยขวาง จังหวัดกรุงเทพมหานคร โดยการเก็บข้อมูลตั้งแต่เดือนพฤศจิกายน 2557 ถึง มกราคม 2558 จำนวน 300 ชุด โดยใช้แบบสอบถามทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและหาความสัมพันธ์โดยการทดสอบสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson’s Correlation Coefficient) และการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 26 - 35 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี รายได้ต่ำกว่าหรือเท่ากับ 20,000 บาทต่อเดือน อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/รับจ้าง ผลการทดสอบสมมติฐาน ถ้าเรียงตามลำดับความสำคัญแล้ว พบว่า ปัจจัยด้านคุณค่าของความถี่ที่โพสต์หรือเขียนความคิดเห็น (value of the posting frequency) (β=0.324) และความยุติธรรมในเกม (fairness in games) (β=0.189) มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะใช้แอพพลิเคชั่น YouTube ของผู้ชมกีฬาฟุตบอล อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลลัพธ์จากการวิจัยนี้สามารถนำไปใช้ในการวางแผนและสร้างกลยุทธ์ทางการตลาดกับกลุ่มลูกค้าที่ใช้แอพพลิเคชั่น YouTube และสามารถเป็นข้อมูลสำหรับผู้เกี่ยวข้องในวงการกีฬาฟุตบอล
The researchers attempted to study the factors of team loyalty, attitudes towards spectating behaviour, argument quality, team identification, value of the posting frequency, internal characteristics of the football team, external characteristics of the football team and fairness in games positively relating and influencing intention to use YouTube application of Football viewers in Bang Bon, Bang Khun Thian, Huai Khwang in Bangkok. The researchers collected the questionnaire back since November 2014 to January 2015. The 300 usable questionnaires were analyzed for the descriptive information by using the means, percentages, standard deviations, pearson’s correlation coefficients, and multiple regression analysis. The results showed that the respondents mostly were males at the age of 26 - 35 years old, single status, graduated with bachelor’s degrees, income 20,000 baht per month or less than, working in offices in Thailand. The hypothesis testing results revealed in order of importance that the variables with best power predictors for intention to use were value of the posting frequency with beta coefficient of 0.324 and fairness in games with beta coefficient of 0.189 respectively at .01 level of significant. This research can be used for planning and creating the marketing strategies for user an application YouTube and data for the involved of Football.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1262
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
issara_aiem.pdf7 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback