DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1170

Title: การสำรวจพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารทางสื่อออนไลน์ (สื่ออินเตอร์เน็ต) และทัศนคติที่ส่งผลต่อภาพลักษณ์สบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์
Other Titles: A survey on an online media exposure behavior and attitude affecting the image of carrot soaps imported from the Philippines selling on an online market
Authors: รัญญา นาคนุ่น
Keywords: พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสาร
ทัศนคติ
ภาพลักษณ์
สบู่แครอทฟิลิปปินส์
จำหน่ายทางสื่อออนไลน์
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารของผู้บริโภคที่มีต่อสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ เพื่อสำรวจทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ เพื่อสำรวจความคิดเห็นเรื่องภาพลักษณ์ของสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ และเพื่อวิเคราะห์การส่งผลของพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารและทัศนคติที่ส่งผลต่อภาพลักษณ์สบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และทดสอบความตรงของเนื้อหาและความน่าเชื่อถือด้วยวิธีของครอนบาร์คกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 30 คน ได้ระดับความเชื่อมั่น 0.929 และแจกกับผู้บริโภคทั้งเพศหญิงและเพศชายที่เคยซื้อ/หรือที่สนใจซื้อสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ จำนวน 400 คน และวิธีการทางสถิติแบ่งเป็น 2 ประเภท คือ สถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ และการเปรียบเทียบค่าเฉลี่ย พบว่า พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารและทัศนคติของผู้บริโภคส่งผลต่อภาพลักษณ์ของสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ผู้ตอบแบบสอบถามมีระดับความบ่อยที่ปฏิบัติต่อพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารด้านต่างๆที่ส่งผลต่อภาพลักษณ์ของสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีระดับความบ่อยที่ปฏิบัติมากที่สุดคือ ด้านการเปิดรับประสบการณ์ ผู้ตอบแบบสอบถามมีระดับความคิดเห็นของทัศนคติที่มีต่อสบู่แครอทฟิลิปปินส์ด้านต่างๆที่ส่งผลต่อภาพลักษณ์ของสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีระดับความคิดเห็นมากที่สุดคือ ทัศนคติที่มีต่อสบู่แครอทฟิลิปปินส์ด้านความรู้สึก และผู้ตอบแบบสอบถามมีระดับความคิดเห็นต่อภาพลักษณ์ของสบู่แครอทฟิลิปปินส์ด้านต่างๆที่จำหน่ายทางออนไลน์ โดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีระดับความคิดเห็นมากที่สุดคือ ภาพลักษณ์ของสบู่แครอทฟิลิปปินส์ที่จำหน่ายทางออนไลน์ด้านคุณประโยชน์
This research aimed to survey the media exposure behavior of customers toward carrot soaps imported from the Philippines which mainly available online, to survey the attitude of customers toward carrot soaps imported from the Philippines on the online market and to analyze the effects of media exposure and customers’ attitude toward the Philippines’ carrot soaps on the online market. The questionnaires were the instrument to collect raw data and were tested for validity and reliability by Kronbach’s approach on 30 population samples. The reliability ratio was 0.929. The questionnaires were distributed among 400 men and women who used to purchase or were interested to purchase the soaps over the online market. Two principle statistical instruments were utilized which were descriptive statistics and deductive statistics including multiple regression analysis and average comparison. The study found that media exposure behavior of customers toward carrot soaps imported from the Philippines and attitude toward the soaps marketed online were significantly different at 0.05 level. The moderate level of frequency of media exposure behavior of customers toward the soaps which affecting the image of the Philippines’ soaps was suggested. The most frequent indicator was the experience exposure. The samples’ overall opinions toward the carrot soaps on the online market were at the moderate level. Customers’ emotion when using the soaps was the strongest one of all indicators. The high recognition was suggested on the samples’ opinions toward the carrot soaps imported from the Philippines which normally marketed online. The usefulness of the soaps was the highest rank in the opinions of customers toward the Philippines’ carrot soaps.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตนภูพันธ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1170
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ranya_nakn.pdf4.37 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback