DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1213

Title: การศึกษาวัฒนธรรมองค์กรและองค์กรแห่งการเรียนรู้ส่งผลต่อคุณภาพชีวิตที่ดี ของพนักงานในองค์กร กรณีศึกษา ธนาคาร A สำนักงานใหญ่ (บางเขน)
Other Titles: Influence of Organizational Culture and Learning Organization on Good Quality of Life of Employees: A Case Study of the Bank A, Headquarters (Bangkhen)
Authors: สุมัชฌา ปารัคมาตย์
Keywords: วัฒนธรรมองค์กร
องค์กรแห่งการเรียนรู้
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษางานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาอิทธิพลของวัฒนธรรมองค์กรด้าน วัฒนธรรมที่เน้นบทบาท ด้านวัฒนธรรมที่เน้นงาน ด้านวัฒนธรรมที่เน้นบทบาทอิสระเฉพาะตัวบุคคล และด้านวัฒนธรรมแบบเป็นผู้นำ ที่ส่งผลต่อคุณภาพชีวิตที่ดีของพนักงาน 2) เพื่อศึกษาองค์กรแห่ง การเรียนรู้ด้านการเป็นบุคคลที่รอบรู้ ด้านการมีแบบแผนความคิด ด้านการมีวิสัยทัศน์ร่วมกัน ด้าน การเรียนรู้เป็นทีม และด้านการคิดอย่างเป็นระบบ ที่ส่งผลต่อคุณภาพชีวิตที่ดีของพนักงาน ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรที่เป็นพนักงานในองค์กรธนาคาร A สำนักงานใหญ่ (บางเขน) โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถามที่กลุ่มตัวอย่างได้กรอกแบบสอบถามด้วยตนเอง มีค่าความเชื่อถือได้ 0.942 สถิติที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติ เชิงอ้างอิง สถิติหาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรด้วยวิธีวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 25 – 34 ปี สถานภาพ สมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี มีรายได้ 20,000 – 30,000 บาทต่อเดือน และระยะเวลาในการ ปฏิบัติงาน 5-10 ปี และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าวัฒนธรรมองค์กรในด้านวัฒนธรรมที่เน้นงาน และด้านวัฒนธรรมแบบเป็นผู้นำ ส่งผลต่อคุณภาพชีวิตที่ดีของพนักงานธนาคาร A สำนักงานใหญ่ (บางเขน) และองค์กรแห่งการเรียนรู้ในด้านการมีวิสัยทัศน์ร่วมกัน ในด้านการเรียนรู้เป็นทีม และใน ด้านการคิดอย่างเป็นระบบส่งผลต่อคุณภาพชีวิตที่ดีของพนักงานธนาคาร A สำนักงานใหญ่ (บางเขน) อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 คำสำคัญ: วัฒนธรรมองค์กร, องค์กรแห่งการเรียนรู้, คุณภาพชีวิตที่ดีของพนักงาน
ABSTRACT The objectives of this study were 1) to study the influence of organizational culture including role culture, task culture, existential culture, and leader culture on good quality of life of the employees at the Bank A, Headquarters (Bangkhen), 2) to examine the impact of the Learning Organization including personal mastery, mental model, shared vision, team learning, and system thinking on good quality of life of the employees at the Bank A, Headquarters (Bangkhen). The sample group in this study included 400 employees at the Bank A, Headquarters (Bangkhen), selected by using the convenience sampling method. Questionnaires were used as the data collection tool, which had a reliability of 0.942 and were checked for its content validity by experts in the field. The statistical data analysis was conducted using descriptive statistics including percentage, mean, standard deviation, and the inferential statistics including multiple regression analysis. Demographic data showed the result from the hypothesis testing revealed that the organizational culture in terms of task culture and leader culture had an influence on good quality of life of the employees at the bank. In addition, the Learning Organization in terms of shared vision, team learning, and system thinking had an impact on good quality of life of the employees, with a statistical significance of 0.05. Keywords: Organizational Culture, Learning Organization, Good Quality of Life of Employees
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ประจวบ เพิ่มสุวรรณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1213
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sumucha.para.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback